dc.description.abstract | Στην παρούσα εργασία με θέμα «Γλωσσικές δραστηριότητες στο νηπιαγωγείο και χρήση πολυτροπικών κειμένων» παρουσιάζονται η μεθοδολογία, τα αποτελέσματα και τα συμπεράσματα μιας εκπαιδευτικής παρέμβασης που υλοποιήθηκε σε νηπιαγωγείο του Ν. Φλώρινας κατά το σχολικό έτος 2017-18. Πρόκειται για μια διερευνητική μελέτη περίπτωσης, η οποία διερευνά τη συμβολή των κόμικς, ως πολυτροπικών κειμένων, στη βελτίωση του προφορικού λόγου παιδιών προσχολικής ηλικίας. Η μελέτη βασίστηκε τόσο σε βιβλιογραφική ανασκόπηση, όσο και σε επιτόπια έρευνα με αξιολογικές δραστηριότητες και εκπαιδευτικές παρεμβάσεις. Η αξιοποίηση των πολυτροπικών κειμένων στη διδασκαλία της γλώσσας προτείνεται στο Πρόγραμμα Σπουδών Νηπιαγωγείου (2011). Τα κόμικς, λόγω του πολυτροπικού τους χαρακτήρα, θεωρούνται ως ένα χρήσιμο εργαλείο στα χέρια των εκπαιδευτικών (Μουλά & Κοσεγιάν, 2010) και η αξιοποίηση τους στο νηπιαγωγείο έχει υπογραμμιστεί από πολύ νωρίς (Κακανά, 1994). Ωστόσο, σε αντίθεση με τις υπόλοιπες βαθμίδες εκπαίδευσης, στην προσχολική εκπαίδευση λίγο έχουν αξιοποιηθεί. Οι παραπάνω διαπιστώσεις μας ώθησαν να διερευνήσουμε τη συμβολή των κόμικς στη μαθησιακή διαδικασία στο νηπιαγωγείο.
Υλοποιήσαμε μια διδακτική παρέμβαση επτά δραστηριοτήτων με στόχο να διερευνήσουμε εάν με τη χρήση των κόμικς μπορούμε να συμβάλουμε στην κατανόηση της λογικής αλληλουχίας των γεγονότων μιας ιστορίας, στη χρήση χρονικών εκφράσεων για την απόδοση της χρονικής ακολουθίας των γεγονότων και στην απόκτηση μεγαλύτερης συνοχής και συνεκτικότητας στον προφορικό λόγο των παιδιών. Πραγματοποιήσαμε αξιολόγηση των παιδιών στην αρχή και στο τέλος της παρέμβασης με τη μέθοδο της ημιδομημένης συνέντευξης (semi-structured interview) με χρήση οπτικού μέσου. Οι συνεντεύξεις της αρχικής και τελικής αξιολόγησης και οι ιστορίες που αφηγήθηκαν τα παιδιά κατά την υλοποίηση των δραστηριοτήτων αποτέλεσαν το πρωτογενές υλικό της έρευνας, το οποίο απομαγνητοφωνήθηκε και αναλύθηκε με τη μέθοδο της ανάλυσης περιεχομένου (content analysis). Σύμφωνα με τα αποτελέσματα που έχουμε στη διάθεσή μας διαπιστώσαμε ότι η ομάδα των παιδιών που αποτελούσε το δείγμα της έρευνάς μας, με την ολοκλήρωση της παρέμβασής μας, σημείωσε εμφανή βελτίωση στην παραγωγή προφορικού λόγου ως προς τους στόχους που είχαμε θέσει.
In the present work on “Linguistic activities in preschool education and the use of multimodal texts” are presented the methodology, results and conclusions of an educational intervention that took place at a preschool education in Florina during the school year 2017-18. It is an exploratory case study, which explores the contribution of comics as a multimodal text to improving the oral speech of preschool children. The study was based on both a literature review and on-site research with valuation activities and educational interventions. The use of multimodal texts in language teaching is recommended in the Preschool Education Curriculum in Greece. Comics because of their multimodal character are considered as a useful tool in teacher’s hands (Moula & Kosegian, 2010) and their use in preschool education has been underlined very early (Kakana, 1994). However, unlike the other levels of education, in preschool education have been little exploited. The above findings have prompted us to investigate the contribution of comics to the learning process in preschool education.
We have conducted a didactic intervention of seven activities in order to investigate whether using comics can help to understand the logical sequence of the events in a story, to use time expressions to attribute the time sequence of events and gaining greater cohesion and coherence in the oral speech of children. We evaluated the children at the beginning and at the end of the intervention by the method of the semi-structured interview using optical means. The interviews of the initial and final evaluation and the stories narrated by children in the implementation of the activities were the primary research material, which was transcribed and analyzed using the content analysis method. According to the results we have at our disposal, we found that the group of children that was the sample of our research, with the completion of our intervention, there was a noticeable improvement in the production of oral speech regarding the objectives we had set. | en_US |