dc.description.abstract | Οι εκπαιδευτικοί λειτουργούν συνήθως κάτω από ιδιαίτερα πιεστικές συνθήκες στην τάξη των μαθηματικών. Η διαδικασία αναγνώρισης και λήψης απόφασης σχετικά με την ενδεικνυόμενη διδακτική πρακτική, που λαμβάνει χώρα ως συνέπεια κρίσιμων συμβάντων, τα οποία ανακύπτουν κατά τη διδασκαλία, διαδραματίζει καθοριστικό ρόλο στην εξέλιξή της και, κατά συνέπεια, στη μάθηση των μαθηματικών από τους μαθητές. Η παρούσα μελέτη εξετάζει τις διδακτικές πρακτικές τριών εκπαιδευτικών της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης σε σχέση με τα συμβάντα της τάξης των μαθηματικών που οδηγούν στη λήψη αποφάσεων, καθώς και τη διαφοροποίηση των πρακτικών αυτών από τάξη σε τάξη και από εκπαιδευτικό σε εκπαιδευτικό. Τα ερευνητικά δεδομένα αποτέλεσαν οκτώ απομαγνητοφωνημένες διδασκαλίες τριών έμπειρων εκπαιδευτικών της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, καθώς και 6 ημι-δομημένες συνεντεύξεις ( πριν και μετά από τις διδασκαλίες).
Η ανάλυση των δεδομένων έδειξε την αξιοποίηση μικρού εύρους διδακτικών πρακτικών από τους εκπαιδευτικούς, με πλέον δημοφιλείς τη διατύπωση κλειστών κυρίως ερωτήσεων και την απλή επανάληψη της συμβολής του μαθητή. Η συχνότητα της χρήσης τους ανά τάξη και ανά εκπαιδευτικό διέφερε ανάλογα με την αξιολόγηση των κρίσιμων συμβάντων από τον εκπαιδευτικό. Τα κρίσιμα συμβάντα αποτέλεσαν την βασική αιτία που πυροδότησε τη λήψη αποφάσεων, όπως υποστήριξαν οι εκπαιδευτικοί, οδηγώντας τους σε διδακτικές πρακτικές, τα οποία στόχευαν κυρίως στη γνωστική και λιγότερο στην κοινωνική συνιστώσα της μαθησιακής διαδικασίας. Η επιλογή αυτών των πρακτικών συνδέεται κυρίως με πρακτικά ζητήματα διαχείρισης της καθημερινής τάξης των μαθηματικών (αριθμός μαθητών, υλοποίηση του αναλυτικού προγράμματος, κ.ά.)
Teachers usually work under particularly pressing conditions in the mathematics classroom. The process of recognizing and making decisions regarding the appropriate teaching practice, which occurs as a consequence of critical incidents arising during teaching, plays a key role in its development and, consequently, in the learning of mathematics by students.
This study examines teaching practices of three primary school teachers in relation to incidents taking place within the mathematics classroom leading to decision-making, as well as the diversification of these practices from class to class and from teacher to teacher. The data consisted of eight transcribed teaching sessions of three experienced primary school teachers, as well as 6 semi-structured interviews (before and after the teaching sessions).
8
The analysis of the data showed the use of a small range of teaching practices by teachers, with the most popular being the formulation of mostly closed questions and the simple repetition of the student's contribution. The frequency of their use per class and per teacher differed according to the assessment of critical incidents by the teacher. Critical incidents were the main cause that sparked decision-making, as instructed by teachers, leading them to teaching practices, which were mainly aimed at the cognitive and less at the social component of the learning process. The choice of these practices is mainly related to practical issues of management of the daily mathematics classroom (number of pupils, curriculum implementation, etc.) | en_US |