Αντιλήψεις και πρακτικές των εκπαιδευτικών της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης για την αξιοποίηση ιστορικών χώρων, μνημείων και μουσείων στο μάθημα της ιστορίας: ποιοτική έρευνα
Abstract
Στην παρούσα εργασία μελετώνται οι αντιλήψεις και πρακτικές των εκπαιδευτικών της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης αναφορικά με την αξιοποίηση ιστορικών χώρων, μνημείων και μουσείων στο μάθημα της Ιστορίας. Στο πλαίσιο της εργασίας, πραγματοποιήθηκε ποιοτική έρευνα και η ερευνητική μέθοδος, που αξιοποιήθηκε, ήταν η συνέντευξη.
Στο θεωρητικό μέρος της εργασίας προσεγγίζονται οι έννοιες του μουσείου και του ιστορικού τοπίου και η μάθηση στο μουσείο. Παράλληλα, μελετάται η σχέση μουσείου και ιστορίας και πώς διαμορφώνονται η ιστορική εκπαίδευση, η ιστορική σκέψη, η μνήμη και η εθνική ταυτότητα. Στη συνέχεια, στην εργασία περιγράφεται ο ρόλος και η σημασία των σχολικών επισκέψεων στη διδακτική διαδικασία.
Στο ερευνητικό μέρος της εργασίας παρατίθενται και αναλύονται η μεθοδολογία και τα αποτελέσματα της έρευνας. Διεξήχθη ποιοτική έρευνα με την πραγματοποίηση συνεντεύξεων σε 15 εκπαιδευτικούς Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης, που υπηρετούσαν σε σχολεία στο Νομό Πέλλας. Συγκεκριμένα, διερευνήθηκαν οι αντιλήψεις και οι πρακτικές των εκπαιδευτικών πριν από μια επίσκεψη σε έναν ιστορικό χώρο, μνημείο ή μουσείο, κατά τη διάρκειά της και μετά από αυτή, αλλά, επίσης, μελετήθηκε και το επίπεδο μουσειακής εκπαίδευσης των εκπαιδευτικών.
Από τα δεδομένα της έρευνας εξήχθησαν συμπεράσματα, που αφορούν, τους τρόπους με τους οποίους οι εκπαιδευτικοί αντιμετωπίζουν και οργανώνουν τις σχολικές επισκέψεις σε ιστορικούς χώρους.This study concerns the perceptions and the practices of the Primary Education teachers about the utilization of historical sites, monuments and museums to the history lesson. Moreover, a qualitative research was carried out and the research method used was the interview.
The theoretical part of the study approaches the concepts of the museum and of the historical site as well as the learning at the museum. Moreover, it is studied the relationship between museum and history and how historical education, historical thinking, memory and national identity are shaped. The study also describes the role and the importance of school visits in the teaching process.
In the research part of the study the methodology and the results of the research are presented and analyzed. A qualitative research was carried out by interviewing 15 Primary Education teachers serving in schools in the prefecture of Pella. In particular, teachers’ perceptions and practices prior to a visit to a historical site, monument or museum, during and after this visit were investigated. Furthermore, the level of museum education of teachers was studied.
Based on the survey data, conclusions were drawn regarding the ways in which teachers organize and deal with the school visits to historical sites.