Η αξιολόγηση των εκπαιδευτικών και του εκπαιδευτικού τους έργου
Abstract
Η παρούσα εργασία αφορά την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών και του εκπαιδευτικού τους έργου. Στο θεωρητικό μέρος αυτής (εισαγωγή) αρχικά αναφέρονται τα χαρακτηριστικά του ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος τα οποία έχουν άμεση σχέση και εμμέσως καθορίζουν και τον τρόπο με τον οποίο πρέπει να αξιολογείται ο εκπαιδευτικός. Επιπλέον, αποσαφηνίζεται ο όρος «εκπαιδευτική αξιολόγηση» «εκπαιδευτικό έργο», οι σκοποί της διαδικασίας αυτής, οι προσανατολισμοί της ως προς το χαρακτήρα της (ανατροφοδοτικός- ελεγκτικός), τα είδη εκπαιδευτικής αξιολόγησης (διαμορφωτική, εσωτερική- εξωτερική, αυτοξιολόγηση- ετεροαξιολόγηση κλπ), τα κριτήρια της εκπαιδευτικής αξιολόγησης, τις αντιδράσεις των εκπαιδευτικών ως προς τη διαδικασία αυτή, ο θεσμός του «επιθεωρητή» ώστε να διαφανεί ο ελεγκτικός χαρακτήρας και να συνδεθεί άμεσα με τους προσανατολισμούς της διαδικασίας αυτής, η ποιότητα στην εκπαίδευση η οποία είναι άμεσα συνυφασμένη με ένα καλό και επωφελές σύστημα αξιολόγησης των εκπαιδευτικών, οι νομοθετικές αλλαγές που έχουν εφαρμοστεί τα τελευταία χρόνια πάνω στη διαδικασία της εκπαιδευτικής αξιολόγησης και η παρουσίαση του τρόπου λειτουργίας της διαδικασίας αυτής σε άλλες χώρες ώστε με σκοπό την όξυνση της κρίσης και της πολύπλευρης σκέψης. Ως προς τα αποτελέσματα, αυτά επιλέχτηκαν με κάποια κριτήρια ώστε να τα ενσωματώσω στη δειγματοληψία και να εξάγω διάφορα συμπεράσματα. Τέλος, στόχος της παρούσα έρευνας είναι να καταστεί σαφής ο όρος της εκπαιδευτικής αξιολόγησης και να διαφανούν οι απόψεις διάφορων δασκάλων ως προς αυτήν. The present thesis concerns the ongoing assessment of educators as well as their educational work. The theoritical part (introduction) mainly deals with the characteristics of the Greek Education System which are by all means related to this survey and implicitely define the way with which educators should be assessed. Moreover, the term educational assessment and educational work are elucidated αlong with the objectives of this process, its aspects as to its nature ( feedback and control mechanisms), the forms of the educational assessment ( formational, internal- external, self- assessment- peer assessment etc) , the criteria of the educational assessment, the educators' reactions towards this process and the institution of school inspectors. All the above aim at making more apparent the controlling character and at associating directly with the aspects of this process ,the quality in education which is directly involved in a sound and beneficial system of the educators' assessment. Besides, the legislative changes which have been implemented over the last few years concerning the process of the educational assessment as well as the ways it functions in other countries are also instrumental in escalating the crisis along with the manifold school of thought. As regards the results, they were selected after taking into account certain criteria with a view to integrating them into the sampling and drawing various conclusions. Ending, the purpose or the present survey is to render the term of the educational assessment more straightforward and showcase several educators' viewpoint on it.