Show simple item record

dc.contributor.advisorΝτίνας, Κωνσταντίνος
dc.contributor.authorΤερζή, Μαρία
dc.date.accessioned2019-09-03T12:53:56Z
dc.date.available2019-09-03T12:53:56Z
dc.date.issued2019-02
dc.identifier.urihttps://dspace.uowm.gr/xmlui/handle/123456789/1518
dc.descriptionΜεταπτυχιακό Πρόγραμμα Σπουδών: Επιστήμες της Αγωγής: Διδασκαλία της Νέας Ελληνικής Γλώσσαςen_US
dc.description.abstractΟι νέες κοινωνικοοικονομικές συνθήκες και η έντονη μεταναστευτική εισροή στον ευρύτερο ευρωπαϊκό χώρο και στην Ελλάδα συνετέλεσαν στην πολιτισμική και γλωσσική ετερογένεια των πληθυσμών, γεγονός που έστρεψε το ενδιαφέρον των ειδικών επιστημόνων στην αξιοποίηση της γλωσσικής ποικιλομορφίας. Στη χώρα μας το εκπαιδευτικό σύστημα με τα νέα αναλυτικά προγράμματα, το Διαθεματικό Ενιαίο Πλαίσιο Προγραμμάτων Σπουδών ΔΕΠΠΣ (2003) και το Αναλυτικό Πρόγραμμα Σπουδών ΑΠΣ (2011) στοχεύοντας στην επικοινωνιακή ικανότητα και στην ανάπτυξη του κριτικού γραμματισμού των μαθητών, προτείνει την επαφή με τις άλλες γλώσσες και τη γλωσσική ποικιλία (γεωγραφική, κοινωνική, λειτουργική). Σχετικές έρευνες ανέδειξαν προτάσεις για τη διδακτική αξιοποίηση της γλωσσικής ποικιλότητας στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Στον χώρο της Προσχολικής αγωγής προωθείται η καλλιέργεια της επικοινωνιακής χρήσης της γλώσσας και του γραμματισμού, ωστόσο ελάχιστα προτείνονται μέθοδοι διδασκαλίας και η διδακτική αξιοποίηση της γλωσσικής ποικιλότητας δεν εφαρμόζεται στην εκπαιδευτική πρακτική. Η παρούσα εργασία στοχεύει στη διδακτική αξιοποίηση της γλωσσικής ποικιλίας στο Νηπιαγωγείο, μέσα από λαϊκά διαλεκτόφωνα παραμύθια, ποιήματα και τραγούδια, κείμενα στα οποία καταγράφεται ο αυθεντικός διαλεκτικός- ιδιωματικός λόγος. Σκοπός της εργασίας είναι να αντιληφθούν οι μαθητές/τριες και να κατανοήσουν, στα πλαίσια της επικοινωνιακής προσέγγισης και του κριτικού γραμματισμού, την ποικιλομορφία της ελληνικής γλώσσας καθώς και να την αποδεχθούν ως ένα ζωντανό στοιχείο γλωσσικού πλούτου, διαμορφώνοντας θετική στάση απέναντι στη γλωσσική ετερογένεια. Αποτιμώντας τη διδακτική παρέμβαση διαπιστώθηκε ότι η Προσχολική εκπαίδευση προσφέρει γόνιμο έδαφος για την εκπαιδευτική προσέγγιση της γλωσσικής ποικιλότητας καθώς προκλήθηκε το ενδιαφέρον, η αυτενέργεια των μαθητών για την απόκτηση γλωσσικής και κριτικής επίγνωσης.The new socioeconomic conditions and the intense migration flow to Europe and Greece contributed to the cultural and linguistic heterogeneity of the populations. This fact turned the special scientists’ attention towards the exploitation of linguistic diversity. The educational system of Greece, by means of its analytical programs Cross-Thematic Curriculum Framework 2003 and Analytical Program Studies 2011, suggests the interaction with other languages and the linguistic diversity (geographical, social, functional), aiming at the development of communication skills and critical literacy of students. Relevant studies proposed ways to make use of the linguistic diversity in Primary and Secondary education. In pre-school education it is recommended to develop the communicative use of language and literacy. However, there are barely any teaching methods suggested and the exploitation of linguistic diversity is not applied in education. The present study’s purpose is to make teaching use of linguistic diversity in kindergarten, through folk dialectal tales, poems and songs, where the original dialectal-idiomatic language is recorded. The students, through this study and in context of the communicative approach and critical literacy, would be able to understand the diversity of the Greek language and its linguistic wealth and to form a positive attitude towards linguistic heterogeneity. The evaluation of this method showed that pre-scholar education offers fertile ground to the teaching approach of linguistic diversity, as students became self-motivated and interested in the acquisition of linguistic and critical awareness.en_US
dc.language.isootheren_US
dc.publisherΠανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας. Παιδαγωγική Σχολή. Τμήμα Νηπιαγωγώνen_US
dc.subjectγλωσσική ποικιλίαen_US
dc.subjectπροσχολική εκπαίδευσηen_US
dc.subjectλαϊκά διαλεκτόφωνα παραμύθιαen_US
dc.subjectεπικοινωνιακή προσέγγιση και κριτικός γραμματισμόςen_US
dc.subjectlinguistic diversityen_US
dc.subjectpreschool educationen_US
dc.subjectidiomatic folktalesen_US
dc.subjectcommunication approach and critical literacyen_US
dc.titleΗ γλωσσική ποικιλία στην Προσχολική Εκπαίδευση: διδακτική της αξιοποίηση μέσα από λαϊκά διαλεκτόφωνα παραμύθιαen_US
dc.typeMSc thesisen_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record