Παραμυθοδημιουργίες και παιχνίδια: Ένα πρότζεκτ για την ελληνική ως ξένη γλώσσα σε μικρούς μαθητές
Abstract
Η παρούσα εργασία επιχειρεί να μελετήσει την αποτελεσματικότητα και την συμβολή των παραμυθιών και των παιχνιδιών στην διδασκαλία των ελληνικών ως ξένη γλώσσα. Το κοινό στο οποίο απευθύνεται είναι οι μικροί μαθητές ηλικίας έντεκα έως δώδεκα ετών. Ειδικότερα, η συγκεκριμένη πιλοτική εφαρμογή στοχεύει μέσα από την χρήση των παραμυθιών και των παιγνιωδών δραστηριοτήτων να καλλιεργήσει στην συγκεκριμένη ομάδα των μαθητών τον σεβασμό προς την διαφορετικότητα, τις ικανότητες τους ως προς τις τέσσερις γλωσσικές δεξιότητες και την αρμονική συνεργασία μεταξύ τους. Επίσης, επιδίωξη αυτής της προσπάθειας αποτελεί η δημιουργία ενός ευχάριστου περιβάλλοντος μάθησης, το οποίο επιδιώκει την συμμετοχή και την ενεργοποίηση όλων των μαθητών. Η συγκεκριμένη πειραματική εφαρμογή πραγματοποιήθηκε τους μήνες Μάρτιο, Απρίλιο και Μάιο με την συμμετοχή οκτώ μαθητών/τριών του Φροντιστηρίου «Πελαγονία» στην πόλη Μπίτολα (Μοναστήρι) της Βόρειας Μακεδονίας. Τα παιδιά κλήθηκαν να συμπληρώσουν και ερωτηματολόγια, ένα στην αρχή και ένα στο τέλος των μαθημάτων σχετικά με την σχέση τους με την ελληνική γλώσσα και την συμμετοχή τους στα συγκεκριμένα μαθήματα. Μέσα από την όλη διαδικασία έγινε φανερό ότι τα παραμύθια και οι δραστηριότητες που χρησιμοποιήθηκαν βοήθησαν τους μαθητές να ενεργοποιηθούν, να εκφράσουν τις απόψεις τους ως προς το περιεχόμενο των παραμυθιών και να ενισχύσουν σε μεγαλύτερο βαθμό την απόδοση τους ως προς τις τέσσερις γλωσσικές δεξιότητες. This paper attempts to study the effectiveness and contribution of fairy tales and toys in the teaching of Greek as a foreign language. The target audience is small children aged eleven to twelve. In particular, the specific pilot application aims, through the use of fairy tales and playful activities, to cultivate in this particular group of students respect for their diversity, their skills in terms of their four language skills and their harmonious co-operation. Also, the pursuit of this effort is the creation of a pleasant learning environment, which seeks to involve and activate all students. This experimental implementation took place in March, April and May with the participation of eight pupils of the "Pelagonia" Tuition School in the town of Bitola (Monastery) of Northern Macedonia. The children were asked to complete questionnaires, one at the beginning and one at the end of the lessons about their relationship with the Greek language and their participation in the specific lessons. Through the whole process it became clear that the fairy tales and activities used helped the students to activate, express their views on the content of the fairy tales and enhance their performance in terms of the four language skills.