Διερεύνηση και καταγραφή των αντιλήψεων των αναπληρωτών δασκάλων για το μοντέλο ενδοσχολικής επιμόρφωσης "με επίκεντρο το σχολείο" και τη συνεισφορά του στην επαγγελματική τους ανάπτυξη και ικανοποίηση
Abstract
Η παρούσα έρευνα επιχειρεί να μελετήσει τη διερεύνηση των αντιλήψεων των αναπληρωτών δασκάλων για το μοντέλο ενδοσχολικής επιμόρφωσης «με επίκεντρο το σχολείο» και τη συνεισφορά του τόσο στην επαγγελματική τους ανάπτυξη όσο και στην επαγγελματική τους ικανοποίηση.
Για τη διεξαγωγή της έρευνας επιλέχθηκε η ποιοτική μέθοδος, που βασίστηκε σε 15 ημιδομημένες συνεντεύξεις σε βάθος αναπληρωτών δασκάλων της Πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, που υπηρετούν σε δημόσια σχολεία σε διάφορους νομούς της Ελλάδας. Η έρευνα πραγματοποιήθηκε τον Απρίλιο 2019.
Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας οι αναπληρωτές δάσκαλοι δεν γνωρίζουν επαρκώς το μοντέλο «με επίκεντρο το σχολείο», καθώς δεν αξιοποιείται η ενδοσχολική επιμόρφωση με το μοντέλο αυτό στα περισσότερα σχολεία. Κάμποσοι δεν έχουν συμμετάσχει ή εφαρμόσει ενδοσχολικό πρόγραμμα στο σχολείο που υπηρετούν, κυρίως λόγω των προβλημάτων που επιφέρει στις ζωές τους ο θεσμός της αναπλήρωσης. Ωστόσο, διαπίστωσαν με την εξέλιξη της συνέντευξης τα πολλαπλά οφέλη για τους ίδιους αλλά και για τη σχολική μονάδα του συγκεκριμένου μοντέλου ενδοσχολικής επιμόρφωσης . Οι αναπληρωτές δάσκαλοι βλέπουν τον σημαντικό ρόλο που εκτυλίσσει στην επαγγελματική τους ανάπτυξη το συγκεκριμένο μοντέλο και καταλήγουν ότι αποτελεί σημαντικό παράγοντα στην επαγγελματική τους ικανοποίηση.
Η σημασία της παρούσας μελέτης έγκειται στο γεγονός ότι πρώτον παρουσιάζονται το προφίλ, οι αντιλήψεις και τα προβλήματα των αναπληρωτών δασκάλων, που είναι εγκλωβισμένοι εδώ και μια δεκαετία στον θεσμό της αναπλήρωσης. Δεύτερον, η έρευνα αυτή θα εμπλουτίσει την επιστημονική βιβλιογραφία, καθώς δεν έχει μελετηθεί επαρκώς το μοντέλο με επίκεντρο της ενδοσχολικής επιμόρφωσης και η συσχέτισή του με την επαγγελματική ανάπτυξη και ικανοποίηση των εκπαιδευτικών. Τρίτον, στην προσπάθεια του Υπουργείου να αξιοποιήσει ξανά την ενδοσχολική επιμόρφωση, η έρευνα αυτή δίνει την ευκαιρία σε κάθε συντονιστή εκπαιδευτικού έργου να λάβει υπόψη τα αποτελέσματα της συγκεκριμένης έρευνας και να διαμορφώσει πετυχημένα ενδοσχολικά προγράμματα με βάση τις αντιλήψεις των αναπληρωτών δασκάλων.
This research investigates the perceptions of primary school substitute teachers on the school-focused model of in-service training and its contribution to their professional development and professional satisfaction. The qualitative method was chosen for the research, which was based on 15 semi-structured interviews with primary substitute school teachers serving in public schools in various prefectures in Greece. The survey was conducted in April 2019. According to the results of the survey, substitute teachers are not sufficiently familiar with the school-focused model, since in-service training focusing on this model is not implemented in most schools. Some of them have attended or implemented an interdisciplinary program, mainly because of the problems caused by the fact that they are substitute teachers. However, during the interview they identified multiple benefits of this model of in-service training not only for themselves but also for the school unit. Substitute teachers acknowledged the importance of this model in their professional development and satisfaction.
The importance of this study lies in the fact that firstly, it presents the profiles, perceptions and problems of substitute teachers. Secondly, this research will enrich the scientific literature as the model focusing on in-service training and its correlation with the professional development and satisfaction of teachers have not been adequately studied. Thirdly, considering the Ministry's attempt to implement in-service training again, each project coordinator is provided with the opportunity to study the results of this research and successfully develop in-service training based on the perceptions of substitute teachers.