Το μουσείο εκπαίδευσης "Χρίστος Τσολάκης" της Βέροιας "ταξιδεύει" στο σχολείο. Διδακτική πρόταση για την αξιοποίηση Μουσειοσκευής και της τοπικής εκπαιδευτικής Ιστορίας
Abstract
Το παρόν πόνημα αποτελεί μια έρευνα δράσης σε παιδιά Δημοτικού Σχολείου για
την αξιολόγηση ενός συνόλου παιδαγωγικού υλικού, με απώτερο σκοπό τον
εμπλουτισμό μουσειοπαιδαγωγικής εμπειρίας στο πλαίσιο της σχολικής πράξης
καθώς και της ενασχόλησης των παιδιών με την τοπική Ιστορία.
Στο πρώτο στάδιο της ερευνητικής αυτής προσπάθειας, με βάση τις
θεωρητικές προσεγγίσεις για τα πλεονεκτήματα των μη τυπικών μορφών
εκπαίδευσης, της μουσειακής εμπειρίας, της μάθησης μέσω αντικειμένων και της
προσέγγισης της Ιστορίας μέσα από το φακό της τοπικής Ιστορίας (σε συνδυασμό
πάντα με τις επιταγές της σύγχρονης Παιδαγωγικής Επιστήμης) δημιουργήσαμε μια
Μουσειοσκευή και καταστρώσαμε ένα εκπαιδευτικό πρόγραμμα ικανό να
πλαισιώσει την αξιοποίησή της με τον καλύτερο δυνατό τρόπο.
Η εν λόγω Μουσειοσκευή εσωκλείει ένα σύνολο πενήντα αντικειμένων που
είναι ικανά να αποτυπώσουν σημαντικούς τομείς της σχολικής ζωής του
περασμένου αιώνα και αντιστοιχούν σε εκθέματα του Μουσείου Εκπαίδευσης
«Χρίστος Τσολάκης» της Βέροιας, στο οποίο και θα δωριστεί με την προσδοκία να
ταξιδεύει ανά τα σχολεία της χώρας. Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα που την
πλαισίωσε και τέθηκε υπό αξιολόγηση μαζί με αυτήν περιέχεται με την βέλτιστη
μορφή του σε ένα εγχειρίδιο που απευθύνεται στον/στην εκπαιδευτικό παρέχοντάς
του/της προτάσεις ή αλλιώς εναύσματα για αξιοποίηση της Μουσειοσκευής που
επεκτείνονται ως ένα πρότζεκτ μελέτης της τοπικής εκπαιδευτικής Ιστορίας. The present work is an action study on Primary School children to evaluate a set of
pedagogical material, with the ultimate aim of enriching museum-educational
experience in the context of school practice as well as the involvement of children in
local history. In the first stage of this research effort, based on the theoretical approaches
to the advantages of non-formal forms of education, museum experience, object
learning and the approach of history through the lens of local history (combined with
the imperatives of Modern Pedagogical Science) we have created a Museum-kit and
we have developed an educational program capable of framing its exploitation in the
best possible way.
This Mouseum-kit encompasses a set of fifty objects that are able to capture
important areas of school life of the last century and correspond to exhibits of the
"Christos Tsolakis" Museum of Education in Veria, in which it will be donated with
the expectation that it will travel to primary schools of the country. The educational
program, that was framed and evaluated with, it is contained in its best form in a
manual addressed to the educator by providing suggestions or else starting points
for the exploitation of the Museum-kit that are expanded as a project of study of
local educational history