dc.description.abstract | Η παρούσα διπλωματική εργασία εστιάζει το ενδιαφέρον της στον τρόπο με τον οποίο οι αναπληρωτές εκπαιδευτικοί μιλούν για την εργασιακή ανασφάλεια που βιώνουν και η οποία είναι αποτέλεσμα της οικονομικής κρίσης και στους τρόπους με τους οποίους εξηγούν (με κοινωνικοψυχολογικούς όρους) τις συγκυρίες της εργασιακής ανασφάλειας και τις επιδράσεις αυτών των συγκυριών στην δόμηση της ταυτότητά τους. Αντλεί το θεωρητικό και το μεθοδολογικό της πλαίσιο από την Κοινωνική Ψυχολογία του Λόγου, προκειμένου να ερευνήσει τον τρόπο με τον οποίο οι συμμετέχοντες/ συμμετέχουσες κατασκευάζουν την ταυτότητά τους μιλώντας. Η μελέτη της ταυτότητας ενός/μιας αναπληρωτή/τριας μας δίνει μια εικόνα σχετικά με το πώς ο ίδιος/ια θεωρεί ότι λειτουργεί και συμπεριφέρεται, αλλά και τον τρόπο με τον οποίο προσαρμόζεται σε όλες τις αλλαγές και τις αντιξοότητες που αντιμετωπίζει κατά τη διάρκεια του επαγγελματικού ταξιδιού. Επομένως, είναι ένα ερευνητικό πεδίο, το οποίο αξίζει να διευρυνθεί, καθώς είναι πολύ μικρός ο αριθμός των ποιοτικών ερευνών γύρω από το συγκεκριμένο ζήτημα, οι οποίες αναδεικνύουν την οπτική των συμμετεχόντων.
Η έρευνα διεξήχθη μέσω ημιδομημένων συνεντεύξεων σε 15 αναπληρωτές εκπαιδευτικούς διαφορετικών ειδικοτήτων (Νηπιαγωγοί, Δάσκαλοι Γενικής και Ειδικής Αγωγής, Γεωπόνοι, Οικονομολόγοι κ.ά) της Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης. Μέσα από την ανάλυση του λόγου των αναπληρωτών εκπαιδευτικών, η ταυτότητα τους περιγράφεται και ερμηνεύεται ως κοινωνική κατασκευή, η οποία δεν είναι απόλυτη, αντιθέτως είναι πολλαπλή, ασταθής, διαρκώς εξελισσόμενη, αντιφατική και επηρεάζεται από τη σχέση με τους άλλους αλλά και από το περιβάλλον στο οποίο ανήκουν ή εργάζονται, υπογραμμίζοντας τη στενή σχέση μεταξύ του επαγγελματικού και του προσωπικού εαυτού. Από την συγκεκριμένη έρευνα προέκυψε μια καταγραφή της επιχειρηματολογίας των αναπληρωτών εκπαιδευτικών γύρω από την εμπειρία των δυσκολιών στο επάγγελμά τους, οι οποίες δημιουργούνται τόσο από την έλλειψη προγραμματισμού στον τομέα της εκπαιδευτικής πολιτικής όσο και από το ολοένα μεταβαλλόμενο εργασιακό σχολικό περιβάλλον. Παρά τις προσωπικές, οικονομικές, κοινωνικές και επαγγελματικές αντιξοότητες που αντιμετωπίζουν οι αναπληρωτές εκπαιδευτικοί, παρουσιάζονται να μη σκέπτονται να εγκαταλείψουν τη διεκδίκηση της θέσης τους στο χώρο της δημόσιας ελληνικής εκπαίδευσης.
The present thesis focuses its interest οn the ways substitute teachers experience “job insecurity”, as a consequence of the economic crisis, as well as on the ways in which they receive (in sociopsychological terms) the circumstances of the job insecurity and the impact of those to the construction of their identity. The thesis derives its theoretical and methodological framework from Discursive Social Psychology in order to study the ways in which the participants of this study construct their identity in talk.
The study of the identity of substitute teachers provides us with a representation of the subjective ways they explain how they function and behave, but also about the ways they elaborate upon how they confront and adjust themselves to all the adversary condition that they encounter throughout this professional journey. Therefore, this is a field study on the topic of job insecurity, worth to be examined as the qualitative research on this specific issue is limited.
The survey carried out through semi structured interviews of fifteen substitute teachers of various specialties (kindergarten teachers, special education teachers, (agriculturist, economists, e.t.c.) of primary and secondary education. Through the analysis of the substitute teachers’ talk, their identity is studied as socially constructed in the specific context of the interviews. That is, as multiple, unstable, always evolving, contradictory and influenced by the relationship with others and also by their living or working environment, thus highlighting the close relation between the professional and personal self.
The study highlighted the substitute teacher’s experience of the harsh conditions of their profession, as originating from the lack of a proper planning to the public education sector, as well as forms the constantly changing school environment. The study also revealed their determination not to abandon their work positions in Greek public education, despite the personal, financial, social and professional adversities, that they have to face. | en_US |