dc.description.abstract | Η παρούσα μελέτη εστιάζει στις οπτικές πρακτικές και στους τρόπους με τους οποίους προσλαμβάνεται, αποδίδεται και ερμηνεύεται η έννοια της πατρίδας από νήπια και μαθητές της ΣΤ΄ Δημοτικού τάξης για τους πρόσφυγες από την Συρία. Το ερευνητικό υλικό δομείται από τις απαντήσεις που έδωσαν οι μαθητές μέσω της συγκέντρωσης του υλικού σε οπτικά ερωτηματολόγια διαφορετικά για κάθε βαθμίδα. Μεθοδολογικά εφαρμόζουμε ποιοτική μέθοδο έρευνας, μέσω της συλλογής υλικού από οπτικά ερωτηματολόγια σαράντα (40) μαθητών.
Δεδομένης της ισχυρής οπτικής πρόσληψης, οι μαθητές «παρασύρονται» και εκφράζουν την προσωπική τους άποψη για το ζήτημα της έρευνας. Η έρευνα διήρκησε δύο (2) εβδομάδες μέσα στις σχολικές αίθουσες, μία (1) εβδομάδα στο Νηπιαγωγείο και μια (1) εβδομάδα στο Δημοτικό σχολείο. Η ευκολία στην διεξαγωγή της έρευνας έγκειται στην διάθεση των μαθητών να συμμετάσχουν στην έρευνα διατυπώνοντας τις απόψεις τους. Αντίθετα, εμπόδιο στην διαδικασία αποτέλεσε η καχυποψία των γονέων απέναντι στο θεματικό κέντρο της έρευνας. Η μεγάλη πλειοψηφία των γονέων αρνήθηκε το παιδί τους να συμμετάσχει στην έρευνα, με αποτέλεσμα να χρειαστεί να αναζητηθούν πολλά Δημοτικά σχολεία ώστε να βρεθεί η επιθυμητή σύσταση του μαθητικού πληθυσμού για το δείγμα. Ολοκληρώνοντας την έρευνα και συγκεντρώνοντας τα αποτελέσματα μέσω των απαντήσεων των μαθητών, γίνονται προτάσεις για την ανανέωση της ελληνικής εκπαίδευσης με προσανατολισμό σε μια αντιρατσιστική παιδαγωγική, απαλλαγμένη από στερεότυπα και φυλετικές προκαταλήψεις.
The present study focuses on the concept of homeland and how refugees from Syria are being perceived, rendered and interpreted by preschoolers as well as students of the sixth (6th) grade of the Greek primary school, where the main research material comprises of visual practices. The research material’s structure is based on the students’ answers, collected using visual questionnaires, different for each school grade. Methodologically, we apply a qualitative research method by collecting material from forty (40) students’ visual questionnaires.
Given the strong visual stimulus, students got inspired and expressed their opinions on the research subject. The research was conducted over a two (2) weeks period in school classrooms; the first week in a kindergarten and the second week in a primary school. The student’s willingness to participate in the research, expedited the process, whereas, the parents' suspicion against the concept of the research constituted a hindrance to the process. The vast majority of parents didn’t allow their children to participate in the research, resulting in the need to extend the search among many public primary schools in order to find a satisfactory student population for the sample. Concluding the research and gathering the results from the students’ answers, we are offering proposals for the renewal of the Greek education, aiming at an antiracist pedagogical approach, free from stereotypes and racial prejudices. | en_US |