Όψεις της αειφορίας στα προγράμματα των Κέντρων Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης Δυτικής Μακεδονίας
Abstract
Στην παρούσα έρευνα αναλύονται οι στόχοι των προγραμμάτων των τεσσάρων Κέντρων Περιβαλλοντικής (ΚΠΕ) Εκπαίδευσης Δυτικής Μακεδονίας, ως προς τον προσανατολισμό τους στην Εκπαίδευση για την Αειφόρο Ανάπτυξη, όπως αυτή προσδιορίζεται από τον ΟΗΕ.
Τα δεδομένα της ανάλυσης προέρχονται από τους στόχους του εκπαιδευτικού υλικού 30 προγραμμάτων των τεσσάρων ΚΠΕ Δυτικής Μακεδονίας. Το εκπαιδευτικό υλικό ήταν σε χρήση κατά το σχολικό έτος 2017-2018. Πραγματοποιήθηκε ανάλυση περιεχομένου σε τρία εννοιολογικά πλαίσια και συγκεκριμένα 1) με βάση τους 17 στόχους του ΟΗΕ για την Βιώσιμη Ανάπτυξη, 2) τις μαθησιακές κατηγορίες των στόχων όπως προσδιορίζονται από τον ΟΗΕ (γνωστικοί, κοινωνικο-συναισθηματικοί, συμπεριφορικoί), 3) τους πυλώνες της αειφορικής ανάπτυξης και συγκεκριμένα: περιβάλλον, κοινωνία, οικονομία, πολιτική. Επιπλέον επιχειρήθηκε μια τέταρτη ανάλυση με την μέθοδο της διαρκούς σύγκρισης, χωρίς προκαθορισμένες από τη θεωρία κατηγορίες. Σύμφωνα με τα αποτελέσματα, σημαντικός αριθμός στόχων για την αειφορική ανάπτυξη δεν καταγράφονται στα προγράμματα των ΚΠΕ. Επιπρόσθετα, παρουσιάζεται μια έμφαση στους γνωστικούς στόχους συγκριτικά με τους κοινωνικο-συναισθηματικούς και συμπεριφορικούς. Οι περισσότεροι στόχοι αναφέρονται στην κοινωνία και στο περιβάλλον και ελάχιστοι στην οικονομία και την πολιτική. Από την ποιοτική ανάλυση των δεδομένων, οι κύριες κατηγορίες στόχων που αναδεικνύονται και στις οποίες εντάσσεται ο κύριος αριθμός των στόχων είναι οι “φυσικοί πόροι” και το “τοπικό περιβάλλον".
Τα αποτελέσματα καταδεικνύουν μια πιθανή ανάγκη επαναπροσδιορισμού του περιεχομένου των προγραμμάτων των ΚΠΕ με σκοπό την επικαιροποίησή τους και την προσαρμογή τους στις σύγχρονες κατευθύνσεις αποδοτικής, αειφορικής ανάπτυξης
In this research the objectives of the programs of the four Environmental Education Centers (EEC) of Western Macedonia were analyzed, in terms of their orientation in Education for Sustainable Development as defined by the UN.
The data of the analysis come from the objectives of the educational material of 30 programs of the four Western Macedonia EEC. The educational material was in use during the school year 2017-2018.Content analysis was carried out in three conceptual contexts and specifically based on 1) the 17 UN Sustainable Development Goals (SDGs), 2) the UN-defined learning objectives (cognitive, socio-emotional, behavioral), 3) the sustainable development pillars and in particular: environment, society, economy, politics. Furthermore, a fourth analysis was attempted with the method of constant comparison, which means that a comparison was made without predefined categories by theory. According to the results, a significant number of sustainable development aims are not recorded in the EEC programs. In addition, an emphasis on cognitive goals compared to socio-emotional and behavioral is presented. Most of the goals refer to society and environment and the minimum in economics and politics. In the qualitative analysis of the data, the main categories of objectives that are highlighted and in which the main number of objectives is included are "natural resources" and "local environment".
The results demonstrate a potential need to redefine the content of ΕΕC programs with a view to updating them and adapting them to the modern directions of efficient, sustainable development.