Εκπαίδευση και Κοινωνία στο Αμύνταιο από τον 19ο έως το 1950
Abstract
Η παρούσα έρευνα με τίτλο «Εκπαίδευση και Κοινωνία στο Αμύνταιο από τον 19ο αιώνα ως το 1950» επιχειρεί να καταγράψει την ιστορία του Αμυνταίου από τα τελευταία χρόνια της Οθωμανοκρατίας ως το 1950 δίνοντας ιδιαίτερη έμφαση στις διάφορες πτυχές της κοινωνίας (καθημερινή ζωή, οικονομία, επαγγέλματα, κοινωνικές σχέσεις, ήθη και έθιμα, πνευματική ζωή) καθώς και στην ιστορία της εκπαίδευσης στο Αμύνταιο τη συγκεκριμένη χρονική περίοδο. Μετά από μια εισαγωγή που πραγματεύεται τους στόχους και τη μεθοδολογία της έρευνας, καταγράφονται τα σημαντικότερα ιστορικά γεγονότα που πλαισιώνουν το αντικείμενο της έρευνας. Στο δεύτερο μέρος της εργασίας ερευνάται η κοινωνία, η οικονομία, η εκπαίδευση, η πνευματική ζωή και ο πολιτισμός του Αμυνταίου, η έλευση των προσφύγων, η ίδρυση νέων οικισμών, τα νέα πληθυσμιακά δεδομένα στην περιοχή μετά την ανταλλαγή πληθυσμών και γενικότερα οι οικονομικές δραστηριότητες των προσφύγων και η πνευματική τους εξέλιξη. Η πρωτοτυπία της συγκεκριμένης έρευνας έγκειται στην επεξεργασία και πρωτογενούς υλικού που συμπληρώνει την ήδη υπάρχουσα βιβλιογραφική κάλυψη του θέματος, αλλά κυρίως λόγω της προσπάθειας να αξιοποιηθεί το παράδειγμα της ιστορίας μιας κωμόπολης (κοινωνία, οικονομία, εκπαίδευση) της Δυτικής Μακεδονίας, του Αμυνταίου, επιχειρώντας την ανάδειξη των σχέσεων της γενικής ιστορίας με την τοπική.The present paper of research entitled «Education and Society of Amyntaio from the 19th Century to 1950» aims to record the history of Amyntaio from the late years of the Ottoman Occupation to 1950. It emphasizes on various aspects of the community (daily life routine, economy, jobs, social relationships, social mores, customs and intellectual life) in addition to the history of education in Amyntaio during that period of time. Following an introduction which addresses the objectives and methodology of this study, the most significant historical events, which frame this particular area of research, are also recorded. In the second part, the society, the education, the economy of Amyntaio, the influx of refugees, the founding of new settlements, the new economic facts after the population exchange and business operations of the refugees together with their intellectual development are presented and examined. The uniqueness of this particular study lies and in the procession of protogenic material which complements the existent bibliographical coverage of the subject. Furthermore, there has been an attempt to optimize the example set by the town of Amyntaio (society, economy and education) in Western Macedonia with a view to give prominence to a connection between general and local history.