dc.description.abstract | Προκειμένου μια σχολική μονάδα, να λειτουργεί ομαλά και μέσα σε ένα ευχάριστο κλίμα συνεργασίας και αποδοτικότητας, τα μέλη που την απαρτίζουν, οφείλουν να έχουν την ικανότητα να προσαρμόζονται στις συνεχείς μεταβολές και εξελίξεις του εξωτερικού περιβάλλοντος, όπως στο κοινωνικό, πολιτισμικό, οικονομικό κ.α. Ωστόσο, η καθημερινή αλληλεπίδραση ανθρώπων με διαφορετική προσωπικότητα, αντίληψη και ιδεολογία, εύκολα μπορεί να οδηγήσει σε συγκρούσεις.
Οι συγκρούσεις είναι κάτι αναπόφευκτο μέσα σε έναν οργανισμό. Η αλληλεξάρτηση των μελών μιας ομάδας, η ασυμβατότητα των στόχων, η αβεβαιότητα, η έλλειψη κατανόησης και επικοινωνίας αποτελούν πηγές έντασης και συγκρούσεων. (Στειακάκης, Κατζός 2002).
Προκύπτει λοιπόν από τα παραπάνω η αναγκαιότητα και ο πρωτεύοντας ρόλος που κατέχει η επικοινωνία μέσα σε έναν οργανισμό και πόσο μάλλον στη σχολική μονάδα. Η επικοινωνία ως κοινωνική λειτουργία αποτελεί βασικό στοιχείο της σχολικής κοινότητας. Εκπαιδευτικοί και μαθητές λειτουργούν σε κοινό χώρο και στα πλαίσια συγκεκριμένων εκπαιδευτικών διαδικασιών όπου συμβαίνει συνεχής ανταλλαγή μηνυμάτων.
Η εκπόνηση της συγκεκριμένης πτυχιακής εργασίας έχει ως στόχο την ανάδειξη του ρόλου της επικοινωνίας ως παράγοντα πρόληψης οργανωσιακών συγκρούσεων. Η μελέτη αυτή βασίζεται σε δείγμα 100 εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης της Δυτικής Θεσσαλονίκης. Περιλαμβάνει τη διερεύνηση της περίπτωσης των σχολικών μονάδων, εστιάζοντας στις σχέσεις μεταξύ εκπαιδευτικών, στους λόγους που συμβάλουν στην πρόκληση συγκρούσεων, στις αρνητικές τους επιπτώσεις, καθώς και στις στρατηγικές διαχείρισης αυτών.
In order for a school unit to function smoothly and in a pleasant climate of cooperation and efficiency, its members must be able to adapt to the continuous changes and developments of the external environment, such as social, cultural, economic, etc. . However, the daily interaction of people with different personality, perception and ideology can easily lead to conflicts.
Conflicts are inevitable in an organization. The interdependence of team members, the incompatibility of goals, uncertainty, lack of understanding and communication are sources of tension and conflict. (Stiakakis, Katzos, 2002).
The consequence of this is the necessity and the primary role of communication within an organization, and even more so in the school unit. Communication as a social function is a key element of the school community. Teachers and students work in a common space and within specific educational processes where continuous messaging takes place.
The purpose of this dissertation is to highlight the role of communication as a factor in the prevention of organizational conflicts. This study is based on a sample of 100 Primary Education Teachers in Western Thessaloniki. It includes investigating the case of school units, focusing on relations between teachers, the reasons that contribute to the conflict, their negative effects, as well as the strategies for their management. | en_US |