dc.description.abstract | Σκοπός της μελέτης ήταν να σχεδιασθεί, να αναπτυχθεί, να εφαρμοστεί και στη
συνέχεια να αξιολογηθεί μια Διδακτική Μαθησιακή Ακολουθία (Δ.Μ.Α.), με θέμα τη
διδασκαλία της γεωθερμίας ως Ανανεώσιμη Πηγή Ενέργειας (Α.Π.Ε.) για μαθητές
και μαθήτριες των δύο τελευταίων τάξεων του δημοτικού σχολείου (Ε’ και Στ’). Στη
μελέτη συμμετείχαν δέκα (10) μαθητές και μαθήτριες του Δημοτικού Σχολείου
Απολλώνων Ρόδου, τέσσερις εκ των οποίων ήταν μαθητές με μαθησιακές
δυσκολίες. Ο χαρακτήρας της έρευνας ήταν αναπτυξιακός, ενώ η διδασκαλία της
Δ.Μ.Α. πραγματοποιήθηκε λαμβάνοντας υπόψη τις αρχές της εποικοδομητικής και
της διερευνητικής προσέγγισης. Το διδακτικό περιεχόμενο για την ενέργεια, τις
Α.Π.Ε. και τη γεωθερμία μετασχηματίστηκε λαμβάνοντας υπόψη ερευνητικά
ευρήματα για τις εναλλακτικές ιδέες των μαθητών σχετικά με τα θέματα που
πραγματευόταν η μελέτη. Η διδασκαλία επικεντρώθηκε στη διαδικασία μεταφοράς
θερμότητας μεταξύ δύο σωμάτων, ενώ δόθηκε έμφαση στις μορφές / πηγές
ενέργειας και στο πώς οι πηγές εντάσσονται σε Α.Π.Ε. και συμβατικές. Η Δ.Μ.Α.
χωρίστηκε σε τρεις ενότητες, διάρκειας 120 λεπτών η κάθε μια. Η πρώτη αφορούσε
την ενέργεια, τις ΑΠΕ και το ενεργειακό ζήτημα. Η δεύτερη, τη γεωθερμία και τη
δημιουργία γεωθερμικών πεδίων και η τρίτη τη θέρμανση και ηλεκτροπαραγωγή
μέσω γεωθερμίας. Για την αξιολόγηση της έρευνας χρησιμοποιήθηκαν γραπτές
δοκιμασίες πριν και μετά την εφαρμογή της Δ.Μ.Α. (pre & post test), με τη μορφή
ερωτηματολογίων που περιελάμβαναν ερωτήσεις. Το πρώτο ερωτηματολόγιο
περιελάμβανε οκτώ ερωτήσεις σχετικές με την ενέργεια και τις Α.Π.Ε. προκειμένου
να καταγραφούν οι γνώσεις που είχαν οι συμμετέχοντες, ενώ το δεύτερο
ερωτηματολόγιο περιελάβανε, τις αρχικές οκτώ, και επιπλέον τέσσερις ερωτήσεις
που αφορούσαν τη γεωθερμία προκειμένου να καταγραφούν οι νέες γνώσεις που
απέκτησαν οι συμμετέχοντες. Επίσης, χρησιμοποιήθηκαν οι μέθοδοι του
αναστοχασμού του ερευνητή και της εξωτερικής παρατήρησης. Στόχος της μελέτης
ήταν, μετά την εφαρμογή της Δ.Μ.Α., οι συμμετέχοντες να μπορούν να
αναγνωρίζουν και να διακρίνουν τις μορφές και τις πηγές ενέργειας, να τις
διαχωρίζουν σε Α.Π.Ε. και συμβατικές, να αιτιολογούν την ένταξη της γεωθερμίας
στις Α.Π.Ε., να περιγράφουν τα γεωθερμικά πεδία και τις χρήσεις της γεωθερμίας
για θέρμανση και παραγωγή ηλεκτρισμού και να αποκτήσουν θετικότερη στάση για
τις Α.Π.Ε. Τα αποτελέσματα έδειξαν πως η Δ.Μ.Α. λειτουργεί θετικά, καθώς η
πλειονότητα των μαθητών βελτίωσε, έστω και λίγο, τις γνώσεις της. Επίσης,
φαίνεται πως το εποικοδομητικό μοντέλο που υιοθετήθηκε για την εφαρμογή της
και η ομαδο-συνεργατική προσέγγιση, λειτουργούν ικανοποιητικά για όλους τους
μαθητές. Σε ότι αφορά τις στάσεις καταγράφηκαν μικτά αποτελέσματα. Στα θετικά
σημεία της μελέτης, η οποία ήταν η πρώτη που διενεργήθηκε στην Ελλάδα με
αντικείμενο διδασκαλίας τη γεωθερμία, συμπεριλαμβάνεται η ενεργοποίηση και
συμμετοχή των μαθητών, ενώ περιοριστικά λειτούργησε ο μικρός αριθμός του
δείγματος και το γεγονός ότι τέσσερις από τους συμμετέχοντες ήταν παιδιά με
μαθησιακές δυσκολίες.The purpose of the current study was the design, development, implementation and
evaluation of a Teaching Learning Sequence (T.L.S.), considering the teaching of
Geothermal as a Renewable Energy Source (R.E.S.) for students attending the last
two grades of elementary school. Ten (10) students, from the Apollo Rhodes
Elementary School, participated in this research. Ten (10) students from Apollona
Rhodes Elementary School participated in the study, four of whom were students
with learning disabilities. The nature of the research was developmental, while the
teaching of the T.L.S. was conducted taking into account the principles of the
constructive and inquiry approach. The teaching content for energy, renewable and
geothermal, has been transformed by taking into account research findings on
students' alternative ideas on the topics under study. The teaching focused on the
process of heat transfer between two subjects, with emphasis on the forms / sources
of energy and how the sources are integrated into R.E.S. and conventional. The T.L.S.
was divided into three sections, each lasting 120 minutes. The first concerned
energy, R.E.S. and the energy issue. The second was about geothermal and
geothermal fields and the third concerned geothermal heating and power
generation. Written tests were used to evaluate the research before and after the
implementation of the T.L.S. (pre & post test), in form of questionnaires that
included questions. The first questionnaire included eight questions (about energy
and R.E.S.) to record the knowledge of the participants, while the second
questionnaire included the original eight and four additional questions related to
geothermal, to record the new knowledge acquired by the participants. The methods
of researcher reflection and external observation were also used. The aim of the
study was, after the implementation of the T.L.S., to enable participants to identify
and distinguish forms and sources of energy, to separate them into R.E.S. and
conventional, justify the integration of geothermal into R.E.S., describe the
geothermal fields and uses of geothermal for heating and electricity generation and
obtain a more positive attitude towards R.E.S. The results showed that the T.L.S.
worked well, as the majority of students improved their knowledge. It also appears
that the constructive model adopted for this implementation and the collaborative
approach worked well for all the students. Regarding attitudes, mixed results were
recorded. Advantages of the study, which was the first to teach geothermal in
Greece, included student activation and participation, while the small sample size
and the fact that four of the participants were children with learning disabilities were
limitations. | en_US |