Show simple item record

dc.contributor.advisorΒαμβακίδου, Ιφιγένεια
dc.contributor.authorΣτοϊμένου, Ειρήνη
dc.date.accessioned2019-07-12T13:45:04Z
dc.date.available2019-07-12T13:45:04Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://dspace.uowm.gr/xmlui/handle/123456789/1451
dc.descriptionΜεταπτυχιακό Πρόγραμμα Σπουδών: Επιστήμες της Αγωγής: Πολιτισμικές Σπουδές: Σημειωτική και Επικοινωνίαen_US
dc.description.abstractΗ συγγραφή της παρούσας διπλωματικής εργασίας με τίτλο «Σημειωτική ανάλυση του σχολικού εγχειριδίου της Νεοελληνικής γλώσσας της Γ΄ Γυμνασίου» έλαβε χώρα στο πλαίσιο της φοίτησης στο μεταπτυχιακό πρόγραμμα σπουδών στις Επιστήμες της Αγωγής Πολιτισμικές Σπουδές: Σημειωτική και Επικοινωνία, του τμήματος Νηπιαγωγών, του Πανεπιστήμιου Δυτικής Μακεδονίας. Στο παρόν πόνημα αναλύονται τα κειμενικά και εικονικά μέρη μιας διδακτικής ενότητας του σχολικού εγχειριδίου της Νεοελληνικής Γλώσσας της Γ΄ Γυμνασίου, με αξιοποίηση σημειωτικών εργαλείων ανάλυσης. Στόχος της ερευνήτριας είναι μελετήσει τα κειμενικά και τα εικονικά μέρη της υπό εξέταση διδακτικής ενότητας, να ερευνήσει τη μεταξύ τους σχέση και να διερευνήσει κατά πόσο υπάρχει συνάφεια του ανωτέρω υλικού με τους προσδοκώμενους στόχους, όπως τους ορίζει το Υπουργείο Παιδείας μέσω του ΔΕΠΠΣ-ΑΠΣ. Πρόθεση της ερευνήτριας είναι να καταδείξει, μέσω της ανάδειξης του τρόπου που προβάλλονται τα κείμενα και οι εικόνες στο σχολικό εγχειρίδιο της Γλώσσας, τον υποστηρικτικό και ενισχυτικό τους ρόλο στη διδακτική και τη μαθησιακή διαδικασία, καθώς και τη συμβολή τους στην προαγωγή του κοινωνικού ρόλου του σύγχρονου σχολείου. Στο πλαίσιο αυτό, θα εξεταστούν οι έννοιες «πόλεμος» και «ειρήνη», μέσα από το γλωσσικό και οπτικό υλικό της ενότητας, αφού νωρίτερα στοιχειοθετηθεί η έρευνα με τα βασικά στοιχεία της θεωρίας και της μεθοδολογίας. Για την υλοποίηση της έρευνας, αξιοποιήθηκαν το μοντέλο Greimas (1996) και τα μεθοδολογικά εργαλεία σημειωτικής ανάλυσης, όπως παρουσιάζει η Χριστοδούλου (2013). Από τα αποτελέσματα της έρευνας εξάγεται ότι υπάρχει μια συσχέτιση κειμένων-εικόνων και κωδίκων, που σχετίζονται με την κοινωνία, τον πολιτισμό, την εκπαίδευση, τον χρόνο κ.ά., και πλαισιώνουν νοηματικά τις βασικές έννοιες «πόλεμος» και «ειρήνη». Σε κάθε περίπτωση, τόσο το κειμενικό υλικό όσο και το εικονικό της ενότητας, σχετίζονται με το θεωρητικό πλαίσιο του μαθησιακού αντικειμένου, αποτελούν χρήσιμο εργαλείο στα χέρια του εκπαιδευτικού και των μαθητών/τριών, και προάγουν την κριτική σκέψη, την καλλιέργεια κοινωνικής συνείδησης και την ευαισθητοποίηση σε κοινωνικά ζητήματα όλων των εμπλεκόμενων στη διδακτική διαδικασία.The present essay analyzes the textual and virtual parts of a Greek Language school book teaching module of the Middle School third grade, using the semiotics analysis tools. The aim of the researcher is to examine the relevance between them and the correlation of that material with the expected and predetermined goals, as defined by the curriculum. To achieve these objectives, the researcher intent to demonstrate and highlight the way the textual and visual parts of the school module of Greek Language book work. Their supportive and reinforcing role in the teaching and learning process, as well as their contribution to the promotion of the social role of modern school, are shown through the research process, which is implemented. In this context, the concepts of “war” and “peace” will be examined through the linguistic and visual material of the module, after the theoretical review on the basic theory and methodology. The basic research tool used is the Greimas model (1996) and the ones of semiotic analysis as they have been presented by Christodoulou (2013). From the results of the research it is deduced that there is a correlation of texts and codes, which are related to society, culture, education, etc., Moreover it is found that they conceptually frame the basic notions of "war" and "peace". In any case, both the textual and the virtual material of the module are related to the theoretical framework of the third grade of the Middle School lesson of Greek Language itself. In the same time, they are a useful tool for the teacher and the pupils, as they promote the critical thinking, the cultivation of social consciousness and the sensitization on social issues of all those involved in the teaching process.en_US
dc.language.isootheren_US
dc.publisherΠανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας. Παιδαγωγική Σχολή. Τμήμα Νηπιαγωγώνen_US
dc.subjectνεοελληνική γλώσσαen_US
dc.subjectσχολικό εγχειρίδιοen_US
dc.subjectσημειωτική ανάλυσηen_US
dc.subjectεκπαιδευτικό σύστημαen_US
dc.subjectκείμενο-εικόναen_US
dc.subjectGreek languageen_US
dc.subjectschool booken_US
dc.subjectsemiotic analysisen_US
dc.subjecttextual parten_US
dc.subjectvirtual parten_US
dc.subjecteducational systemen_US
dc.titleΣημειωτική Ανάλυση του σχολικού εγχειριδίου της Νεοελληνικής Γλώσσας της Γ΄ Γυμνασίουen_US
dc.title.alternativeSemiotic analysis of the school book of Greek Language for the 3rd grade of junior High Schoolen_US
dc.typeMSc thesisen_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record