"Το Βυζάντιο και όλοι οι άλλοι". Ένα διαθεματικό project στην ελληνική γλώσσα για μαθητές από διαφορετικό πολιτισμικό πλαίσιο"
Abstract
Μέσα από την παρούσα διπλωματική εργασία επιχειρήθηκε να εφαρμοσθεί μια διδακτική προσέγγιση που είχε σα στόχο αφενός την ανάπτυξη των γλωσσικών δεξιοτήτων στην ελληνική γλώσσα σε δίγλωσσους μαθητές και αφετέρου την πολυπολιτισμική επίγνωση των συμμετεχόντων. Πιο συγκεκριμένα η παρούσα εισήγηση αποτελεί μια πρόταση για μια διαθεματική προσέγγιση στη διδασκαλία της γλώσσας η οποία συνδυάζει την ανάπτυξη των γλωσσικών δεξιοτήτων με στοιχεία της Βυζαντινής Ιστορίας και του βυζαντινού πολιτισμού. Το μαθησιακό περιβάλλον στο οποίο εφαρμόστηκε η πειραματική διαδικασία είναι η Στ΄ τάξη του Δημοτικού Σχολείου Διαπολιτισμικής Εκπαίδευσης Θεσσαλονίκης. Σε πρώτο επίπεδο διερευνήθηκαν οι ανάγκες των συμμετεχόντων ως προς την ελληνική γλώσσα και βάσει αυτών συντάχθηκαν οι 10 ενότητες της διδακτικής παρέμβασης. Η κάθε θεματική ενότητα διδάσκεται μέσα από τρία διαφορετικά στάδια: i) το προστάδιο στο οποίο επιχειρείται οι μαθητές να αποκτήσουν μια πρώτη εικόνα για αυτό που πρόκειται να διδαχθούν, ii) το κυρίως στάδιο το οποίο μετά την ανάγνωση του ιστορικού κειμένου στοχεύει στην εξάσκηση στη γλώσσα στόχο, iii) το μεταστάδιο στο οποίο οι μαθητές συμμετέχουν σε εναλλακτικές δραστηριότητες, προκειμένου να εμπεδώσουν τα όσα διδάχθηκαν. Τέλος η αξιολόγηση της πειραματικής διαδικασίας πραγματοποιείται μέσα από τη χρήση τριών διαφορετικών εργαλείων. Ενός εργαλείου διερεύνησης (ερωτηματολόγιο διερεύνησης αναγκών των συμμετεχόντων στην ελληνική γλώσσα και ερωτηματολόγιο στο γνωστικό αντικείμενο), ενός εργαλείου διαμορφωτικής αξιολόγησης (ημερολόγιο του ερευνητή) και ενός εργαλείου τελικής αξιολόγησης (συνεντεύξεις με τους μαθητές).
This thesis is an attempt to implement a teaching approach aiming at the development of language skills in Greek regarding bilingual students as well as the multicultural awareness of the participants. In particular, this suggestion constitutes a proposition for an interdisciplinary approach to teaching the language merging the development of language skills with elements of Byzantine History and byzantine culture. The experimental procedure was applied to the sixth grade of Intercultural Primary School of Thessaloniki. At the first place, the needs of the participants regarding the Greek language were investigated and were the basis of the ten sections of the teaching intervention. Each thematic area is taught through three different stages: i) the pre-stage in which students attempt to acquire a first insight into what is to be taught, ii) the main stage which after reading the history text aims at practicing in the target language, iii) the post stage in which students participate in alternative activities to consolidate what they learned. In the end, the evaluation of the experimental procedure is carried out practicing three different tools. A survey tool (a questionnaire investigating the needs of the participants in Greek language and a cognitive questionnaire), a formative assessment tool (log researcher) and a final evaluation tool (interviews with students).