Η κατανόηση του ιστορικού χρόνου σε περιβάλλον μεικτής πραγματικότητας: Έρευνα – Δράση με θέμα την αρχαιότητα
Abstract
Ο ιστορικός χρόνος αποτελεί μείζον ζήτημα για τους μαθητές του Δημοτικού, οι οποίοι αντιμετωπίζουν δυσκολίες στην κατανόησή του. Η κατανόηση επέρχεται αργά και σταθερά και είναι μια χρονοβόρα και περίπλοκη διαδικασία, στην οποία τον πιο σημαντικό ρόλο διαδραματίζει ο δάσκαλος. Σκοπός της παρούσας εργασίας, είναι να διερευνηθούν οι αντιλήψεις των μαθητών γύρω από την κατανόηση του ιστορικού χρόνου, μέσα σε ένα περιβάλλον μεικτής – επαυξημένης πραγματικότητας. Το περιβάλλον αυτό αναπαριστάται μέσω μιας γραμμικής χρονογραμμής με φυσικές διεπαφές, όπου οι μαθητές καλούνται να αλληλεπιδράσουν σε αυτό στο πλαίσιο της ενσώματης μάθησης. Αυτό που επιθυμούσαμε να μελετήσουμε ήταν εάν, εν τέλει, οι μαθητές μπορούν μέσω αυτής της εφαρμογής να κατανοήσουν τον ιστορικό χρόνο, τη θέση των γεγονότων στους αιώνες και εάν βοηθάει η θεωρία της ενσώματης μάθησης στην κατανόησή του. Η έρευνα πραγματοποιήθηκε σε πέντε σχολεία του δήμου Φλώρινας, δύο στην πόλη της Φλώρινας και τρία σε χωριά. Το συνολικό δείγμα της έρευνας αποτελούσαν 67 μαθητές. Στην έρευνα εφαρμόστηκε ποιοτική και ποσοτική μέθοδος λήψης δεδομένων, μέσω των ανώνυμων φύλλων εργασίας που μοιράστηκαν στους μαθητές και των επίσης ανώνυμων συνεντεύξεων που λήφθηκαν στο τέλος της εφαρμογής. Τα αποτελέσματα της έρευνας έδειξαν πως η εφαρμογή συμβάλλει σημαντικά στην κατανόηση του ιστορικού χρόνου και στην τοποθέτηση των γεγονότων στους αιώνες, ενώ έδειξε πως και η ενσώματη μάθηση αποτελεί σημαντικό παράγοντα κατανόηση για τους μαθητές. Ακόμη, η έρευνα υπέδειξε πως οι απαντήσεις των μαθητών δεν εξαρτώνται από το φύλο τους, ωστόσο έδειξε πως εξαρτάται από τον τόπο φοίτησής τους. Τέλος, σημαντικό ρόλο διαδραμάτισε και η τεχνολογία, η οποία φάνηκε ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα στους μαθητές και τους βοήθησε στην κατανόηση του υπό έρευνα ζητήματος. Historical time is a major issue for students in the Primary School, who seem to have difficulties in understanding it. Understanding occurs slowly and steadily and is a time-consuming and complicated process, in which the most important role is in the hands of the teacher. The purpose of this study is to investigate students' perceptions of the understanding of historical time, in a mixed - augmented reality environment. This environment is represented by a linear time-line with physical interfaces, where students are invited to interact within the context of the theory of tangible learning. What we wanted to investigate was whether, students can, ultimately, understand the historical time, the place of events in the centuries, through this application, and whether the theory of tangible learning helps in understanding it. The survey was conducted in five schools in the municipality of Florina, two in the city of Florina and three in villages. The total sample of the survey consisted of 67 students. The survey applied a qualitative and quantitative method of obtaining data, through anonymous worksheets shared to our students and also anonymous interviews that were received at the end of the application. The results of the research have shown that the application contributes significantly to the understanding of historical time and the placement of events over the centuries, and also that tangible learning is an important factor in understanding for students. In addition, the survey indicated that the answers of the students are not gender-dependent, but the answers seem to depend on their place of study. Finally, technology has also played an important role, which has been particularly interesting to students and helped them to understand the issue under investigation.