dc.description.abstract | Η υποβάθμιση του φυσικού περιβάλλοντος, που ξεκίνησε στα μέσα του 19ου αιώνα και εντάθηκε κατά τον 20ο, οδήγησε στη λήψη προστατευτικών μέτρων. Λόγω της συνεχιζόμενης υποβάθμισης, η οποία έγινε αιτία για την διατάραξη της οικολογικής ισορροπίας, δημιουργήθηκε ο θεσμός των προστατευόμενων περιοχών προκειμένου να διαφυλαχθεί η φυσική κληρονομιά του πλανήτη γενικότερα και των επιμέρους χωρών ειδικότερα.
Η σπουδαιότητα της κατανόησης της σημασίας των προστατευόμενων περιοχών δεν έγκειται μόνο στο γεγονός ότι συμβάλλουν στην προστασία και τη διατήρηση της βιοποικιλότητας. Οι οικοσυστημικές υπηρεσίες, η υγεία του ανθρώπου, η απασχόληση, ο τουρισμός, η εκπαίδευση και κυρίως η προστασία του φυσικού περιβάλλοντος αποτελούν μερικές από τις γενικές αξίες των προστατευόμενων περιοχών τόσο για τους ανθρώπους όσο και για την ίδια τη φύση.
Για την καλύτερη κατανόηση του θέματος, στην εργασία αυτή, αρχικά, ορίζονται οι προστατευόμενες περιοχές και η βιοποικιλότητα και, έπειτα, αναλύονται. Γίνεται αναφορά στη χρησιμότητα αυτών των περιοχών, καθώς και στην ανάπτυξη του οικοτουρισμού και στην περιβαλλοντική εκπαίδευση. Στη συνέχεια, αναφέρονται οι κατηγορίες, το θεσμικό πλαίσιο και οι φορείς διαχείρισης των προστατευόμενων περιοχών.
Σκοπός της εμπειρικής έρευνας της παρούσας εργασίας είναι η διερεύνηση των αντιλήψεων των φοιτητών/τριων της Παιδαγωγικής Σχολής της Φλώρινας για τις προστατευόμενες περιοχές. Για το σκοπό αυτό, διανεμήθηκε ερωτηματολόγιο στους φοιτητές του Τμήματος Νηπιαγωγών, − στην έρευνα συμμετείχαν 100 φοιτητές/τριες. Το ερωτηματολόγιο αφορούσε τις γνώσεις και την εμπειρία των συμμετεχόντων, τις απόψεις τους για τις προστατευόμενες περιοχές και τις εκπαιδευτικές ευκαιρίες που πιστεύουν ότι προσφέρουν αυτές οι περιοχές.
Όσον αφορά στην έρευνα που πραγματοποιήθηκε, οι συμμετέχοντες θεωρούν τις προστατευόμενες περιοχές πολύ σημαντικές. Φάνηκε ότι κάποιοι έχουν επωφεληθεί από αυτές, ενώ κανένας δεν έχει επηρεαστεί αρνητικά. Ακόμα, σχεδόν όλοι οι συμμετέχοντες ξέρουν ποιες είναι οι λειτουργίες των προστατευόμενων
9
περιοχών, καθώς δήλωσαν ότι προστατεύεται η βιοποικιλότητα, η άγρια ζωή, τα είδη υπό εξαφάνιση και τα τοπία, ενώ οι άνθρωποι ευαισθητοποιούνται. Όμως, παρατηρήθηκε ότι δεν γνωρίζουν τι είναι οικοτουρισμός και αν θα πρέπει να επιτρέπεται η ανθρώπινη παρουσία σε αυτές τις περιοχές.
Ακόμα, εκτιμούν ότι πρέπει να διοργανώνονται σχολικές εκδρομές στις προστατευόμενες περιοχές, καθώς μπορούν να επιτευχθούν εκπαιδευτικοί στόχοι, όμως δεν θα αξιοποιήσουν την προσέγγιση των προστατευόμενων περιοχών όλοι οι συμμετέχοντες ως εκπαιδευτικοί. The deterioration of the natural environment, which began in the mid-19th century and intensified during the 20th century, led to protective measures. Due to the ongoing degradation, which has caused disturbance to the ecological balance, the institution of protected areas was created to preserve the natural heritage of the planet in general and of the individual countries in particular.
The importance of understanding the meaning of protected areas lies not only in the fact that they contribute to protecting and preserving biodiversity. Ecosystem services, human health, employment, tourism, education and, above all, the protection of the natural environment are some of the general values of protected areas for both humans and nature itself.
For a better understanding of the subject, this work initially defines protected areas and biodiversity, and then analyzes them. Reference is made to the usefulness of these areas as well as to the development of ecotourism and environmental education. The categories, the institutional framework and the management bodies of the protected areas are listed below.
The purpose of the empirical research of this work is to investigate the perceptions of the students of the Faculty of Education of Florina for the protected areas. For this purpose, a questionnaire was distributed to the students of the Department of future early childhood teachers', - 100 students participated in the survey. The questionnaire related to participants' knowledge and experience, their views on protected areas and the educational opportunities that these areas believe.
As far as research is concerned, participants consider the protected areas very important. It seemed that some have benefited from them, while nobody has been adversely affected. Still, almost all participants know what the functions of the protected areas are, as they have stated that biodiversity, wildlife, endangered species and landscapes are protected while people are being sensitized. However, it has been observed that they do not know what ecotourism is and whether human presence in these areas should be allowed.
They also believe that school trips should be organized in protected areas, as educational objectives can be achieved but that all participants as teachers will not use the approach of protected areas. | en_US |