Πεποιθήσεις και στάσεις εν ενεργεία εκπαιδευτικών για τη χρήση των προτεινόμενων μαθηματικών παιχνιδιών των σχολικών εγχειριδίων της Γ΄ και Δ΄ Δημοτικού για τη διδασκαλία των δεκαδικών αριθμών
Abstract
Στην έρευνα μας μελετήσαμε το μαθηματικό παιχνίδι ως το μέσο με το οποίο το άτομο κατανοεί τον μαθηματικό κόσμο των δεκαδικών αριθμών. Καταγράψαμε τις πεποιθήσεις και τις στάσεις Ελλήνων εκπαιδευτικών της Γ΄ και Δ΄ τάξης που διαμορφώνουν το νοητό τους χάρτη, πάνω στον οποίο χαράζουν την προσωπική τους πρακτική που θα εφαρμόσουν στη διδασκαλία τους, χρησιμοποιώντας τα προτεινόμενα μαθηματικά παιχνίδια του Προγράμματος Σπουδών, όπως αυτά αποτυπώνονται στα σχολικά εγχειρίδια, για τους δεκαδικούς αριθμούς. Τα αποτελέσματα της έρευνας έδειξαν ότι οι εκπαιδευτικοί κατέχουν όλες τις απαραίτητες γνώσεις σχετικά με την παιδαγωγική και διδακτική αξία του παιχνιδιού, η οποία διαμορφώνει ισχυρή πεποίθηση για την ικανότητά τους να διδάξουν μέσα από το παιχνίδι τους δεκαδικούς αριθμούς. Κατά τη χρήση των προτεινομένων παιχνιδιών καταγράφεται η πεποίθηση των εκπαιδευτικών ότι προάγεται περισσότερο η διαδικαστική κατανόηση από ότι η εννοιολογική ή η προσπάθεια άρσης παρανοήσεων των δεκαδικών αριθμών. Επίσης, καταγράφεται η στάση τους ότι υπάρχουν συγκεκριμένα παιχνίδια που βοηθούν την επίτευξη των μαθηματικών στόχων στους δεκαδικούς αριθμούς της Γ και Δ΄ δημοτικού. Τέλος, ελπιδοφόρα αναδύεται η πεποίθηση τους ότι με κύκλο επιμορφώσεων θα αναβαθμίσουν τις γνώσεις και τις δεξιότητές τους, βελτιώνοντας τον τρόπο χρήσης των προτεινόμενων μαθηματικών παιχνιδιών της Γ και Δ΄ δημοτικού. In our research we have studied mathematical play as the means by which one understands the mathematical world of decimal numbers. We recorded the beliefs and attitudes of Greek teachers of C and D grades who form their mental map, on which they draw their own practice that they will apply in their teaching of the proposed mathematics games of the Curriculum, as embedded in the textbooks, for decimal numbers. The results of the research showed that teachers possess all the necessary knowledge about the pedagogical and teaching value of the game, which forms a strong belief in their ability to teach decimal numbers through the game. When using suggested games, teachers' belief is recorded that procedural comprehension is promoted more than conceptual or trying to eliminate decimal numbers. They have also developed an attitude that there are specific games that help achieve the mathematical goals in the decimal numbers of 3rd and 4th Grade, which they use. Finally, they are confident that they will upgrade their knowledge and skills with trainings courses, improving the way they use the proposed math games of 3rd and 4th Grade.