Show simple item record

dc.contributor.advisorΣπύρτου, Άννα
dc.contributor.authorΤζιώλη, Μαρία
dc.date.accessioned2019-12-20T16:09:16Z
dc.date.available2019-12-20T16:09:16Z
dc.date.issued2019-12
dc.identifier.urihttps://dspace.uowm.gr/xmlui/handle/123456789/1644
dc.descriptionΜεταπτυχιακό Πρόγραμμα Σπουδών: Επιστήμες της Αγωγής: Εκπαίδευση στις Φυσικές Επιστήμες, το Περιβάλλον και την Τεχνολογίαen_US
dc.description.abstractΗ Νανοεπιστήμη-Νανοτεχνολογία (Ν-ΕΤ) αποτελεί ένα διεπιστημονικό κλάδο που στοχεύει να αξιοποιηθεί σε καινοτομίες που αφορούν την ποιότητα ζωής των ανθρώπων. Τα τελευταία χρόνια, τα προϊόντα Νανοτεχνολογίας έχουν κατακλύσει τις αγορές του σύγχρονου κόσμου. Το γεγονός αυτό, αναδεικνύει την ανάγκη τα σημερινά μικρά παιδιά, οι πολίτες του μέλλοντος, να εξοικειωθούν με το περιεχόμενο αιχμής της Ν-ΕΤ. Ίσως μοιάζει δύσκολο εγχείρημα η διδασκαλία ενός τόσο καινοτόμου περιεχομένου, όμως τα επιχειρήματα που προβάλλουν οι ερευνητές υπέρ της εισαγωγής του στην υποχρεωτική εκπαίδευση αποτελούν ισχυρό κίνητρο ώστε οι εκπαιδευτικοί να τολμούν την ανάπτυξη και εφαρμογή κατάλληλου διδακτικού υλικού. Αντικείμενο της παρούσας μελέτης αποτελεί, ο σχεδιασμός και η αξιολόγηση του διδακτικού υλικού με τίτλο: «Η Χιονάτη επιστρέφει στον Νανόκοσμο», ως μία πρώτη προσπάθεια εισαγωγής του περιεχομένου της Νανοτεχνολογίας στη διδασκαλία μαθητών προσχολικής αγωγής. Πιο συγκεκριμένα, καταγράφονται οι απόψεις εκπαιδευτικών προσχολικής εκπαίδευσης, που αφορούν το εκπαιδευτικό υλικό που ήταν πλαισιωμένο από ένα αφηγηματικό κείμενο σχετικά με τη νανοτεχνολογία [3 Μεγάλες Ιδέες και το φαινόμενο του λωτού] με στοιχειά παραμυθιού και τα φύλλα εργασίας για τις 16 ενότητες. Στη φάση του σχεδιασμού του διδακτικού υλικού, πραγματοποιήθηκε διδακτικός μετασχηματισμός περιεχομένου της Νανοτεχνολογίας μέσω της διαθεματικότητας με την Λογοτεχνία, ακολουθώντας τις σύγχρονες αρχές διδακτικού σχεδιασμού της εκπαίδευσης στις Φυσικές Επιστήμες (ΦΕ). Πιο συγκεκριμένα, ο σχεδιασμός και η αξιολόγηση βασίστηκαν στο πρώτο κεφάλαιο της εργασίας με την θεωρητική προσέγγιση: α) του παραμυθιού ως Λογοτεχνικό είδος, μέσα από τον ορισμό, τα χαρακτηριστικά, τα δομικά και νεωτερικά του στοιχεία, τη θέση και την αξία του στην εκπαίδευση. Τα στοιχεία αυτά αποτέλεσαν τον κορμό δημιουργίας των επεισοδίων του, β) των ΦΕ στην εκπαίδευση, ως μαθησιακή περιοχή των σύγχρονων αναλυτικών προγραμμάτων του Νηπιαγωγείου, με τις σύγχρονες θεωρίες μάθησης, τους στόχους, τις διδακτικές στρατηγικές διδασκαλίας του περιεχομένου τους όπως και την διασύνδεση τους με την Λογοτεχνία και συγκεκριμένα με το παραμύθι και γ) της Ν-ΕΤ ως καινοτόμου περιοχής, με την νοηματοδότηση της, την παρουσίαση του περιεχομένου της και την εκπαιδευτική της αξία. Στο δεύτερο κεφάλαιο της εργασίας παρουσιάζεται το διδακτικό υλικό «Η Χιονάτη επιστρέφει στον Νανόκοσμο», το σκεπτικό δημιουργίας του καθώς και το ερευνητικό μέρος. Συμμετέχουσες της έρευνας αποτέλεσαν 5 εκπαιδευτικοί προσχολικής εκπαίδευσης της περιοχής της Φλώρινας. Η συλλογή των δεδομένων πραγματοποιήθηκε με τη βοήθεια ερωτηματολογίου τριών έργων και η ανάλυση των δεδομένων έγινε με τη μέθοδο ανάλυσης περιεχομένου. Τα ευρήματα έδειξαν ότι οι εκπαιδευτικοί αξιολόγησαν θετικά, με μεγάλα ποσοστά στην πλειονότητά τους, τις 16 διδακτικές ενότητες. Παράλληλα όμως, τόνισαν τις δυσκολίες ή τις παρανοήσεις που μπορεί να αντιμετωπίσουν τα παιδιά προσχολικής ηλικίας κατά τη διδασκαλία και πρότειναν τρόπους βελτίωσης. Τα συγκεκριμένα ευρήματα οδηγούν στο συμπέρασμα ότι το εκπαιδευτικό υλικό μπορεί να αποτελέσει διδακτικό εργαλείο ώστε να εισαχθούν στοιχεία σχετικά με τη Νανοτεχνολογία για μαθητές προσχολικής ηλικίας. Nanoscience-Nanotechnology (N-ST) is an interdisciplinary field that aims to be applied on innovations related to people's quality of life. In recent years, Nanotechnology products have flooded the markets of the modern world. This fact highlights the need for today's young children, the future citizens, to become familiar with the innovative content of N-ST. It may seem difficult to teach such an innovative content, but the arguments proposed by researchers, who target to introduce it into compulsory education, are a powerful motivation for teachers to dare to develop and apply appropriate teaching material. The aim of this study is to design and evaluate a teaching material entitled "The Snow White returns to Nanoworld" as a first attempt to introduce content of nanotechnology into preschool students. Specifically, the views of preschool teachers' were recorded on the content of the educational material, that was framed by a narrative content of N-ET [3 Big Ideas and the Lotus effect] with fairytale elements and 16-section worksheets. In the design phase of the teaching material, a Nanotechnology content didactic transformation took place through multidisciplinarity with Literature, following the modern didactic design principles of science education. In particular, the design and evaluation were based on the first chapter of the theoretical approach of the elements: a) the fairytale as a literary style, through its definition, characteristics, structural and contemporary elements, its place and value in education. These elements formed the backbone of its episodes, b) Educational Sciences, as a learning area of modern Kindergarten curriculum, with modern learning theories, goals, teaching strategies for their content as well as their multidisciplinarity with Literature and in particular with the fairytale and c) Nanotechnology as an innovative area, with its conceptualization, presentation of its content and educational value. The second chapter of this thesis presents the contect of the teaching material "The Snow White returns to Nanoworld", the rationale for its creation, as well as the research part. The participants were 5 pre-school teachers from the area of Florina. A three-project questionnaire was the research tool and the data were analyzed using the content analysis method. The findings showed that teachers rated positively, with a large percentage of them, to the 16 teaching units. At the same time, however, they highlighted the difficulties or the alternative ideas of preschool children and then suggested ways to improve the teaching material. These findings lead to the conclusion that the educational material can be a Nanotechnology elementary teaching tool for preschoolers.en_US
dc.language.isootheren_US
dc.publisherΠανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας. Σχολή Κοινωνικών και Ανθρωπιστικών Επιστημών. Παιδαγωγικό Τμήμα Νηπιαγωγώνen_US
dc.subjectνανοτεχνολογίαen_US
dc.subjectπροσχολική εκπαίδευσηen_US
dc.subjectπαραμύθι και διδασκαλία των φυσικών επιστημώνen_US
dc.subjectπαραμυθιακή αφήγησηen_US
dc.subjectnanotechnologyen_US
dc.subjectpre-school educationen_US
dc.subjectfairytale and scince educationen_US
dc.subjectstorytellingen_US
dc.titleΜια αφήγηση για την εξοικείωση των παιδιών της προσχολικής ηλικίας με τον νανόκοσμο: η άποψη των Νηπιαγωγώνen_US
dc.title.alternativeA story for familiarizing preschooler with nanoworld: Kindergarten teachers' viewsen_US
dc.typeMSc thesisen_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record