dc.description.abstract | Με τις συνθήκες όπως διαμορφώνονται στην Ευρώπη γενικά αλλά και στην Ελλάδα ειδικότερα, λόγω των μεταναστευτικών ροών των τελευταίων τριών δεκαετιών αλλά και των πιο πρόσφατων προσφυγικών ροών, κρίνεται αναγκαία η διαχείριση της κατάστασης, με βασικό ζητούμενο την ενσωμάτωση των ανθρώπων αυτών στις ευρωπαϊκές κοινωνίες υποδοχής. Μεγάλη βαρύτητα δίνεται για το σκοπό αυτό στην εκπαίδευση ιδιαιτέρως σε χώρες πρώτης υποδοχής όπως η Ελλάδα. Το ενδιαφέρον της παρούσας έρευνας επικεντρώνεται κυρίως στη δεύτερη γενιά μεταναστών, εστιάζοντας σε μαθητές/τριες που φοιτούν στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση σε σχολεία του νομού Πιερίας και της Θεσσαλονίκης, διαμένουν δε για μια πενταετία τουλάχιστον στην Ελλάδα και βλέπουν την προοπτική επιστροφής στη χώρα καταγωγής δύσκολη αλλά όχι και απίθανη. Σκοπός της παρούσας εργασίας είναι η διερεύνηση της γλωσσικής χρήσης/επιλογής και των στάσεων σε σχέση με τη γλώσσα των μεταναστών δεύτερης γενιάς απέναντι στη μητρική τους γλώσσα και στην ελληνική. Μέσω συνδυασμού δομημένου ερωτηματολογίου με κλειστές ερωτήσεις και ημιδομημένης συνέντευξης με ανοικτές ερωτήσεις, προέκυψαν ευρήματα που αποκαλύπτουν σαφείς τάσεις γλωσσικής μετατόπισης των μαθητών/τριών προς την ελληνική γλώσσα στους περισσότερους τομείς της έρευνας, αυξάνεται δε στην περίπτωση των μαθητών/τριών που προέρχονται από ένα μόνο αλλοδαπό γονέα. Η μητρική γλώσσα τους διατηρείται μόνο σε ένα μικρό βαθμό που αφορά το οικογενειακό και συγγενικό τους περιβάλλον και κυρίως στην επικοινωνία με τους παππούδες/γιαγιάδες τους. Ταυτόχρονα φαίνεται ότι η μητρική τους γλώσσα έχει σημαντική «συμβολική» αξία και η γνώση της αποτελεί πρακτική αναγκαιότητα για την κοινωνική εξέλιξη και κινητικότητά τους στην ελληνική κοινωνία. Η έρευνα παρόλο τον τοπικό και χρονικό της περιορισμό, συμβάλλει μέσα από την αποτύπωση και ανάλυση της υπάρχουσας κατάστασης στην κατανόηση των τάσεων στο υπό εξέταση θέμα. Τέλος, λαμβάνοντας υπόψη ότι το πολυπαραγοντικό φαινόμενο της μετανάστευσης είναι εντόνως δυναμικό και ταυτόχρονα επίκαιρο, η δε γλώσσα αποτελεί τη σπουδαιότερη παράμετρο στη διαδικασία ενσωμάτωσης των μεταναστών, προτείνεται σε μελλοντικό χρόνο ευρύτερη έρευνα σε νέες εθνοτικές ομάδες μεταναστών που ενδεχομένως να προκύψουν.With the conditions that are shaped in Europe in general but also in Greece in particular, due to the migration flows of the last three decades and the latest refugee flows, it is necessary to manage the situation, with the main aim of integrating these people into European host societies. Great importance is given to this purpose in education, particularly in host countries such as Greece. The interest of this research is mainly focused on the second generation of immigrants, emphasizing on pupils who attend secondary education in schools in the prefecture of Pieria and Thessaloniki and have lived for at least five years in Greece seeing the prospect of returning to the country of origin difficult but not unlikely. The purpose of this paper is to investigate the linguistic awareness and ability, the linguistic use/choice and the attitudes of second generation immigrants towards their mother tongue and Greek language. Through a combination of a structured questionnaire with closed questions and a semi-structured interview with open questions, findings have emerged that reveal clear trends of language shift of the students towards the Greek language in most areas of research, increasing in the case of pupils from a single foreign parent. Their mother tongue is used only to a small degree within their family and relative environment and, above all, in their communication with their grandparents. At the same time, their mother tongue appears to have significant “symbolic” value and its knowledge is a practical necessity for their social development and mobility within the Greek society. The research, despite its local and temporal limitations, through the presentation and analysis of the existing situation contributes to the understanding of trends in the under consideration subject. Finally, accounting for the multifactorial phenomenon of immigration which is highly dynamic and topical at the same time, since the language is the most important parameter in the process of integration of migrants, it is proposed that future studies should focus to new ethnic groups of migrants. | en_US |