dc.description.abstract | Η σύγχρονη γλωσσολογική και παιδαγωγική έρευνα προωθεί όλο και συχνότερα τα τελευταία χρόνια τη δημιουργική ενσωμάτωση της γλωσσικής ποικιλίας στη διδασκαλία της μητρικής γλώσσας (Ντίνας & Ζαρκογιάννη 2009; Τσιπλάκου & Χατζηιωάννου 2010; Αρχάκης, Φτερνιάτη & Τσάμη 2015; Μαρωνίτη, Αμαραντίδου & Στάμου 2016; Καψάσκη & Σιπητάνος, 2019). Ταυτόχρονα, το Νέο Πρόγραμμα Σπουδών (2011) προτείνει την εξέταση κειμένων και στοιχείων από γλωσσικές ποικιλίες σε αντιπαραβολή με την πρότυπη γλώσσα, γεγονός που αναπτύσσει τη γλωσσική ενημερότητα των μαθητών. Στόχος της παρούσας εργασίας είναι να παρουσιάσει μια διδακτική παρέμβαση για την αξιοποίηση της γλωσσικής ποικιλίας βασισμένη στις αρχές της προσέγγισης των Πολυγραμματισμών, η οποία εφαρμόστηκε σε μη διαλεκτόφωνους μαθητές δημοτικού με σκοπό την ευαισθητοποίησή τους αναφορικά με τη γλωσσική πολυμορφία, τον εμπλουτισμό γνώσεων, αλλά και την καλλιέργεια θετικών στάσεων απέναντι στη γλώσσα και τον πολιτισμό της Κύπρου. Τα αποτελέσματα φανερώνουν ότι η παρέμβαση άλλαξε την κοινωνιογλωσσική πραγματικότητα των μαθητών, καθώς αντιλαμβάνονται ότι η γλωσσική ετερογένεια αποτελεί μια φυσική κατάσταση της γλώσσας και η κυπριακή διάλεκτος είναι ισάξια της πρότυπης ποικιλίας, ενώ παράλληλα διαμόρφωσαν στάσεις σεβασμού για τη γλωσσική και πολιτισμική διαφορετικότητα.Current linguistic and pedagogical research promotes even more often the creative integration of linguistic varieties in the teaching of the native language (Dinas & Zarkogianni 2009; Tsiplakou & Hatziioannou 2010; Arhakis, Fterniati & Tsami 2015; Maroniti, Amarantidou & Stamou 2016; Kapsaski & Sipitanos, 2019). At the same time, the new analytical schedule (2011) suggests the examination of texts and elements from linguistic varieties in contrast to the standard language. This procedure leads to the development of the students’ sociolinguistic awareness. The aim of the present study is to introduce a didactical intervention about the usage of the linguistic variety, which is based on the principals of the Multiliteracies Pedagogy. The didactical intervention was applied to primary school students who spoke the standard language and intended to introduce the concept of linguistic diversity, to communicate knowledge and to develop positive attitudes towards the Cypriot language and culture. The results show that the intervention changed the students’ sociolinguistic reality. Moreover, the students now perceive the linguistic variety as a natural condition of their language and the Cypriot dialect as a variety which is equal to the standard language. Finally, the students formed attitudes such as respect about the linguistic and cultural diversity. | en_US |