dc.description.abstract | Οι οικονομικές, τεχνολογικές και κοινωνικές αλλαγές που λαμβάνουν χώρα συνεχώς ανά την υφήλιο, απαιτούν απαντήσεις και εξειδίκευση των ανθρώπινων πόρων, καθιστώντας, κατ’ επέκταση, επιτακτική ανάγκη την υψηλής ποιότητας διδασκαλία και κατά συνέπεια την επαγγελματική εξέλιξη των εκπαιδευτικών. (Ingvarson & Rowe, 2008). Υπάρχει γενική συναίνεση στη βιβλιογραφία [(Hilton, Hilton, Dole & Goos, (2015)] ότι η συνεχιζόμενη επαγγελματική εξέλιξη είναι απαραίτητη για την ενίσχυση της ικανότητας των εκπαιδευτικών να βελτιώσουν τις γνώσεις και την πρακτική τους με απώτερο σκοπό την προώθηση της μάθησης. Για την εφαρμογή των σχεδίων μεταρρύθμισης, οι εκπαιδευτικοί πρέπει να είναι σε θέση να συζητούν, να σκέφτονται, να δοκιμάζουν και να επιτελούν νέες πρακτικές. (Lieberman, A. (1995). Ως εκ τούτου, είναι σημαντικό να εντοπιστούν οι παράγοντες που οδηγούν σε θετικά αποτελέσματα από την επαγγελματική εξέλιξη(Justi & van Driel, 2006) και να αναδειχθεί η συμβολή της παρακίνησης του διευθυντή στην επαγγελματική τους ανάπτυξη. (Σαΐτης, 2007).
Στην παρούσα έρευνα, στοχεύουμε να διερευνήσουμε τη συμβολή της παρακίνησης του διευθυντή στην επαγγελματική ανάπτυξη του εκπαιδευτικού στη σύγχρονη ελληνική πραγματικότητα, μέσα από την καταγραφή των απόψεων των εκπαιδευτικών της δημοτικής εκπαίδευσης του Νομού Πέλλας. Για την ολοκλήρωση της ερευνητικής προσπάθειας χρησιμοποιήθηκαν οι κατευθύνσεις και οι αρχές που ορίζει η ποσοτική έρευνα, ενώ επιλέχθηκε το δομημένο ερωτηματολόγιο σαν μεθοδολογικό εργαλείο. Η συγκεκριμένη έρευνα πραγματοποιήθηκε το χρονικό διάστημα Μαΐου- Ιουνίου 2018 με τη συμμετοχή 150 εκπαιδευτικών σχολικών μονάδων του Νομού Πέλλας, της Περιφερειακής Διεύθυνσης Κεντρικής Μακεδονίας. Τα ευρήματα που προέκυψαν επιτρέπουν τη διερεύνηση αρχικά σε ποιο βαθμό οι διευθυντές της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης του Νομού Πέλλας ενθαρρύνουν και υποστηρίζουν την επαγγελματική ανάπτυξη των εκπαιδευτικών και στη συνέχεια, κατά πόσο υπάρχει συσχέτιση μεταξύ της παρακίνησης των διευθυντών και της επαγγελματικής ανάπτυξης των εκπαιδευτικών. Ερευνάται επίσης η επίδραση των δημογραφικών παραγόντων, όπως το φύλο του εκπαιδευτικού, η ηλικία, τα χρόνια υπηρεσίας, η εργασιακή σχέση στη σχολική μονάδα, η περιοχή του σχολείου και το φύλο του διευθυντή.
Για την πληρέστερη κατανόηση του θεωρητικού υπόβαθρου, επιχειρείται η κριτική προσέγγιση των θεωριών της επαγγελματικής ανάπτυξης, της εκπαιδευτικής ηγεσίας και της παρακίνησης καθώς και σχετικών ερευνών.
Η έρευνα κατέδειξε ότι οι διευθυντές του Νομού Πέλλας ασκούν δημοκρατική διοίκηση και στηρίζουν την επαγγελματική ανάπτυξη των εκπαιδευτικών, ενώ, οι γυναίκες διευθύντριες αξιολογήθηκαν θετικότερα από τους συναδέλφους τους. Οι εκπαιδευτικοί έδειξαν ότι ενδιαφέρονται για την επαγγελματική τους ανάπτυξη και επιθυμούν να γίνονται επιμορφωτικά σεμινάρια ενδοσχολικής επιμόρφωσης σύμφωνα με τις καθημερινές επιμορφωτικές τους ανάγκες. Παράλληλα, εκτιμούν ότι η παρακίνηση του διευθυντή συμβάλλει στην ενίσχυση της επαγγελματικής τους ανάπτυξης σε μεγάλο βαθμό. Τα οφέλη της επαγγελματικής ανάπτυξης, όπως η ανεξαρτησία και η αυτονομία καθώς και οι σημαντικές σχέσεις με τους μαθητές, ενισχύουν την επαγγελματική τους ικανοποίηση. The economic, technological and social changes taking place all over the world require responses from an increasingly skilled workforce, making high-quality teaching and, consequently, professional development of teachers imperative. (Ingvarson & Rowe, 2007). There is a general consensus in the literature [Hilton, Hilton, Dole & Goos, (2015)] that continuing professional development is necessary to enhance the ability of teachers to improve their knowledge and practice with a view to promoting student learning. In order to implement the reform plans, teachers should be able to discuss, think, test and implement new practices (Lieberman, A. (1995).) It is therefore important to identify the factors that lead to positive results from career development (Justi& van Driel, 2006) as well as the contribution of principals in motivating teachers in their professional development (Saitis, 2008). In the present research, we aim to investigate the contribution of principals as motivators to the professional development of teachers in the contemporary Greek reality, by examining the views of the teachers of elementary education in Pella Prefecture. In order to complete the research effort, the guidelines and principles of quantitative research were used, while a structured questionnaire was chosen as a methodological tool. This survey was carried out between May and June 2018 with the participation of 150 teachers in the prefecture of Pella, the Central Macedonia District. The findings have led to an initial investigation into the extent to which primary education principals of the Prefecture of Pella encourage and support the professional development of teachers and subsequently, whether there is a correlation between the principal’s motivation and the professional development of teachers. The effect of demographic factors such as the age and gender of the teacher, length of service, working relationship in the school unit, school area and gender of the principal is also investigated.
There is an analysis of the theories of professional development, educational leadership and motivation, as well as related research to understand the theoretical background.
The survey showed that the principals of the Prefecture of Pella exercise democratic governance and support teachers’ professional development. Another finding was that female principals were more positively evaluated by their colleagues. Teachers have shown that they are interested in their professional development and wish to have training sessions of in-school training according to their daily training needs. Teachers believe that the principal’s encouragement contributes greatly to the enhancement of their professional development. The benefits of professional development such as independence and autonomy as well as important relationships with students, enhance their professional satisfaction. | en_US |