Αρχαιολογία, Τοπική Ιστορία και Σχολείο: Ένας Εκπαιδευτικός Φάκελος για τον Προϊστορικό Οικισμό του Αρμενοχωρίου στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση
Abstract
Αντικείμενο της παρούσας μεταπτυχιακής εργασίας, αποτελεί η δημιουργία ενός εκπαιδευτικού φακέλου για τον αρχαιολογικό χώρο του Αρμενοχωρίου στη Φλώρινα, ο οποίος απευθύνεται στους εκπαιδευτικούς της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης. Ο συγκεκριμένος εκπαιδευτικός φάκελος, επιδιώκει να ενδυναμώσει τον εκπαιδευτικό ρόλο της αρχαιολογίας και να αναδείξει την παιδαγωγική της αξία μέσα από μία εναλλακτική και διεπιστημονική προσέγγιση της διδασκαλίας της τοπικής ιστορίας. Παράλληλα, στοχεύει στη γνωριμία των μαθητών του χωριού με τον δικό τους αρχαιολογικό χώρο, έτσι ώστε να αντιληφθούν την ιδιαιτερότητα του χώρου μέσα από μια διαφορετική προσέγγιση και να διερευνήσουν οι ίδιοι την πολιτισμική του αξία. Το θεωρητικό υπόβαθρο της συγκεκριμένης μελέτης βασίζεται στη σύγχρονη συζήτηση για την αρχαιολογία, τη δημόσια και κοινοτική αρχαιολογία, την τοπική ιστορία, την εκπαίδευση στα μουσεία και τους αρχαιολογικούς χώρους (με έμφαση στα εκπαιδευτικά προγράμματα και στους εκπαιδευτικούς φακέλους), όπως επίσης, και στη διαχείριση της πολιτισμικής κληρονομιάς. Ακολουθεί το ιστορικό και το αρχαιολογικό πλαίσιο του θέματος που πραγματεύεται ο εκπαιδευτικός φάκελος που αφορά στην προϊστορία και τις προϊστορικές τούμπες, την προϊστορική Μακεδονία και τις έρευνες σε αυτήν∙ καθώς επίσης, γίνεται μια σύντομη ιστορική ανασκόπηση της περιοχής της Φλώρινας και δίνονται πληροφορίες για το προϊστορικό περιβάλλον της περιοχής, το αρχαιολογικό μουσείο, τα αποτελέσματα των ανασκαφικών ερευνών στην προϊστορική τούμπα του Αρμενοχωρίου, ενώ ειδική σημασία δίνεται στο πρόβλημα της διαχείρισης του συγκεκριμένου αρχαιολογικού χώρου. Στη συνέχεια, περιγράφεται το παιδαγωγικό πλαίσιο βάση του οποίου οργανώθηκε το εκπαιδευτικό πρόγραμμα που προτείνει ο συγκεκριμένος εκπαιδευτικός φάκελος. Στο τέλος, παρουσιάζεται αναλυτικά το εκπαιδευτικό πρόγραμμα που προτείνεται.The subject of this master thesis is the creation of a teacher’s pack for the archaeological site of Armenochori in Florina, which is addressed to the primary education teachers. This teacher’s pack seeks to strengthen the educational role of archaeology and to highlight its pedagogical value, through an alternative teaching approach of local history with the help of different feeds of expertise. At the same time, the students of the village get acquainted with the archaeological site, so that they can perceive the specificity of the space through a different approach and explore their own cultural value. The theoretical background of this study is based on the contemporary debate on archaeology, public and community archaeology, local history, museum and archaeological education (with emphasis on educational programs and teacher’ s pack) as well as on management of cultural heritage. To the next chapter there are information about the historical and the archaeological context of the teacher’ s pack referring to prehistory and prehistoric tells and the researches of the prehistoric Macedonia. Also, there is a brief historical review of the area of Florina and information on its prehistoric environment, the archaeological museum, the results of the excavations in the prehistoric tell of Armenochori. In a prominent position we analyze the problem of the archaeological site. Then follows the description of the pedagogical framework, according to which the educational program was organized, as suggested in the teacher’s pack. Finally, is presented the proposed an educational program to support the teachers of preliminary school.