Η Διδασκαλία και εκμάθηση της ελληνικής γλώσσας: Μια πιλοτική εφαρμογή σε ένα δίγλωσσο περιβάλλον χρησιμοποιώντας τις τεχνολογίες CALL
Abstract
Η γλώσσα αποτελεί σημαντικό στοιχείο πολιτισμού ενός λαού. Μέσα στα πλαίσια της πολυπολιτισμικότητας και της πολυγλωσσίας υπάρχει ανάγκη για αφομοίωση και αποδοχή άλλων πολιτισμών. Βασικός σκοπός της παρούσας εργασίας ήταν η χρήση ενός λογισμικού για την ενίσχυση των γλωσσικών δεξιοτήτων της ελληνικής γλώσσας ως δεύτερη γλώσσα σε μαθητές από διαφορετικά γλωσσικά και πολιτισμικά περιβάλλοντα, μέσα σε ένα αλληλεπιδραστικό πλαίσιο χρήσης των νέων τεχνολογιών. Μέσα από μια σειρά 8 παρεμβάσεων οι μαθητές καλούνταν να γνωρίσουν καλύτερα την Ελλάδα σε ένα πολιτισμικό ταξίδι χρησιμοποιώντας την ηλεκτρονική πλατφόρμα «Learnworlds». Κάθε παρέμβαση αντιστοιχούσε σε μια διαφορετική ενότητα και άρα σε ένα διαφορετικό γεωγραφικό μέρος της Ελλάδας. Για τη συλλογή των δεδομένων χρησιμοποιήθηκαν δυο ερωτηματολόγια. Επιπλέον, υπήρχε και μια μικρή προφορική συνέντευξη για την άμεση αποτύπωση των εμπειριών των μαθητών, όπως επίσης και ημερολόγιο καταγραφής από την ερευνήτρια. Τα αποτελέσματα φανερώνουν την ευχάριστη και θετική στάση των μαθητών στην πιλοτική εφαρμογή. Η χρήση των νέων τεχνολογιών στην εκπαίδευση δίνει στους μαθητές το κίνητρο για συμμετοχή, αλληλόδραση, συνεργασία, αυτοβελτίωση, αξιολόγηση και όλα αυτά μέσα σε ένα ευχάριστό και θετικό κλίμα δράσης. Language is an important element of a people's culture. Within the context of multiculturalism and multilingualism there is a need for assimilation and acceptance of other cultures. The main purpose of this work was to use software to enhance Greek language skills as a second foreign language to students from different linguistic and cultural backgrounds, in an interactive context of using new technologies. Through a series of 8 interventions students were invited to get to know Greece better on a cultural journey using the online platform "Learnworlds". Each intervention corresponded to a different unity and therefore to a different geographical part of Greece. Questionnaires in the form of pre and post tests were used to collect the data. In addition, there was a small oral interview to capture students' experiences directly, as well as a diary recording by the researcher. The results show the students' pleasant and positive attitude towards the pilot implementation. The use of new technologies in education gives students the motivation for participation, interaction, collaboration, self-improvement, evaluation and all in a pleasant and positive atmosphere of action.