Οι εκπαιδευτικοί εκφράζουν τις απόψεις τους για θέματα γλωσσικής εκπαίδευσης μαθητών προσφύγων και μεταναστών
Abstract
Στην παρούσα εργασία διερευνούνται οι απόψεις των εκπαιδευτικών σχετικά με τη γλωσσική εκπαίδευση των προσφύγων και μεταναστών μαθητών. Για τον λόγο αυτό επιλέχθηκε η ποιοτική έρευνα και χρησιμοποιήθηκε ποιοτική προσέγγιση για την συλλογή και ανάλυση των δεδομένων. Στην έρευνα που υλοποιήθηκε από τον Ιανουάριο ως το Μάρτιου του 2019, συμμετείχαν 16 εν ενεργεία εκπαιδευτικοί της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης, προερχόμενοι από δημοτικά σχολεία των περιοχών του Πύργου Ηλείας, της Φλώρινας καθώς και της Αθήνας. Για τη διερεύνηση των απόψεων των εκπαιδευτικών διεξήχθησαν ημι-δομημένες ατομικές συνεντεύξεις. Από το αποτελέσματα διαπιστώθηκε πως οι περισσότεροι εκπαιδευτικοί είχαν θετική στάση απέναντι στην πολιτισμική ετερότητα μέσα στη τάξη και επιδίωκαν την ένταξη αυτών των μαθητών στο ελληνικό σχολείο. Αξιοσημείωτο ήταν επίσης πως οι εκπαιδευτικοί εξέφρασαν την ανετοιμότητά τους στην διαχείριση μιας πολυπολιτισμικής τάξης καθώς και την αναγκαιότητα της επιμόρφωσης σχετικά με την πολυπολιτισμική εκπαίδευση. Ενώ διαπιστώθηκε για άλλη μια φορά ότι ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα δεν είναι κατάλληλα διαμορφωμένο να υποδεχθεί μαθητές που ανήκουν σε πολιτισμικά μειονοτικές ομάδες. Επιπλέον, από τα αποτελέσματα αναδείχθηκε η θετική στάση των εκπαιδευτικών για την συνεργασία με το οικογενειακό περιβάλλον των μαθητών καθώς και η αναγκαιότητα αυτής της συνεργασίας.This dissertation studies the aspect of the teachers towards linguistic education of refugee and immigrant students. For this reason, a qualitative research model was chosen and a qualitative approach was used for the selection and analysis of data. The research was conducted from January 2019 till March 2019 and 16 active primary school teachers participated, who work in Pyrgos, Florina and Athens Greece. For the collection of data, semi-structured interviews of teachers were used. The results revealed that the majority of them had a positive attitude towards the cultural heterogeneity in their class and aimed for the incorporation of these students in greek schools. It is remarkable that most of the teachers expressed their unpreparedness in the management of a multicultural class and at the same time they stressed the need of their education concerning the multicultural teaching. Once more, the greek educational system seemed to not be suitably structured to welcome students who belong to cultural minority groups. Moreover, the results showed the teachers’ positive attitude towards collaborating with students’ family and the importance of that.