Ποια είναι τα χαρακτηριστικά του πληροφορητή που εμπιστεύονται τα παιδιά;
Abstract
Μεγάλο μέρος της γνώσης μας για τον κόσμο έχει αποκτηθεί έμμεσα, από ό, τι οι άλλοι άνθρωποι μας λένε, και όχι από τη δική μας άμεση εμπειρία. Αυτή η ικανότητα να μάθουμε από τους άλλους παρέχει μεγάλα πλεονεκτήματα αλλά φέρνει μαζί συναφείς κινδύνους όπως, για παράδειγμα, το ότι κάποιοι άνθρωποι μπορούν να μας εξαπατήσουν σκόπιμα. Ιδανικά, θα θέλαμε να πιστεύουμε πως ό, τι μας λένε οι άλλοι είναι πάντα η αλήθεια. Το ίδιο ισχύει και για τα παιδιά τα οποία χρειάζονται ένα σύνολο δεξιοτήτων για να αξιολογήσουν την πιθανή αλήθεια ή το πιθανό ψέμα που τους λένε. Χωρίς αυτές τις δεξιότητες, θα είναι ευάλωτα να πιστεύουν αυτό που είναι λάθος ή θα είναι δύσπιστα στο τι είναι αλήθεια, ακόμη και αν περιβάλλονται από ανθρώπους που προτίθενται να τους λένε την αλήθεια.
Επομένως, στόχος αυτής της εργασίας είναι να αναφερθεί στα χαρακτηριστικά που πρέπει να έχει κάποιος ο ποιος δίνει πληροφορίες, ώστε να τον εμπιστευτούν τα παιδιά. Συγκεκριμένα στην παρούσα έρευνα διερευνήθηκε το αν οι μαθητές ηλικίας 8 και 12 ετών εμπιστεύονται έναν όμορφο ή έναν άσχημο πληροφορητή και επίσης αν θεωρούν αξιόπιστο έναν επίσημα ή ένα casual ντυμένο πληροφορητή. Η υπόθεση που έγινε πρώτού λάβει χώρα η έρευνα ήταν ότι τα παιδιά θα έτειναν να εμπιστευτούν, από την μία πλευρά, την όμορφη και από την άλλη μεριά, τον επίσημα ντυμένο πληροφορητή. Το εργαλείο που χρησιμοποιήθηκε για την διεξαγωγή της έρευνας ήταν βινιέτες ειδικά διαμορφωμένες για να διερευνήσουν το συγκεκριμένο θέμα.
Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι τα περισσότερα παιδιά εμπιστεύονται ευκολότερα μία όμορφη πληροφορητή. Και ότι ο casual ντυμένος πληροφορητής είναι τόσο αξιόπιστος όσο και ο επίσημα ντυμένος. Σύμφωνα με κάποιες μελέτες τα παιδιά, όπως και οι ενήλικες, επηρεάζονται από τις πρώτες εντυπώσεις που τους δίνουν οι πληροφορητές σχετικά με το αν τους εμπνέουν την εμπιστοσύνη ή όχι. Η εξωτερική εμφάνιση παίζει ένα σημαντικό ρόλο στην πρώτη εντύπωση που διαμορφώνει κάποιος όταν βλέπει για πρώτη φορά ένα άλλο άτομο. Επομένως, η σχέση που υπάρχει μεταξύ της ομορφιάς με την εμπιστοσύνη είναι προφανής. Επίσης, ο τρόπος ενδυμασίας ειδικότερα στον χώρο του σχολείου, την δεκαετία του 80΄ ήταν κάτι που επηρέαζε την κρίση των γονέων, των καθηγητών και ως κατ’ επέκταση των ίδιων των μαθητών για το αν πρέπει να εμπιστευτούν κάποιον κρίνοντας τον από τα ρούχα του. Αυτές ήταν και οι αφορμές για την διεξαγωγή της έρευνας πάνω στα συγκεκριμένα θέματα.Much of our knowledge about the world is gained indirectly, from what other people tell us, not from our own direct experience. This ability to learn from others provides great advantages but brings with it associated risks. For example, that some people can deceive us intentionally. Ideally, we would like to believe what others tell us is always the truth. The same applies to children who need a set of skills to assess the possible truth or likely lie. Without these skills, they will be vulnerable to believe what is wrong or skeptical on what is true, even when surrounded by people who intend to tell them the truth.
Therefore, the aim of this paper is to report on the characteristics to be taken into account by anyone who gives information to the children. Specifically in this study we investigated whether students aged 8 and 12 years old trust a beautiful or an ugly informant and also whether they consider reliable a formal or a casual dressed informant. The hypothesis was that children tend to trust beautiful and formally dressed informants. The tool used to conduct the survey was specifically designed vignettes to explore the topic.
The results showed that most children easily trust a beautiful informant. Also a casual dressed informant is as reliable as a formally dressed. According to some studies, children, like adults, are influenced by the first impressions that informants give. The external appearance plays an important role in forming first impression when someone sees another person. Therefore, the relationship between the beauty and the confidence is evident. Also, the way of clothing especially at school, is something that affects the judgment of parents, teachers and, by extension, of the students. These were the facts that led us to conduct research on the specific issues.