dc.description.abstract | Τις τελευταίες δεκαετίες η επαγγελματική ικανοποίηση των εκπαιδευτικών μελετάται συστηματικά στο διεθνή χώρο, καθώς οι ίδιοι αποτελούν καθοριστικό παράγοντα ενός επιτυχημένου εκπαιδευτικού συστήματος. Για το λόγο αυτό πολλές μελέτες επιχειρούν να προσδιορίσουν τις πηγές ικανοποίησης ή δυσαρέσκειας των εκπαιδευτικών, αλλά και τους παράγοντες που συνδέονται με την αποδοτικότητα και δημιουργικότητα τους.
Η παρούσα εργασία διερευνά τους παράγοντες που επηρεάζουν την ποιότητα της επαγγελματικής ζωής των εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης και είναι άμεσα συνδεδεμένοι με την ικανοποίηση ή τη δυσαρέσκεια που βιώνουν οι ίδιοι στη σημερινή ελληνική εκπαιδευτική πραγματικότητα.
Η έρευνα διεξήχθη σε δημόσια δημοτικά σχολεία της Περιφερειακής Ενότητας Κοζάνης το Φεβρουάριο- Απρίλιο του 2018. Για να εντοπιστούν οι παράγοντες που επηρεάζουν την επαγγελματική ικανοποίηση των εκπαιδευτικών, χρησιμοποιήθηκε ως ερευνητικό εργαλείο η ημι-δομημένη συνέντευξη. Το δείγμα της έρευνας αποτέλεσαν δέκα εκπαιδευτικοί που εργάζονται σε σχολεία Πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης.
Από την ανάλυση των δεδομένων, μέσω της κωδικοποίησης των συνεντεύξεων, προκύπτει ότι οι εκπαιδευτικοί αντλούν ικανοποίηση από την εργασία τους σε σχέση με συγκεκριμένους παράγοντες ενώ σε σχέση με άλλους δηλώνουν δυσαρέσκεια. Αναλυτικότερα, τα επίπεδα της ικανοποίησης ήταν υψηλά όσον αφορά τις σχέσεις των εκπαιδευτικών με τους συναδέλφους, τη συνεργασία με το διευθυντή, τη σχολική επίδοση και την επικοινωνία με τους μαθητές. Μέτρια ικανοποίηση παρατηρήθηκε σε σχέση με τις εργασιακές συνθήκες, τις κτιριακές υποδομές, την ομαδικότητα για την επίτευξη στόχων, τη συμμετοχή των εκπαιδευτικών σε διαδικασίες λήψης αποφάσεων και την κατανομή των ευθυνών. Τέλος, δυσαρέσκεια εκδηλώθηκε σχετικά με τις μισθολογικές αποδοχές, τις ευκαιρίες επαγγελματικής εξέλιξης, την ανταπόκριση του δήμου και την αναγνώριση του εκπαιδευτικού έργου από τους γονείς.
Teachers’ job satisfaction has been systematically studied internationally over the last few decades, as they themselves are a determining factor in a successful educational system. For this reason, many studies attempt to identify sources of satisfaction or dissatisfaction among teachers, as well as factors related to their efficiency and creativity.
This paper explores the factors that affect the quality of professional life of primary education teachers and is directly related to the satisfaction oy dissatisfaction they experience in today’s Greek educational reality.
The survey was carried out in public primary schools of the Regional Unity of Kozani in February- April 2018. In order to identify the factors affecting the job satisfaction of teachers, the semi- structured interview was used as a research tool. The sample of the survey was ten teachers working in Primary schools.
From the analysis of the data, through the coding of the interviews, it emerges that teachers are satisfied with their work in relation to specific factors and, in comparison with others, they are unsatisfied. In more detail, levels of satisfaction were high in terms of teacher relations with colleagues, co- operation with the director, school performance and student communication. Moderate satisfaction has been observed in terms of working conditions, building infrastructure, teamwork for achieving goals, teacher involvement in decision- making processes and the allocation of responsibilities. Finally, dissatisfaction was expressed with regard to wages, career opportunities, the municipality’s response and the recognition of educational work by parents. | en_US |