Show simple item record

dc.contributor.advisorΚαριώτογλου, Πέτρος
dc.contributor.authorΤαγγίρης, Νίκος
dc.date.accessioned2020-02-18T11:12:00Z
dc.date.available2020-02-18T11:12:00Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://dspace.uowm.gr/xmlui/handle/123456789/1660
dc.descriptionΜεταπτυχιακό Πρόγραμμα Σπουδών: Επιστήμες της Αγωγής: Εκπαίδευση στις Φυσικές Επιστήμες, το Περιβάλλον και την Τεχνολογίαen_US
dc.description.abstractΣκοπός της μελέτης ήταν να σχεδιασθεί, να αναπτυχθεί, να εφαρμοστεί και στη συνέχεια να αξιολογηθεί μια Διδακτική Μαθησιακή Ακολουθία (Δ.Μ.Α.), με θέμα τη διδασκαλία της γεωθερμίας ως Ανανεώσιμη Πηγή Ενέργειας (Α.Π.Ε.) για μαθητές και μαθήτριες των δύο τελευταίων τάξεων του δημοτικού σχολείου (Ε’ και Στ’). Στη μελέτη συμμετείχαν δέκα (10) μαθητές και μαθήτριες του Δημοτικού Σχολείου Απολλώνων Ρόδου, τέσσερις εκ των οποίων ήταν μαθητές με μαθησιακές δυσκολίες. Ο χαρακτήρας της έρευνας ήταν αναπτυξιακός, ενώ η διδασκαλία της Δ.Μ.Α. πραγματοποιήθηκε λαμβάνοντας υπόψη τις αρχές της εποικοδομητικής και της διερευνητικής προσέγγισης. Το διδακτικό περιεχόμενο για την ενέργεια, τις Α.Π.Ε. και τη γεωθερμία μετασχηματίστηκε λαμβάνοντας υπόψη ερευνητικά ευρήματα για τις εναλλακτικές ιδέες των μαθητών σχετικά με τα θέματα που πραγματευόταν η μελέτη. Η διδασκαλία επικεντρώθηκε στη διαδικασία μεταφοράς θερμότητας μεταξύ δύο σωμάτων, ενώ δόθηκε έμφαση στις μορφές / πηγές ενέργειας και στο πώς οι πηγές εντάσσονται σε Α.Π.Ε. και συμβατικές. Η Δ.Μ.Α. χωρίστηκε σε τρεις ενότητες, διάρκειας 120 λεπτών η κάθε μια. Η πρώτη αφορούσε την ενέργεια, τις ΑΠΕ και το ενεργειακό ζήτημα. Η δεύτερη, τη γεωθερμία και τη δημιουργία γεωθερμικών πεδίων και η τρίτη τη θέρμανση και ηλεκτροπαραγωγή μέσω γεωθερμίας. Για την αξιολόγηση της έρευνας χρησιμοποιήθηκαν γραπτές δοκιμασίες πριν και μετά την εφαρμογή της Δ.Μ.Α. (pre & post test), με τη μορφή ερωτηματολογίων που περιελάμβαναν ερωτήσεις. Το πρώτο ερωτηματολόγιο περιελάμβανε οκτώ ερωτήσεις σχετικές με την ενέργεια και τις Α.Π.Ε. προκειμένου να καταγραφούν οι γνώσεις που είχαν οι συμμετέχοντες, ενώ το δεύτερο ερωτηματολόγιο περιελάβανε, τις αρχικές οκτώ, και επιπλέον τέσσερις ερωτήσεις που αφορούσαν τη γεωθερμία προκειμένου να καταγραφούν οι νέες γνώσεις που απέκτησαν οι συμμετέχοντες. Επίσης, χρησιμοποιήθηκαν οι μέθοδοι του αναστοχασμού του ερευνητή και της εξωτερικής παρατήρησης. Στόχος της μελέτης ήταν, μετά την εφαρμογή της Δ.Μ.Α., οι συμμετέχοντες να μπορούν να αναγνωρίζουν και να διακρίνουν τις μορφές και τις πηγές ενέργειας, να τις διαχωρίζουν σε Α.Π.Ε. και συμβατικές, να αιτιολογούν την ένταξη της γεωθερμίας στις Α.Π.Ε., να περιγράφουν τα γεωθερμικά πεδία και τις χρήσεις της γεωθερμίας για θέρμανση και παραγωγή ηλεκτρισμού και να αποκτήσουν θετικότερη στάση για τις Α.Π.Ε. Τα αποτελέσματα έδειξαν πως η Δ.Μ.Α. λειτουργεί θετικά, καθώς η πλειονότητα των μαθητών βελτίωσε, έστω και λίγο, τις γνώσεις της. Επίσης, φαίνεται πως το εποικοδομητικό μοντέλο που υιοθετήθηκε για την εφαρμογή της και η ομαδο-συνεργατική προσέγγιση, λειτουργούν ικανοποιητικά για όλους τους μαθητές. Σε ότι αφορά τις στάσεις καταγράφηκαν μικτά αποτελέσματα. Στα θετικά σημεία της μελέτης, η οποία ήταν η πρώτη που διενεργήθηκε στην Ελλάδα με αντικείμενο διδασκαλίας τη γεωθερμία, συμπεριλαμβάνεται η ενεργοποίηση και συμμετοχή των μαθητών, ενώ περιοριστικά λειτούργησε ο μικρός αριθμός του δείγματος και το γεγονός ότι τέσσερις από τους συμμετέχοντες ήταν παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες.The purpose of the current study was the design, development, implementation and evaluation of a Teaching Learning Sequence (T.L.S.), considering the teaching of Geothermal as a Renewable Energy Source (R.E.S.) for students attending the last two grades of elementary school. Ten (10) students, from the Apollo Rhodes Elementary School, participated in this research. Ten (10) students from Apollona Rhodes Elementary School participated in the study, four of whom were students with learning disabilities. The nature of the research was developmental, while the teaching of the T.L.S. was conducted taking into account the principles of the constructive and inquiry approach. The teaching content for energy, renewable and geothermal, has been transformed by taking into account research findings on students' alternative ideas on the topics under study. The teaching focused on the process of heat transfer between two subjects, with emphasis on the forms / sources of energy and how the sources are integrated into R.E.S. and conventional. The T.L.S. was divided into three sections, each lasting 120 minutes. The first concerned energy, R.E.S. and the energy issue. The second was about geothermal and geothermal fields and the third concerned geothermal heating and power generation. Written tests were used to evaluate the research before and after the implementation of the T.L.S. (pre & post test), in form of questionnaires that included questions. The first questionnaire included eight questions (about energy and R.E.S.) to record the knowledge of the participants, while the second questionnaire included the original eight and four additional questions related to geothermal, to record the new knowledge acquired by the participants. The methods of researcher reflection and external observation were also used. The aim of the study was, after the implementation of the T.L.S., to enable participants to identify and distinguish forms and sources of energy, to separate them into R.E.S. and conventional, justify the integration of geothermal into R.E.S., describe the geothermal fields and uses of geothermal for heating and electricity generation and obtain a more positive attitude towards R.E.S. The results showed that the T.L.S. worked well, as the majority of students improved their knowledge. It also appears that the constructive model adopted for this implementation and the collaborative approach worked well for all the students. Regarding attitudes, mixed results were recorded. Advantages of the study, which was the first to teach geothermal in Greece, included student activation and participation, while the small sample size and the fact that four of the participants were children with learning disabilities were limitations.en_US
dc.language.isootheren_US
dc.publisherΠανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας. Σχολή Κοινωνικών και Ανθρωπιστικών Επιστημών. Παιδαγωγικό Τμήμα Νηπιαγωγώνen_US
dc.subjectδιδακτική μαθησιακή ακολουθίαen_US
dc.subjectανανεώσιμες πηγές ενέργειαςen_US
dc.subjectγεωθερμίαen_US
dc.subjectγνωστική βελτίωσηen_US
dc.subjectδιδακτική φυσικών επιστημώνen_US
dc.subjectteaching learning sequenceen_US
dc.subjectrenwable energy sourcesen_US
dc.subjectgeothermalen_US
dc.subjectcognitive improvementen_US
dc.subjecteducational sciencesen_US
dc.titleΣχεδιασμός, Ανάπτυξη, Εφαρμογή και Αξιολόγηση μιας ΔΜΑ για τη διδασκαλία της Γεωθερμίας, ως Ανανεώσιμη Πηγή Ενέργειας (ΑΠΕ), στο Δημοτικό Σχολείοen_US
dc.title.alternativeDesign, Development, Implementation and Evaluation of a TLS considering teaching Geothernal, as a Renewable Energy Source (RES), in primary schoolen_US
dc.typeMSc thesisen_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record