dc.description.abstract | Στην παρούσα μελέτη εξετάζεται η εναλλακτική πρόταση συγκριτικής αξιολόγησης των εκτελεστικών λειτουργιών δίγλωσσων και μονόγλωσσων παιδιών προσχολικής ηλικίας και της μέτρησης του βαθμού συσχέτισης των εκτελεστικών λειτουργιών με εργαλείο ένα επιτραπέζιο παιχνίδι στρατηγικής για παιδιά προσχολικής ηλικίας. Τα αποτελέσματα της έρευνας προέκυψαν από την διεξαγωγή πειράματος με δύο ομάδες, δίγλωσσων και μονόγλωσσων παιδιών προσχολικής ηλικίας, οι οποίες εξετάστηκαν ανά ζεύγη και φύλο ως προς την ικανότητα του ανασταλτικού ελέγχου, της μνήμης εργασίας και της γνωστικής ευελιξίας. Τα συμπεράσματα της έρευνας, όπως προέκυψαν από την ανάλυση των δεδομένων καταδεικνύουν ότι το φύλο και η διγλωσσία παίζουν θετικό ρόλο στον αριθμό των κινήσεων εκτελεστικής λειτουργίας στο παιχνίδι επιβεβαιώνοντας τα θετικά αποτελέσματα που προκύπτουν από την καθημερινή επεξεργασία και χρήση δύο γλωσσικών κωδίκων στην καθημερινότητα. Η εξέταση των αποτελεσμάτων δείχνει επίσης την υπεροχή των δίγλωσσων στις τρείς εκτελεστικές λειτουργίες σε συγκριση με τους μονόγλωσσους επιβεβαιώνοντας τη θεώρηση της ύπαρξης πλεονεκτημάτων για τους δίγλωσσους κατά την καθημερινή προσαρμογή στις σύνθετες επικοινωνιακές ανάγκες. Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας τέλος καταδεικνύεται η θετική συσχέτιση του ανασταλτικού ελέγχου και της μνήμης εργασίας αλλά και των δύο λειτουργιών με τη γνωστική ευελιξία επιβεβαιώνοντας τις θεώρησεις ότι η μνήμη εργασίας και ο ανασταλτικός έλεγχος είναι άρρηκτα συνδεδεμένες και η γνωστική ευελιξία ως η πιο σύνθετη εκτελεστική ικανότητα προύποθέτει και ενσωματώνει στις λειτουργίες της τον ανασταλτικό έλεγχο και τη μνήμη εργασίας.
The present study examines the alternative proposal of compared assessment of the executive functions of bilingual and monolingual preschool children and the measurment of the degree correlation of the executive functions, using a stategy board game for preschool children, as assessment tool. The research outcomes resulted from conducting an experiment with two groups of bilingual and monolingual preschoolers, which were tested by pairs and gender for the ability of inhibitory control, working memory and cognitive flexibility.The research findings based on the data analysis, demonstrate that gender and bilingualism contribute positively to the number of excecutive function’s moves, confirming the positive results of daily use and processing two language codes. The examination of the results also shows the superiority of bilinguals in the three executive functions as compared to monolinguals, confirming the advantages of bilinguals in their daily adaptation to complex communication needs. Finally according to the research results, there is a positive correlation between inhibitory control and working memory, but also with cognitive flexibility, confirming the assumptions that working memory and inhibitory control are inextricably linked and that cognitive flexibility as the most complex executive ability includes and integrates in its functions the inhibitory control and working memory. | en_US |