dc.description.abstract | Στην παρούσα εργασία εξετάζουμε, αρχικά, τον τρόπο με τον οποίο οικοδομούνται οι αναπαραστάσεις του σχολικού εκφοβισμού στην παιδική λογοτεχνία. Πιο συγκεκριμένα, έπειτα από την βιβλιογραφική ανασκόπηση, ταξινομούμε το σύνολο των παιδικών βιβλίων που πραγματεύονται το θέμα του σχολικού εκφοβισμού και επιλέγουμε το υπό ανάλυση υλικό. Το θεωρητικό πλαίσιο της ανάλυσης είναι η Κριτική Ανάλυση Λόγου, η οποία αντλεί αναλυτικά εργαλεία από τη Συστημική Λειτουργική Γραμματική. Από την κριτική ανάλυση λόγου των κειμένων προκύπτει ότι αναπαράγεται η στερεοτυπική απεικόνιση του σχολικού εκφοβισμού και επιβεβαιώνονται οι σχέσεις εξουσίας που τον διακρίνουν. Οι θύτες παρουσιάζονται ως οι πιο ενεργητικοί και ισχυροί συμμετέχοντες, ενώ για τα θύματα κατασκευάζεται μία ιδιαίτερα παθητική εικόνα. Ακόμη, είναι εμφανής η αποδοκιμασία των συγγραφέων προς το φαινόμενο του σχολικού εκφοβισμού, καθώς και η σημασία που αποδίδουν στην δύναμη του λόγου. Κατόπιν, θεωρώντας ότι ο συνδυασμός της παιδικής λογοτεχνίας και του κριτικού γραμματισμού μπορεί να λειτουργήσει ως εφόδιο κατά του σχολικού εκφοβισμού, διατυπώνουμε διδακτικές προτάσεις για τις πρώτες τέσσερις τάξεις του δημοτικού, αξιοποιώντας στοιχεία της Κριτικής Ανάλυσης Λόγου, με σκοπό να προωθήσουμε τόσο την κριτική γλωσσική επίγνωση των παιδιών όσο και την ευαισθητοποίησή τους για το φαινόμενο του σχολικού εκφοβισμού.In the present study we examine, in the first place, the representations of bullying that are constructed in children‘s literature. Following the review of the relevant literature, we categorize all the children‘s books about bullying and, then, we select the sample to be analyzed. The theoretical framework of the study is Critical Discourse Analysis, which draws upon tools from Systemic Functional Grammar. The critical analysis of the texts indicates that a stereotypical representation of bullying is reproduced and that power relations are legitimized. Bullies are portrayed as active and powerful participants, whereas victims are constructed as more passive ones. Furthermore, writers‘ disapproval of bullying is obvious, as well as their opinion about the importance of the power of discourse. Afterwards, considering that the combination of children‘s literature and critical literacy can act as a powerful tool against bullying, we make teaching proposals for the first four grades of primary school, using Critical Discourse Analysis in order to raise children‘s critical language awareness, as well as their awareness on issues of bullying | en_US |