dc.description.abstract | Η παρούσα εργασία με τίτλο Το μπουζούκι στα μουσικά σχολεία της Ελλάδας και η ελληνικότητά του: "Το Ζεϊμπέκικο της Ευδοκίας", μια μελέτη περίπτωσης, πραγματοποιήθηκε στα πλαίσια του μεταπτυχιακού προγράμματος Σημειωτική και Επικοινωνία, του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας, του τμήματος Νηπιαγωγών. Σε αυτή την εργασία επιχειρείται η ανάδειξη της ελληνικότητας του μπουζουκιού, μέσα από την εξέλιξη και την οργανολογική καταγωγή του, καθώς και μέσα από την ελληνική δισκογραφία και την εμφάνιση του μπουζουκιού μέσα σε αυτή.
Στη συνέχεια θα μελετήσουμε το μπουζούκι και πως αυτό εμφανίζεται μέσα στο εκπαιδευτικό σύστημα της Ελλάδας, δίνοντας έμφαση στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση και στα Μουσικά Σχολεία.
Στο τελευταίο και ερευνητικό μέρος της εργασίας θα ακολουθήσει σημειωτική ανάλυση της ταινίας του Α. Δαμιανού Ευδοκία. Συγκεκριμένα θα αναλυθεί η σκηνή όπου εμφανίζεται στην ταινία το Ζεϊμπέκικο της Ευδοκίας, και χορεύει ο πρωταγωνιστής της ταινίας. Έτσι θα μελετήσουμε τον τρόπο με τον οποίο παρουσιάζονται τα χαρακτηριστικά του αντρισμού, της αρρενωπότητας, τα κοινωνικά στερεότυπα ως προς το φύλο, τη μοναχικότητα, κ.α., μέσα από τις εικόνες και το γλωσσικό κείμενο, μετά από μια σειρά κριτηρίων που παρουσιάζονται αναλυτικά στη μεθοδολογία. Στόχος της παρούσας μελέτης είναι εάν τα χαρακτηριστικά, στερεοτυπικά και μη, του μπουζουκιού και του ζεϊμπέκικου χορού, που αναδεικνύονται μέσα από τη βιβλιογραφική μας έρευνα, αγκυρώνουν με τα χαρακτηριστικά που αναδεικνύονται από το δείγμα της έρευνας μας που είναι το Ζεϊμπέκικο της Ευδοκίας, έτσι όπως αυτό παρουσιάζεται μέσα από την ταινία Ευδοκία.
Για την πραγματοποίηση της έρευνας χρησιμοποιήθηκαν μεθοδολογικά εργαλεία ανάλυσης της σημειωτικής και υιοθετήθηκε το μοντέλο του Greimas (1996), έτσι όπως χρησιμοποιήθηκε από τους Lagopoulos & Boklund-Lagopoulou (2016) και Χριστοδούλου (2013).
Από την ανάλυση των εικόνων και του γλωσσικού μηνύματος προκύπτουν ορισμένα συμπεράσματα. Μετά από την ανάλυση εντοπίζονται έννοιες που παραπέμπουν σε κώδικες όπως ο έμφυλος, ο συμβολικός, ο αξιακός, ο κοινωνικός, κ.α., πράγμα το οποίο επιβεβαιώνει την αρχική μας βιβλιογραφική έρευνα για το ζεϊμπέκικο χορό, και κατ’ επέκταση ότι το μπουζούκι εκφράζει όλα τα παραπάνω χαρακτηριστικά στοιχεία.
Συνεπώς κρίνεται αναγκαία η περαιτέρω διερεύνηση του θέματος, το οποίο ήδη έχει αναδειχθεί μέσα από την υπάρχουσα βιβλιογραφία, αναφορικά με το μπουζούκι και τα χαρακτηριστικά του γνωρίσματα, όπως αυτά διαφαίνονται μέσα από τους διάφορους μουσικούς ρυθμούς.This paper entitled ‘The bouzouki in Music Schools of Greece and the Greek identity of " Evdokia’s Zeibekiko ", a case study, was part of the graduate program Semiotics and Communication, University of Western Macedonia, Preschool Division. In this paper we attempt the promotion of Hellenism of the bouzouki, through development and its instrumentalist origin, and through the Greek discography and its appearance in it.
Then we will study the bouzouki and how it arises within the educational system of Greece, with emphasis in secondary education and Music Schools.
In the last part of the paper which is the research, semiotic analysis of A. Damiano’s film ‘Evdokia’ will follow. Specifically, the scene that it appears in the film ‘Evdokia’s Zeibekiko’, and when the film's protagonist dances will be analyzed. Therefore, we will consider the way in which the characteristics of manhood are presented, masculinity, social stereotypes regarding sex, loneliness, etc., through the images and the language text, after a series of criteria presented in detail methodology. The aim of this study is whether the characteristics, stereotypical or not, of the bouzouki and the Zeibekiko dance, which emerged through our literature research, identify with the characteristics that emerge from the sample of our research which is ‘Evdokia’s Zeibekiko’, as this is presented in the film ‘Evdokia’.
To carry out the investigation methodological analysis tools semiotic were used and the Greimas model (1996) as used by Lagopoulos & Boklund-Lagopoulou (2016) and Christodoulou (2013) was adopted.
Analysis of the images and language message we come to some conclusions. After the analysis, concepts arise, mentioning codes such as the Civil War, symbolic, value, social, etc., which confirms our initial literature research on the zeibekiko dance, and thus that the bouzouki expresses all of the above characteristics.
Therefore it is necessary to further investigate the issue, which has already emerged through the existing literature regarding the bouzouki and its characteristics, as they emerge through the various musical rhythms. | en_US |