dc.description.abstract | Η εργασία εξετάζει τις θεωρίες, τις αντιλήψεις και πεποιθήσεις των εκπαιδευτικών της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης σχετικά με την παρουσία μειονοτικών μαθητών και μαθητριών στα σχολεία του Ωραιοκάστρου. Το θεωρητικό της μέρος αναφέρεται στην ιστορία της Ελλάδας ως χώρα υποδοχής των μεταναστών, στον Δήμο Ωραιοκάστρου και την ιστορία του, καθώς και στην παρουσία και τις ασχολίες των μεταναστών εκεί, στη σημερινή εκπαίδευση των μειονοτήτων και το νομοθετικό πλαίσιο με τις τάξεις υποδοχής, τα φροντιστηριακά τμήματα και τα σχολεία διαπολιτισμικής εκπαίδευσης, στα μοντέλα και τις προσεγγίσεις για την εκπαίδευση μειονοτήτων και τέλος, στις γενικότερες προκαταλήψεις, αλλά και στο ρατσισμό που απορρέουν από την πολυπολιτισμικότητα στην κοινωνία και στο σχολείο.
Το ερευνητικό μέρος της εργασίας εξετάζει τη θετική ή αρνητική επιρροή που ασκεί στους εκπαιδευτικούς της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης του Ωραιοκάστρου η παρουσία των μειονοτικών μαθητών και μαθητριών. Επιπλέον, διερευνάται το προφίλ των εκπαιδευτικών αυτών, οι μέθοδοι αξιολόγησης που χρησιμοποιούν, τι πιστεύουν για τη συμπεριφορά τους μέσα και έξω από την τάξη και τις διαπροσωπικές τους σχέσεις, ποιες σχέσεις έχουν οι εκπαιδευτικοί με τους γονείς τους. Παράλληλα διερευνώνται οι θέσεις τους για μια σειρά θεμάτων όπως η θέση της μητρικής γλώσσας των μειονοτικών μαθητών και μαθητριών στο σχολείο, η βοήθεια των σχολικών συμβούλων, η αναζήτηση των αιτιών της κακής απόδοσής τους, η στάση των γηγενών γονέων, αλλά και γενικότερα θέματα εκπαιδευτικής και μεταναστευτικής πολιτικής.
Μέσα από την έρευνα αναμένεται να αναδειχθεί η παρουσία ή όχι προκαταλήψεων, ξενοφοβικών και ρατσιστικών αντιλήψεων των εκπαιδευτικών της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης στα σχολεία του Ωραιοκάστρου Θεσσαλονίκης. Η έρευνα έγινε με ερωτηματολόγια και η στατιστική ανάλυση περιλαμβάνει γραφήματα, συσχετίσεις μεταβλητών, μέσους όρους και chi-square tests. Τα αποτελέσματα έδειξαν απουσία προκαταλήψεων, ξενοφοβικών και ρατσιστικών αντιλήψεων των εκπαιδευτικών της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης στα σχολεία του Ωραιοκάστρου Θεσσαλονίκης.
This study examines primary educators’ theories, perceptions and beliefs about the presence of minority students in schools of Oreokastro. The theoretical part refers to history of Greece as host country for immigrants, Oreokastro Municipality and its history, as well as the presence and occupation of immigrants there, today’s education of minorities and the legislative framework for reception classes, “frontistirio” classes and intercultural education schools, models and approaches for education of minorities, and finally more general prejudices and racism resulting from multiculturalism in society and school.
The research part of the study explores positive or negative influence that presence of minority students causes to primary education teachers in Oreokastro. Furthermore, these teachers’ profile, their evaluation methods used for minority students, their beliefs about their behaviour inside and outside classroom and their interpersonal relations, what relations educators and parents have, are examined. At the same time, their views on various issues are investigated, such as the role of minority students’ mother tongue in school, the help provided by school counsellors, the search for reasons of their poor performance, native parents’ attitude, as well as general issues of educational and immigration policy.
Through the research, it is expected to reveal the presence or not of primary education teachers’ prejudices, xenophobic and racist perceptions in schools of Oreokastro of Thessaloniki. The research was conducted with questionnaires and the statistical analysis includes graphs, correlation of variables, averages and chi-square tests. The results presented absence of prejudices, xenophobic and racist perceptions of primary school teachers in schools of Oreokastro of Thessaloniki. | en_US |