Τα μαθηματικά της καθημερινής ζωής: μια διερεύνηση της μαθηματικής σκέψης που συγκροτείται εκτός σχολικού πλαισίου
Abstract
Η παρούσα έρευνα αφορά τα μαθηματικά της καθημερινής ζωής και αποτελεί μια διερεύνηση της μαθηματικής σκέψης που συγκροτείται στο επαγγελματικό περιβάλλον των πωλητών. Τα ερευνητικά ερωτήματα που προσεγγίζονται αφορούν τις μαθηματικές έννοιες και διεργασίες που αξιοποιούν οι πωλητές στον επαγγελματικό τους χώρο, αλλά και το βαθμό στον οποίο τις αναγνωρίζουν, καθώς και τα μέσα, τα εργαλεία και τις ιδιαίτερες διαδικασίες που αξιοποιούνται και συνδέονται με τα μαθηματικά. Οι συμμετέχοντες στην έρευνα ήταν τέσσερις πωλητές καταστήματος ενδυμάτων, οι οποίοι κλήθηκαν να απαντήσουν στις ερωτήσεις μιας συνέντευξης που περιλάμβανε τρία στάδια. Η θεματική ανάλυση των απαντήσεών τους οδήγησε σε απαντήσεις στα ερευνητικά ερωτήματα που τέθηκαν. Αρχικά, τα είδη των μαθηματικών εννοιών και διεργασιών που εντοπίστηκαν ήταν οι αριθμητικές πράξεις και η επίλυση προβλήματος, χωρίς αξιοποίηση νοερών υπολογισμών. Οι πωλητές υποστηρίζουν ότι χρησιμοποιούν «απλά» μαθηματικά στο επάγγελμά τους και συνδέουν με αυτά ό,τι σχετίζεται με χρηματικές συναλλαγές. Τα μαθηματικά αντικείμενα που αναγνωρίζουν είναι οι αριθμητικές πράξεις, τα ποσοστά, η επίλυση προβλήματος και οι εκτιμήσεις. Τέλος, χρησιμοποιούν ως εργαλείο την αριθμομηχανή, ενώ έχουν αναπτύξει ένα τέχνασμα που σχετίζεται με το διαχωρισμό των προϊόντων σε περισσότερες από μια συναλλαγές.The study is about everyday mathematics and it is an examination of the mathematical thinking developed at the workplace of vendors. The research questions set concern the mathematical concepts and processes used by vendors and the degree to which they acknowledge them; the tools and specific processes utilized and related to mathematics are also looked upon. The participants were four clothing store vendors. They were invited to reply to the questions of an interview including three stages. The thematic analysis of their responses provided some answers to the research questions. First of all, the mathematical concepts and processes identified were arithmetic operations and problem solving without mental calculations. Vendors argued that they use ‘basic’ mathematics which they appear to relate to everything that is related to money transactions. The mathematical objects identified by them are arithmetic operations, percentages, problem solving and estimations. Finally, they use the calculator as a tool and they have developed a ‘trick’ related to separating the items purchased into more than one transactions.