Εκπαίδευση, Πολιτισμός και Ταυτότητες στη Μελίτη Φλώρινας
Abstract
Η εν λόγω εργασία αποτελεί μια διατριβή της τοπικής ιστορίας του χωριού της Μελίτης, ένα κοινωτικό διαμέρισμα που υπάγεται στον νομό Φλώρινας. Ειδικότερα, η παρούσα εργασία συνθέτει την παρουσίαση του ιστορικού πλαισίου του χωριού, ζητημάτων εκπαίδευσης, πολιτισμού και ταυτοτήτων και καταγραφή και ανάλυση συνεντεύξεων, οι οποίες επικεντρώνονται στις στάσεις των κατοίκων του χωριού, που σχετίζονται με εκπαιδευτικά, πολιτισμικά, γλωσσικά, ιστορικά θέματα και θέματα ταυτότητας.
Στο πρώτο κεφάλαιο αναφέρονται εισαγωγικές πληροφορίες, όπου περιλαμβάνονται ο σκοπός και οι επιμέρους στόχοι της εργασίας, η περιγραφή των πηγών, καθώς και η μεθοδολογία της έρευνας, η οποία απαρτίζεται από ένα συνονθύλευμα της ιστορικής ερμηνευτικής μεθόδου, της προφορικής ιστορίας, της ανάλυσης περιεχομένου και της διαδικασίας συλλογής δεδομένων από κοινού με τον σχεδιασμό της έρευνας.
Στο δεύτερο κεφάλαιο παρουσιάζονται γενικά και δημογραφικά στοιχεία για την κοινότητα Μελίτης, όπως η ιστορία της ονομασίας, γεωγραφικά και διοικητικά δεδομένα και πληροφορίες για τον πληθυσμό του χωριού και τη σύνθεσή του στο πέρασμα των χρόνων.
Το τρίτο κεφάλαιο επικεντρώνεται στην αναφορά του ιστορικού πλαισίου της περιοχής, το οποίο οριοθετείται μεταξύ της Οθωμανικής περιόδου, οπότε εντοπίζεται η πρώτη αναφορά στη Μελίτη, με την ονομασία Βοσταράνη, σε ένα οθωμανικό φορολογικό κατάστιχο του 15ου αιώνα, και της περιόδου του Εμφυλίου πολέμου. Αναλυτικότερα, η ιστορική αναδρομή έχει ως αφετηρία την περίοδο της οθωμανικής κυριαρχίας, έπειτα γίνεται η μετάβαση στην περίοδο κατά την οποία ξεσπούν οι συγκρούσεις ανάμεσα στους εξαρχικούς και πατριαρχικούς, οι οποίες είχαν σαν κατάληξη το ξέσπασμα του Μακεδονικού Αγώνα. Στη συνέχεια, περιγράφεται το κλίμα μετά την ένταξη της περιοχής στο ελληνικό κράτος και την κατάσταση που επικράτησε με την έλευση των προσφύγων. Το κεφάλαιο καταλήγει με τα δύο ιστορικά γεγονότα, που επηρέασαν την ευρύτερη περιοχή της Φλώρινας, την κατοχική περίοδο και την περίοδο του Εμφυλίου πολέμου.
Το τέταρτο κεφάλαιο επικεντρώνεται στον θεματικό άξονα της εκπαίδευσης, εστιάζοντας στο εκπαιδευτικό συγκείμενο, στα εκπαιδευτικά ιδρύματα της Μελίτης, τα οποία λειτούργησαν μέσα στα χρόνια, και στις εκθέσεις των Επιθεωρητών, οι οποίες δίνουν φως σε πτυχές όπως το διδακτήριο του Δημοτικού σχολείου και Νηπιαγωγείου, το μαθητικό και to εκπαιδευτικό δυναμικό, από το 1918 μέχρι το 1933.
Ο τομέας του πολιτισμού είναι ο κεντρικός άξονας του πέμπτου κεφαλαίου, με βασικά θέματα τους αδριάντες των δύο Μακεδονομάχων, που δεσπόζουν στην κεντρική πλατεία, τη μουσικοχορευτική παράδοση της Φλώρινας, το πανηγύρι της Μελίτης, καθώς και τους πολιτιστικούς συλλόγους, οι οποίοι έχουν δράσει στο χωριό ανά διαστήματα.
Το έκτο κεφάλαιο περιλαμβάνει την ανάλυση της θεματικής ενότητας των ταυτοτήτων, προσδιορίζοντας την έννοια και τη σημασία που έχει λάβει ως όρος στην περιοχή της Φλώρινας. Το κεφάλαιο κλείνει με τη διευκρίνηση της ταυτότητας των ντόπιων, Σλαβόφωνων ή Σλαβομακεδόνων, μια ταυτότητα που πρεσβεύει το μεγαλύτερο μέρος του πληθυσμού της περιοχής.
Το έβδομο κεφάλαιο αποτελεί το ερευνητικό κομμάτι της παρούσας εργασίας, στο οποίο διεξάγονται τα αποτελέσματα της έρευνας με τη χρήση της ανάλυσης περιεχομένου και σύμφωνα με την ποιοτική και ποσοτική ανάλυση. Πραγματοποιείται η κατηγοριοποίηση και υποκατηγοριοποίηση του υλικού, με βάση τις απαντήσεις που προέκυψαν από το δείγμα της έρευνας.
Στο όγδοο και τελευταίο κεφάλαιο της εργασίας, αναφέρονται οι διαπιστώσεις στις οποίες κατέληξε η ερευνήτρια μετά τη διεξαγωγή των αποτελεσμάτων του ερευνητικού μέρους. The present work is a dissertation on the local history of the village Meliti, a local district which belongs to the prefecture of Florina. In particular, this paper is a presentation of the historical context of the village, issues of education, culture and identities and recording and analysis of interviews, which focus on the attitudes of the villagers, related to educational, cultural, linguistic, historical and identity issues.
The first chapter provides introductory information, which includes the purpose and individual objectives of the work, the description of the sources, as well as the methodology of the research, which consists of a patchwork of historical interpretive method, oral history, content analysis and data collection process together with research design.
The second chapter presents general and demographic data for Meliti’s community, such as the history of the name, geographical and administrative data and information about the population of the village and its composition over the years.
The third chapter focuses on the report of the historical context of the region, which is delimited between the Ottoman period, when the first reference is made to Meliti, named Vostarani, in an Ottoman tax warehouse of thw 15th century, and the period of the Greek Civil War. More specifically, the historical retrospection begins with the period of Ottoman rule, then the transition to the period during which the conflicts between the exarchs and the patriarchs erupt, which ended in the outbreak of the Macedonian Struggle. Then, the situation after the accession to the Greek state and the situation that prevailed with the arrival of the refugees is described. The chapter concludes with two events that affected the wider region of Florina, the occupation period and the period of the Greek Civil War.
The fourth chapter focuses on the thematic axis of education, focusing on the educational context, the educational institutions of Meliti, which operated over the years, and the reports of Inspectors, which shed light on aspects such us the elementary school and kindergarten, th student and educational staff, from 1918 to 1933.
The cultural sector is the central axis of the fifth chapter, with the main themes of the two Macedonian fighters, which dominate the main square, the music and dance tradition of Florina, the festival of Meliti, as well as the cultural associations that have operated in the village from time to time.
The sixth chapter includes the analysis of the identities’ unit, determining the meaning, affinity and significance of understood and known terms in the region of Florina. The chapter closes with textual clarification of the identity of the locals in Florina, Slavic speakers or SlavoMacedonians, a demographic label that represents the majority of the area’s population. The seventh chapter is the research part of the present work, in which the results of qualitative and quantitative analysis are provided using the content study as its base. The material is categorized and subcategorized, based on the answers obtained from the research sample.
In the eighth and last chapter of the paper, the post research findings and results of the researcher are mentioned.