Show simple item record

dc.contributor.advisorΜπέτσας, Ιωάννης
dc.contributor.authorΠαρασκευοπούλου, Χρυσάνθη
dc.date.accessioned2019-06-25T14:23:21Z
dc.date.available2019-06-25T14:23:21Z
dc.date.issued2019-06
dc.identifier.urihttps://dspace.uowm.gr/xmlui/handle/123456789/1400
dc.descriptionΜεταπτυχιακό Πρόγραμμα Σπουδών: Επιστήμες της Αγωγής: Πολιτισμικές Σπουδές: Σημειωτική και Επικοινωνίαen_US
dc.description.abstractΤο μάθημα της Ιστορίας, λόγω της φύσης του, προσφέρεται περισσότερο από άλλα μαθήματα για ιδεολογική εκμετάλλευση. Συχνά επισημαίνονται ιδεολογικοπολιτικοί και κοινωνικοί προσανατολισμοί τους μαθήματος, όπως συνέβη και για τα δύο τελευταία σχολικά εγχειρίδια Ιστορίας ΣΤ’ Δημοτικού, γεγονός που προκάλεσε ποικίλες αντιδράσεις. Η παρούσα εργασία έχει ως στόχο να αναδείξει μέσα από τα κείμενα των άρθρων που αποτέλεσαν το δείγμα της έρευνας, τα βασικότερα επιχειρήματα και θέσεις που εκφράστηκαν για τα εν λόγω εγχειρίδια εντοπίζοντας παράλληλα και τις ιδεολογικές προσεγγίσεις που διαφαίνονται σε συνάρτηση με αυτά. Ως μεθοδολογικό εργαλείο επιλέχθηκε η Ποιοτική Ανάλυση Περιεχομένου με μονάδα καταγραφής το θέμα και αφού συγκροτήθηκε το σύστημα κατηγοριών και ταξινομήθηκε το υλικό, ακολουθήθηκε το παράδειγμα της δόμησης περιεχομένου για την ανάλυση των σχετικών επιχειρημάτων που εντοπίστηκαν. Πιο συγκεκριμένα, το κάθε κείμενο-άρθρο εξετάστηκε ξεχωριστά αλλά και ομαδικά, βάσει της ενημερωτικής πηγής, ως προς τα πεδία αντιπαράθεσης που εντοπίζονται σε αυτά (παιδαγωγικά, εκπαιδευτικά, ιστορικά), το είδος λόγου που χρησιμοποιείται σε αυτά, την ιδεολογική τους προσέγγιση αλλά και το προπαγανδιστικό στοιχείο που ενδεχομένως αυτά ενέχουν. Διαπιστώθηκε πως εκφράστηκαν επιχειρήματα τόσο από τους υποστηρικτές όσο και από τους επικριτές του εκάστοτε εγχειριδίου τα οποία διαφέρουν ως προς το περιεχόμενό τους ενώ φέρουν ορισμένα κοινά χαρακτηριστικά ως προς τη πηγή προέλευσής τους. Κατά βάση οι σχετικές αναφορές αφορούν το πρώτο σχολικό εγχειρίδιο της συγγραφικής ομάδας της Μ.Ρεπούση. Κυρίως εντοπίστηκαν επιχειρήματα σχετικά με το ιστορικό περιεχόμενο των εγχειριδίων που αφορούσαν συγκεκριμένα ιστορικά γεγονότα. Λιγότερες αναφορές σχετίζονταν με εκπαιδευτικά και παιδαγωγικά επιχειρήματα ενώ εντοπίστηκαν και οι ιδεολογικές προσεγγίσεις των άρθρων τα οποία, βάσει της θέσης για το εκάστοτε εγχειρίδιο, φαίνεται να πρόσκεινται ιδεολογικά είτε αριστερά είτε δεξιά με ελάχιστα άρθρα να έχουν ουδέτερη προσέγγιση. Τέλος φάνηκε πως η συντριπτική πλειοψηφία των άρθρων ενέπιπταν στο προπαγανδιστικό είδος λόγου.The lesson of history, due to its nature, is offered more than other lessons for ideological exploitation. Ideological and social orientations of the course are often highlighted, as was the case of the last two school textbooks of history, for the sixth grade, which caused a variety of reactions. The present study aims to highlight through the texts of the articles that were the sample of the research the most important arguments and positions that have been expressed for those school textbooks and also to identify the ideological approaches that seem to exist in relation to them. Qualitative content analysis was selected as the methodological tool and the theme as the analysis unit. Once the system of categories was organized and articles was sorted, the example of content building was used for the analysis of the relevant arguments identified. More specifically, each article was examined separately and also on a group basis, based on the information source, on the fields of confrontation found in them (pedagogical, educational, historical), the type of speech used in them, their ideological approach, and also the propaganda element they may have. It has been found that both supporters and critics of the school textbooks have argued that differ in their content and bear some common characteristics as to their source of origin. Basically, the references are related to the first schoolbook of M.Repoussis. Primarily, arguments were found about the historical content of manuals that concerned specific historical events. Fewer references were related to educational and pedagogical arguments, while ideological approaches to articles were identified which, according to their position in the manuals, appear to be ideologically either left or right with few articles having a neutral approach. Finally, it seemed that the overwhelming majority of the articles uses genres of propaganda kind discourse.en_US
dc.language.isootheren_US
dc.publisherΠανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας. Παιδαγωγική Σχολή. Τμήμα Νηπιαγωγώνen_US
dc.subjectσχολικό εγχειρίδιο ιστορίαςen_US
dc.subjectπεδίο αντιπαράθεσηςen_US
dc.subjectιδεολογική προσέγγισηen_US
dc.subjectπροπαγανδιστικός λόγοςen_US
dc.subjectschool history manualen_US
dc.subjectcontroversyen_US
dc.subjectideological approachen_US
dc.subjectpropagandaen_US
dc.titleΤα δύο πρόσφατα σχολικά εγχειρίδια ιστορίας της ΣΤ΄ Δημοτικού ως πεδίο αντιπαράθεσης στο δημόσιο λόγοen_US
dc.title.alternativeThe two recent history textbooks of the sixth grade of primary school as a field of controversy in public discourseen_US
dc.typeMSc thesisen_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record