dc.description.abstract | Ο αυτισμός (Διαταραχή Αυτιστικού Φάσματος) αποτελεί μία σοβαρή δυσκολία, που επηρεάζει όλους τους τομείς της αλληλεπίδρασης του ατόμου με το περιβάλλον του. Ως αποτέλεσμα σημειώνεται η απομόνωση και η αποτυχία στη διαδικασία της κοινωνικοποίησής του. Η έρευνα που ακολουθεί, εκπονήθηκε στο πλαίσιο της πτυχιακής μου εργασίας στο Παιδαγωγικό Τμήμα Νηπιαγωγών του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας, στη Φλώρινα. Πραγματεύεται το ζήτημα της συνεκπαίδευσης των παιδιών με Διαταραχές Αυτιστικού Φάσματος στο νηπιαγωγείο και αφορά μία μελέτη περίπτωσης. Μελετήθηκε το γενικότερο θεωρητικό πλαίσιο των Διαταραχών Αυτιστικού Φάσματος, καθώς και η συνεκπαίδευση παιδιών, που ανήκουν στο φάσμα, στη βαθμίδα της προσχολικής εκπαίδευσης, μέσα από τη βιβλιογραφική ανασκόπηση αλλά και την ανασκόπηση ηλεκτρονικών πηγών και άρθρων. Επιπλέον, συμπεριλαμβάνονται όλα τα γνωστά και αποδεκτά δεδομένα και στοιχεία, έως σήμερα για την συνολική περιγραφή των διαταραχών αυτών, καθώς επίσης και του υψίστης σημασίας όρου της συνεκπαίδευσης των παιδιών. Για τη διεκπεραίωση της έρευνας αυτής ήταν αναγκαία η συμμετοχή ενός νηπίου με αυτισμό, το οποίο συμμετείχε σε δραστηριότητες σχεδιασμένες για παιδιά τυπικής ανάπτυξης, για τις ανάγκες της δίμηνης, περίπου, πρακτικής μου άσκησης σε γενικό νηπιαγωγείο. Η παρούσα μελέτη εστιάζει στον βαθμό συμμετοχής του παιδιού σε τέτοιου είδους δραστηριότητες και όχι στην επίδοσή του. Επιπρόσθετα, εξετάζεται και ο βαθμός συμμετοχής του σε ειδικά σχεδιασμένες και προσαρμοσμένες δραστηριότητες, μέσα στη γενική τάξη του νηπιαγωγείου. Αξιοσημείωτο είναι πως προηγήθηκε πάνω από ενάμισης μήνας συνεχούς παρατήρησης του παιδιού και αλληλεπίδρασής του μαζί μου στο σχολικό του περιβάλλον, ώστε να γίνουν αντιληπτές οι ιδιαίτερες ανάγκες και δυνατότητές του, με σκοπό την προσαρμογή ειδικών δραστηριοτήτων, βασισμένες στο επίπεδό του. Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας διαπιστώθηκε πως το παιδί ανταποκρίθηκε μερικώς αλλά ικανοποιητικώς στις δραστηριότητες της γενικής τάξης και σε κάποιες περιπτώσεις σε μεγαλύτερο βαθμό από ότι αρχικά εικαζόταν. Ακόμα, αλληλεπίδρασε και συσχετίστηκε, όπως μπορούσε, με τους συμμαθητές του. Πολλές φορές σημειώθηκε με επιτυχία η συμμετοχή του ιδιαίτερα σε μουσικο- κινητικές δραστηριότητες με την ολομέλεια. Αναφορικά με τις ειδικά σχεδιασμένες δραστηριότητες, το παιδί ανταπεξήλθε με μεγάλη επιτυχία και χωρίς ιδιαίτερη δυσκολία σε αυτές, κάτι που η ερευνήτρια θεωρούσε αρχικά ως μεγάλη πρόκληση για το ίδιο, βάσει των δυνατοτήτων του φυσικά. Γενικότερα, σημειώθηκε πρόοδος σχετικά με την κοινωνικοποίησή του με τους συμμαθητές του, τη διάρκεια παραμονής του στην παρεούλα αλλά και στην καρέκλα για την ολοκλήρωση των δραστηριοτήτων.Autism (Autistic Spectrum Disorders), is a serious condition, which affects all aspects of interaction between a person and their surroundings. As a result, both isolation and a difficulty in socializing are prevalent. The following research is part of my dissertation for the Pedagogical Faculty of Preschool Education of the University of Western Macedonia in Florina. My thesis examines the question of co-educating children with Autistic Spectrum Disorders together with non-autistic children and it is about a case study research. The general theoretical aspect of Autistic Spectrum Disorders has been researched as well as co-educating children within the mentioned spectrum on a preschool level through the available bibliography both physical and electronic. In addition, all known data and information are included as far as the complete description of such disorders is concerned together with the highly important matter of inclusive education of children. For this research to be concluded the participation of an autistic child was necessary. This child took part in activities designed for normal children within my two month practice in an ordinary kindergarten. This study focuses on the degree of participation of this child in such activities but it did not focus on its performance. Moreover, the degree of the child’s participation in specially designed and appropriately adjusted activities was gauged within the class of this ordinary nursery school. It should be mentioned that one and a half month of continuous observation of the child as its interaction with the in its school environment was preceded so as to understand its special needs and capabilities with the aim of adjusting special activities customized for its level. According to the results of the study it was found that the child responded partly but satisfactorily to the general activities and in some cases more than originally supposed. Furthermore, he had been interacting and correlated as he could with his classmates. Often, especially in musical- kinetic activities his participation was successful in plenary session. Regarding to the specially designed activities, the child responded to those that the researcher initially considered as a great challenge for him, with great success and without any difficulty, on the basis of his possibilities. To sum up, not only has progress generally been made on socializing with his classmates, the duration of his stay in the company but also on the chair for the completion of activities. | en_US |