Η ένταξη των παιδιών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες στη γενική τάξη και οι κοινωνικές αλληλεπιδράσεις με τους συμμαθητές τους
Abstract
Η παρούσα έρευνα αποσκοπεί στην μελέτη των κοινωνικών σχέσεων και αλληλεπιδράσεων που διαδραματίζονται μεταξύ των μαθητών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες (εεα) και των συμμαθητών τους στην τάξη του γενικού σχολείου. Παρόλο που ένας από τους βασικότερους σκοπούς της ένταξης είναι η ενίσχυση των κοινωνικών δεξιοτήτων των μαθητών με εεα, οι περισσότερες έρευνες δείχνουν πως τα παιδιά αυτά βιώνουν την περιθωριοποίηση και έχουν ελάχιστη συμμετοχή στις παρέες των συνομηλίκων τους. Παρόμοια ήταν και τα ευρήματα της παρούσας μελέτης.
Για την διεξαγωγή της έρευνας χρησιμοποιήθηκε κατ’ αποκλειστικότητα το κοινωνιομετρικό τεστ. Το δείγμα αποτελούνταν από 240 μαθητές, 14 σχολείων της περιφέρειας της Δυτικής Μακεδονίας, εκ των οποίων οι 24 ήταν μαθητές με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες. Οι επιμέρους στόχοι στη συγκεκριμένη έρευνα, ήταν κυρίως η διερεύνηση του κοινωνικού status των μαθητών με εεα στην γενική τάξη και τα κριτήρια με τα οποία επιλέχθηκαν ή απορρίφθηκαν από τους συμμαθητές τους. Τα αποτελέσματα έδειξαν πως το κοινωνικό status των μαθητών με εεα είναι χαμηλό και η βασικότερη αιτία απόρριψης τους είναι τα προβλήματα συμπεριφοράς και η προσωπικότητάς τους.
This research aims at studying the social relationships and interactions between pupils with special educational needs (SEN) and their classmates in the classroom of the primary school. Although one of the main aims of inclusion is to strengthen the social skills of students with SEN, most researches show that these children are experiencing marginalization and have little involvement in their peer group partnerships. Similar findings were found in the present study.
The sociometric test was exclusively used to conduct the research. The sample consisted of 240 students, from 14 schools in the region of Western Macedonia, of which 24 were pupils with special educational needs. The specific objectives investigated in this survey were mainly the status of pupils with the general class and the criteria by which they were selected or rejected by their classmates. The results showed that the social status of the pupils with SEN is low and the main reason for their rejection is the behavioral problems and their personality.