Οι φοιτητές του Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης καταθέτουν τις απόψεις τους για ζητήματα εκπαιδευτικής διαχείρισης μαθητών με μεταναστευτικό προφίλ
Abstract
Η χώρα μας ανέκαθεν και ιδιαίτερα τα τελευταία χρόνια χαρακτηρίζεται για την πολιτισμική ετερότητα και το γλωσσικό πλουραλισμό της, καθώς στην ελληνική κοινωνία έχουν ενσωματωθεί κοινωνικές ομάδες από διάφορα μεταναστευτικά πλαίσια, οι οποίες έχουν τη δική τους κουλτούρα και γλώσσα. Αυτό το μωσαϊκό πολιτισμών και γλωσσών αντικατοπτρίζεται και στο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα, αφού το σχολείο αποτελεί μια μικρογραφία της κοινωνίας. Ακόλουθο της κοινωνικής αυτής αλλαγής είναι η προσαρμογή των εκπαιδευτικών στις νέες απαιτήσεις και ανάγκες που υπάρχουν σε μια πολυπολιτισμική τάξη.
Η παρούσα εργασία επιχειρεί να διερευνήσει τις απόψεις των τελειόφοιτων φοιτητών μελλοντικών εκπαιδευτικών πάνω στο θέμα της διαχείρισης μαθητών με μεταναστευτικό προφίλ. Στόχος της καταγραφής των απόψεων τους είναι η ανάδειξη της επάρκειας και της ετοιμότητάς τους, ως μελλοντικοί εκπαιδευτικοί, να διαχειρίζονται πολυπολιτισμικές τάξεις, αλλά και κατά πόσο το υπάρχον Πρόγραμμα Σπουδών του τμήματός τους έχει συμβάλει στην σχετική κατάρτιση τους.
Τα αποτελέσματα της έρευνας προέκυψαν μέσα από τη χρήση της ημιδομημένης συνέντευξης (ποιοτική μέθοδος) σε 30 τελειόφοιτους φοιτητές του Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας (Φλώρινα). Τα ευρήματα αποκάλυψαν ότι οι περισσότεροι από τους φοιτητές-μελλοντικούς εκπαιδευτικούς, λόγω κυρίως της έλλειψης μαθημάτων πρακτικού περιεχομένου που να σχετίζονται με τη διαχείριση μαθητών με μεταναστευτικό προφίλ και πρακτικής άσκησης σε πολυπολιτισμικές τάξεις, δε νιώθουν έτοιμοι να διαχειριστούν σχολικές τάξεις μεικτής σύνθεσης.
Our country has always been marked for the cultural diversity and the linguistic pluralism, significantly the past few years, as in the Greek society have been integrated social groups deriving from a variety of immigrant flows that carry their own culture and language. This cultural and linguistic combination is reflected at the Greek educational system, since school is considered to be a component of the society. The effect of this social change is for the teachers to be adjusted to the requirements and needs that arise in a multicultural classroom.
This research aims at recording the view of pregraduate students of the Primary Education Department (student teachers) regarding the effective management of multicultural classrooms. The ultimate purpose of recording their views is not only to reveal future teachers’ readiness to manage multicultural educational contexts, but also to identify if the present curriculum of the Department is appropriate and contributes to their effective education and training.
The findings of this research resulted from the use of semi-structured interview (qualitative method) in 30 senior years students of the Department of Primary Education at the University of Western Macedonia (Florina). The results revealed that most of senior year-future teachers declared that they do not have readiness in managing multicultural school classrooms, mainly because of the deficiency of practical academic subjects that are relevant to managing students with an immigration profile, and also deficiency in graduate training at multicultural classrooms.