Διδακτικές προσεγγίσεις για το μνημείο του Ρώσου στρατιώτη και για το μνημείο των μαχητών του ΔΣΕ στην Φλώρινα
Abstract
Το δείγμα της έρευνας που παρουσιάζω, ανήκει στο πεδίο της γλυπτικής, η οποία ως τέχνη εικαστική αντέχει περισσότερο στον δημόσιο χώρο σε αντίθεση με άλλες τέχνες όπως η ζωγραφική. Τα μνημεία αποτελούν τρισδιάστατες εικόνες, οι οποίες εκφράζουν την ιστορία ενός τόπου, «προδίδουν» το παρελθόν του και τον καθορίζουν. Είναι σημαντικό, λοιπόν, να γίνεται διερεύνηση αυτών για να μπορούμε να ερμηνεύουμε το παρελθόν τους, την ιστορική αλήθεια τους. Τα μνημεία συνήθως εκφράζουν ιστορικά γεγονότα ή πρόσωπα του παρελθόντος, τα οποία όμως πολλές φορές δεν ανταποκρίνονται στην ιστορική πραγματικότητα με απόλυτη ακρίβεια. Για να ανακαλύψουμε, έτσι, το πραγματικό παρελθόν πρέπει να αναζητάμε ιστορικά τεκμήρια από πολλές πλευρές ώστε να σχηματίσουμε μια δική μας άποψη για το καθένα χωρίς να απορρίπτουμε και άλλες απόψεις.
Στο υλικό που παρουσιάζεται στην πτυχιακή μου εργασία, καταγράφονται δύο μνημεία της πόλης Φλώρινας, το μνημείο του Ρώσου Στρατιώτη και το μνημείο των μαχητών/τριών του ΔΣΕ, δύο έργα που ανήκουν στην δημόσια γλυπτική. Πιο συγκεκριμένα, αναλύεται το ιστορικό πλαίσιο κάθε μνημείου, γίνεται λεπτομερής περιγραφή και για τα δύο, καταγράφεται ο ρόλος τους και ο συμβολισμός τους όπως και άλλες πληροφορίες όσον αφορά στην τοποθεσία, την χρονολογία, τον καλλιτέχνη, την επιγραφή, την παραγγελία και ακόμα προτείνεται μια διδακτική προσέγγιση για το καθένα στο μάθημα της Ιστορίας της ΣΤ΄ Τάξης. Παράλληλα, δίνονται εικονιστικές πηγές, οι οποίες λειτουργούν ως συμπληρωματικές και βοηθούν τον αναγνώστη να γνωρίσει σε μεγαλύτερο βαθμό τα δύο αυτά μνημεία και να τα κατανοήσει. Η εργασία μου έγινε με βάση άρθρα από το διαδίκτυο, βιβλία, μαρτυρίες, συνεντεύξεις που έχουν καταγραφεί και υπάρχουν στο διαδίκτυο και ντοκιμαντέρ. Το μνημείο του Ρώσου Στρατιώτη και το μνημείο των μαχητών/τριών του ΔΣΕ Φλώρινας ανεγέρθηκαν στο χρονικό διάστημα 2015 – 2016 έπειτα από παραγγελία και με στόχο την γενική αποδοχή. ➢ 2015 : Μνημείο Ρώσου Στρατιώτη ➢ 2016 : Μνημείο Μαχητών/τριών ΔΣΕ Φλώρινας
Η πτυχιακή μου εργασία χωρίζεται σε δύο κεφάλαια όπου κάθε κεφάλαιο έχει την εξής δομή:
1. Η ιστορία του μνημείου: Αναλύεται το ιστορικό υπόβαθρο κάθε μνημείου. 2. Το τεχνούργημα: Καταγράφεται ο τοπικός προσδιορισμός, ο χρονικός προσδιορισμός, η παραγγελία, οι διαστάσεις και το υλικό των μνημείων. 3. Το Εικονομήνυμα: Παρουσιάζεται και αναλύεται η επιγραφή του μνημείου. 4. Ο καλλιτέχνης: Γίνεται αναφορά στο βιογραφικό του καλλιτέχνη για καθένα από τα δύο μνημεία. 5. Η περιγραφή του μνημείου: Περιγράφεται η δομή του μνημείου και εξετάζεται ο συμβολισμός του. 6. Η διδακτική προσέγγιση του μνημείου: Προτείνεται από μια προσέγγιση για εκπαιδευτική αξιοποίηση στο μάθημα της Ιστορίας της ΣΤ΄ τάξης. The sample of the research I present, belongs to the field of sculpture, which as visual art is more resistant to the public space as opposed to other arts such as painting. The monuments are three-dimensional images that express the history of a place, "betray" its past and define it. It is important, therefore, to explore them so that we can interpret their past, their historical truth. Monuments usually reflect historic events or faces of the past, but they often do not correspond to historical reality with absolute precision. In order to find out the real past, we must look for historical evidence from many sides to form our own view of everyone without rejecting other views.
In the material presented in my thesis, two monuments of the city of Florina, the monument of the Russian Soldier and the monument of the fighters of Democratic Army of Greece, two works belonging to the public sculpture are recorded. More specifically, the historical background of each monument is analyzed, a detailed description is made of both, their role and their symbolism are recorded, as well as other information regarding the location, date, artist, inscription, order, and even proposed a teaching approach for everyone in the History of 6th class. At the same time, figurative sources are provided, which serve as complementary and help the reader to get to know these two monuments to a greater extent and to understand them. My work was based on articles from the internet, books, testimonials, interviews that have been recorded and available on the internet and documentaries.
The monument of the Russian Soldier and the monument of the fighters of the Democratic Army of Florina were erected between 2015 and 2016 after ordering and with the aim of general acceptance. ➢ 2015: Russian Soldier Monument ➢ 2016: Monument of Fighters of Democratic Army of Greece
My thesis is divided into two chapters where each chapter has the following structure: 1. The history of the monument: It analyzes the historical background of each monument. 2. The artifact: Records the local identification, timing, order, dimensions and material of the monuments. 3. The picture message: The inscription of the monument is presented and analyzed. 4. The Artist: Reference is made to the artist's biography for each of the two monuments. 5. Description of the monument: The structure of the monument is described and its symbolism is examined. 6. The educational approach of the monument: It is suggested by an approach for educational use in the lesson of History of the 6th class.