dc.description.abstract | Τα τελευταία χρόνια η βιοποικιλότητα του πλανήτη υφίσταται σημαντική απώλεια λόγω ανθρωπογενούς προέλευσης αλλαγών στις οικοσυστημικές λειτουργίες, οι οποίες δυσχεραίνουν τη διατήρησή της και επιβάλλουν την προστασία της.
Στην εργασία αυτή παρουσιάζονται ο σχεδιασμός, η ανάπτυξη και η αξιολόγηση δραστηριοτήτων που εφαρμόστηκαν στην εκπαίδευση ενηλίκων με γνωστικό αντικείμενο τη βιοποικιλότητα και απώτερο στόχο την ενσωμάτωση των αποτελεσματικών δραστηριοτήτων σε μια αντίστοιχη Διδακτική Μαθησιακή Ακολουθία. Το ερευνητικό ερώτημα συνίσταται στο αν οι δραστηριότητες που σχεδιάστηκαν είναι κατάλληλες για τη διδασκαλία θεμάτων της βιοποικιλότητας, όπως είναι ο ορισμός, οι απειλές, η σημασία και οι αιτίες απώλειας, σε ενήλικους εκπαιδευόμενους. Βασικός στόχος των δραστηριοτήτων είναι η επίτευξη γνωστικών μαθησιακών αποτελεσμάτων από τους ενήλικους εκπαιδευόμενους και όχι αλλαγές σε ζητήματα αξιών και συμπεριφοράς.
Η διδακτική παρέμβαση πραγματοποιήθηκε σε Σχολείο Δεύτερης Ευκαιρίας (ΣΔΕ) της Δυτικής Μακεδονίας, την άνοιξη του σχολικού έτους 2017-2018, στα πλαίσια του μαθήματος «Περιβαλλοντικός Γραμματισμός» με συνολική διάρκεια 3 διδακτικά δίωρα. Το 1ο δίωρο αφορούσε την απόκτηση γνώσεων σχετικά με τον ορισμό της βιοποικιλότητας σε όλα τα επίπεδα οργάνωσης της ζωής (γενετική, ειδών, οικοσυστημάτων), το 2ο σχετικά με την απώλεια που υφίσταται η βιοποικιλότητα και τη σημασία που έχει η διατήρησή της και το 3ο σχετικά με τις απειλές που δέχεται και γίνονται αιτίες απώλειάς της. Οι συμμετέχοντες εκπαιδευόμενοι/ες ήταν 9 άνδρες και 5 γυναίκες, ηλικίας από 45 έως 75 έτη του Β’ κύκλου σπουδών. Για την αξιολόγηση των δραστηριοτήτων πηγή δεδομένων αποτέλεσε το ερωτηματολόγιο προ και μετά ελέγχου, που συμπληρώνουν οι ενήλικες εκπαιδευόμενοι, καθώς επίσης για την καλύτερη κατανόηση και βοήθεια στην ερμηνεία των αποτελεσμάτων, χρησιμοποιήθηκαν δύο επιπλέον πηγές, το ημερολόγιο της ερευνήτριας και τα φύλλα εργασίας των δραστηριοτήτων.
Τα αποτελέσματα της εφαρμογής έδειξαν ότι οι περισσότερες δραστηριότητες βελτίωσαν τις γνώσεις των εκπαιδευόμενων ως προς τα θέματα της βιοποικιλότητας, συγκεκριμένα η πλειονότητα μπορούσε μετά το πέρας της παρέμβασης να προσδιορίζει την απώλεια της βιοποικιλότητας, τις αιτίες που την προκαλούν και τη σημασία της διατήρησή της. Σε γενικές γραμμές τα γνωστικά αποτελέσματα των εκπαιδευόμενων κρίνονται ικανοποιητικά. Στο τέλος του κειμένου παρουσιάζονται ενδεικτικά κάποιες αλλαγές ή προσθήκες που θα μπορούσαν να βελτιώσουν τη διδακτική παρέμβαση σε επόμενη ενδεχόμενη εφαρμογή της.In recent years, planet’s biodiversity undergoes a significant loss due to anthropogenic changes in ecosystem functions that make it difficult to maintain biodiversity and enforce its protection.
This paper presents the design, development and evaluation of activities that have been implemented in adult education concerning biodiversity knowledge with ultimate goal of integrating effective activities into a corresponding Teaching Learning Sequence. The research question is whether the activities planned are appropriate about teaching biodiversity issues - definition, threats, importance and causes of loss - to adult learners. The main purpose of the activities is for adult learners to achieve cognitive learning outcomes rather than changes to values and behavior issues.
The teaching intervention took place at a Second Chance School of Western Macedonia in spring period of school year 2017-2018, within the framework of the course "Environmental Literacy" with a total duration of 3 teaching periods of 75 min each. The first teaching period aims at the acquisition of knowledge on the definition of biodiversity at all levels of life organization (genetic, species, ecosystems), the second one, on the loss of biodiversity and the importance of its preservation and the third one, on biodiversity’s threats that causes its loss. The participants of the study were 14 trainees, 9 men and 5 women aged 45 to 75 years of the second study cycle. The data source for the evaluation of the activities was the pre-post questionnaire completed by adult learners as well as for a better understanding of results, two additional sources were used, the researcher's diary and the activities’ worksheets as they were completed by the participants.
The results of implementation showed that most activities improved the trainees’ knowledge about biodiversity, in particular the majority could, at the end of intervention, identify the loss of biodiversity, its causes and the high importance of its preservation. In general, the cognitive results of the trainees are considered satisfactory. However, some changes or additions are introduced that could improve the teaching intervention in its next possible application. | en_US |