Πρόσκτηση και παραγωγή λεξιλογίου στην ξένη γλώσσα μέσα από περιβάλλοντα μικτών εκπαιδευτικών πραγματικοτήτων
Abstract
Βασικός σκοπός της παρούσας εργασίας ήταν η δημιουργία ενός περιβάλλοντος, μικτών εκπαιδευτικών τεχνολογιών, το οποίο θα συμβάλλει στην πρόσκτηση και παραγωγή λεξιλογίου στην ξένη γλώσσα. Για τον σκοπό αυτό, αξιοποιήθηκαν σύγχρονες προσεγγίσεις της διδασκαλίας της ξένης γλώσσας και σε συνδυασμό με τη συμβολή των Νέων Τεχνολογιών, δημιουργήθηκε μία απτή διεπαφή, η οποία σχετίζεται με φυσικές καταστροφές και καταστάσεις έκτακτης ανάγκης. Συγκεκριμένα, η εργασία βασίστηκε στην κατασκευή ενός τρισδιάστατου μοντέλου ηφαιστείου με σημεία και διεπαφές, όπου οι μαθητές διαδραματίζουν ρόλο ορειβατών που στόχο έχουν να φτάσουν στην κορυφή του, πραγματοποιώντας ένα finger trip, τη στιγμή που η διαδραστική διαδρομή που ακολουθούν τους επιφυλάσσει απροσδόκητα γεγονότα που πρέπει να αντιμετωπίσουν, εμπλουτίζοντας παράλληλα το λεξιλόγιο τους στην αγγλική γλώσσα. Ενώ, εξοικειώνονται στον χειρισμό ενός drone προκειμένου να προσφέρουν βοήθεια στους ορειβάτες. Το περιβάλλον αυτό προσφέρει τις κατάλληλες προϋποθέσεις για τη δημιουργία ενός πολυτροπικού και ευχάριστου πλαισίου, όπου οι μαθητές μπορούν να συνεργαστούν, να αλληλεπιδράσουν και να συμμετέχουν ενεργά σε ποικίλες δραστηριότητες βιωματικού χαρακτήρα, προκειμένου να πετύχουν επικοινωνιακούς, κοινωνικούς και γνωστικούς στόχους. Οι παραπάνω στόχοι επιχειρήθηκαν να επιτευχθούν με παρεμβάσεις κατά το σχολικό έτος 2018-2019, στις οποίες συμμετείχαν 44 μαθητές, με ιδιαίτερα θετικά αποτελέσματα. Η αξιολόγηση των παρεμβάσεων πραγματοποιήθηκε με ένα συνδυασμό ερευνητικών εργαλείων όπως: προέλεγχος και μετέλεγχος στο επίπεδο των γνώσεων των μαθητών στην αγγλική γλώσσα, ατομικές συνεντεύξεις των μαθητών και ημερολογιακές καταγραφές της ερευνήτριας. Σύμφωνα με τις ποσοτικές και ποιοτικές αναλύσεις των δεδομένων, οι μαθητές επέδειξαν ιδιαίτερο ενδιαφέρον και συμμετοχή στις δραστηριότητες, ενθουσιάστηκαν με τις διεπαφές της μακέτας και με την αξιοποίηση του drone, ενώ κατάφεραν να εμπλουτίσουν το λεξιλόγιο τους στην ξένη γλώσσα σε ένα αυθεντικό περιβάλλον μάθησης.The main purpose of this study was to create an environment of mixed educational technologies that would contribute to the acquisition and production of vocabulary in a foreign language. For this purpose, modern teaching approaches of a foreign language and New Technologies are used and a tangible interface has been created which relates to natural disasters and emergencies. Specifically, the project was based on the construction of a three-dimensional model of volcano with interfaces, where students play the role of climbers aiming to reach its peak, making a finger trip, while the interactive route they follow unexpected events to deal with, enriching their vocabulary in English. Meanwhile they are getting familiar with the operation of a drone to provide climbers with assistance. This environment provides the right conditions for the creation of a multimodal and enjoyable framework where students can collaborate, interact and participate actively in a variety of experiential activities in order to achieve communicative, social and cognitive goals.
The above objectives were attempted to be achieved by interventions during the school year 2018-2019, involving 44 students, with very positive results. Interventions were evaluated with a combination of research tools such as: pre-test and post-test of students' English language proficiency, individual student interviews and researcher’s observations. According to the quantitative and qualitative analyzes of the data, the students showed particular interest and involvement in the activities, were excited about the interface of the model and the use of the drone, while being able to enrich their foreign language vocabulary in an authentic learning environment.