Show simple item record

dc.contributor.advisorΕπιβλέπουσα: Σέμογλου Κλεονίκη
dc.contributor.authorΜότση, Σοφία
dc.contributor.otherΣυνεπιβλέποντες: Γρίβα Ελένη, Γρούιος Γεώργιος
dc.date.accessioned2016-06-13T06:29:42Z
dc.date.available2016-06-13T06:29:42Z
dc.date.issued2014-12-11
dc.identifier.other294 ΜΟΤ
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/123456789/167
dc.description.abstractΣκοπός της εργασίας είναι να μελετήσει τις δεξιότητες παραγωγικής μορφολογικής επίγνωσης μαθητών δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης με και χωρίς δυσλεξία καθώς και να διερευνήσει αν οι δεξιότητες παραγωγικής μορφολογίας σε μαθητές με δυσλεξία ακολουθούν αναπτυξιακή πορεία όπως παρατηρείται σε μαθητές χωρίς μαθησιακές δυσκολίες σύμφωνα με την ηλικία και την τάξη φοίτησής τους. Για τους παραπάνω λόγους συγκρίθηκαν οι επιδόσεις μαθητών δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης με και χωρίς δυσλεξία δύο διαφορετικών τάξεων. Το δείγμα της έρευνας αποτέλεσαν συνολικά 60 μαθητές: 15 μαθητές χωρίς δυσλεξία και 15 μαθητές με δυσλεξία που φοιτούσαν στη Β΄ τάξη Γυμνασίου, καθώς, επίσης, και 15 μαθητές χωρίς δυσλεξία και 15 μαθητές με δυσλεξία που φοιτούσαν στη Β΄ τάξη Λυκείου. Οι δοκιμασίες παραγωγικής μορφολογικής επίγνωσης στις οποίες εξετάστηκαν όλοι οι συμμετέχοντες αφορούσαν: αναγνώριση παραγωγικής σχέσης σε ζεύγη παράγωγων και ψευδοπαράγωγων, συμπλήρωση πρότασης με παράγωγη λέξη από τη λεξική βάση που δινόταν, και αντίστροφα σχηματισμός της λεξικής βάσης από παράγωγη λέξη που δινόταν. Όλες οι δοκιμασίες περιελάμβαναν διαφανείς και αδιαφανείς παραγωγικούς τύπους. Από τη σχετική ανάλυση των αποτελεσμάτων προέκυψαν διαφοροποιημένες επιδόσεις μεταξύ δυσλεξικών και μη δυσλεξικών μαθητών. Πιο συγκεκριμένα, η διαφορά αυτή ήταν στατιστικά σημαντική τόσο μεταξύ των δυσλεξικών και μη δυσλεξικών μαθητών ανεξάρτητα από τάξη φοίτησης όσο και μεταξύ των μαθητών της Β΄ Γυμνασίου και Β΄ Λυκείου ανεξάρτητα από την ύπαρξη ή μη δυσλεξίας. Συνεπώς, από το σύνολο των αποτελεσμάτων διαπιστώθηκε ότι οι μαθητές χωρίς δυσλεξία (Β΄ τάξης Γυμνασίου και Β΄ τάξης Λυκείου) σημείωσαν συνολικά καλύτερες επιδόσεις στα έργα παραγωγικής μορφολογικής επίγνωσης που αξιολογήθηκαν συγκριτικά με εκείνες των μαθητών με δυσλεξία (Β΄ τάξης Γυμνασίου και Β΄ τάξης Λυκείου), ενώ διαπιστώθηκαν και αναπτυξιακές διαφορές σε όλες τις δοκιμασίες του κριτηρίου, καθώς οι μαθητές με και χωρίς δυσλεξία της Β΄ τάξης Λυκείου σημείωσαν καλύτερες επιδόσεις σε όλα τα έργα παραγωγικής μορφολογικής επίγνωσης που αξιολογήθηκαν συγκριτικά με εκείνες των μαθητών με και χωρίς δυσλεξία της Β΄ τάξης Γυμνασίου αντίστοιχα. The present study explores morphological awareness in typical and dyslexic readers. While the role of poor phonological awareness has been examined and has been found a strong relation to the difficulty of dyslexic children in handling the alphabetic principle less is known about their morphological awareness. The purpose of this study was to investigate how adequate were typical and dyslexic adulthoods readers to the morphemic awareness of derived forms and how easy was for them to deal with derived types of words. Also we were examining one more parameter, if dyslexics skills in derivational morphology follow development process with grade level as occurs with typical readers. Therefore we compared the performances of 15 junior high school typical readers and 15 junior high school dyslexic readers and also 15 senior high school typical readers and 15 senior high school dyslexic students in derivational morphology tasks that comprised firstly a lexical decision by derivationally-related word pairs including derived items and pseudoderived items, secondly sentences’ completion by appropriates derived words and as well production of the appropriate base of derived forms. All tasks included both transparently-related derivation words and non transparently-related words. From an analysis of the results emerged differentiated performance between dyslexic and non-dyslexic students. More specifically, the difference was statistically significant between both dyslexic and non-dyslexic students regardless of class attendance and among the students of junior high class and senior high class regardless of whether or not dyslexia. Therefore, the overall results found that students without dyslexia (junior high class and senior high class) showed the best performance in the projects productive morphological awareness evaluated compared with those of students with dyslexia (junior high class and senior high class), while found and developmental differences in all tests of the criterion as students with and without dyslexia in senior high class showed better performance in all productive morphological awareness projects evaluated in comparison with those of students with and without dyslexia in junior high class respectively.el_GR
dc.format.extent136 σ.
dc.language.isootherel_GR
dc.publisherΠανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας. Παιδαγωγικό Τμήμα Νηπιαγωγώνel_GR
dc.subjectΔυσλεξίαel_GR
dc.subjectΜορφολογική επίγνωσηel_GR
dc.subjectΠαραγωγική μορφολογική επίγνωσηel_GR
dc.subjectΠαραγωγική πρόοδοςel_GR
dc.subjectΈργα παραγωγικής μορφολογικής επίγνωσηςel_GR
dc.subjectDyslexiael_GR
dc.subjectMorphological awarenessel_GR
dc.subjectDerivational morphology awarenessel_GR
dc.subjectDerivational processingel_GR
dc.subjectDerivational tasksel_GR
dc.titleΔιερεύνηση της ανάπτυξης της μορφολογικής ενημερότητας σε μαθητές με και χωρίς δυσλεξίαel_GR
dc.typeOtherel_GR


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record