Συναισθηματική νοημοσύνη: Η σχέση της με τους στόχους επίτευξης, το θετικό και αρνητικό συναίσθημα και την ανταγωνιστικότητα των εκπαιδευτικών
Abstract
Ό όρος Συναισθηματική Νοημοσύνη γίνεται όλο και πιο γνωστός στις μέρες μας, ενώ πολλοί ερευνητές ενδιαφέρονται για τον ρόλο της στην συμπεριφορά και την ψυχολογία των ατόμων. Η συναισθηματική νοημοσύνη στα πλαίσια του σχολείου έχει διερευνηθεί κυρίως ως προς τους μαθητές, σε σχέση με την ακαδημαϊκή τους επίδοση. Επιπλέον, τα τελευταία χρόνια οι επιστήμονες συγκεντρώνουν το ενδιαφέρον τους στην συναισθηματική νοημοσύνη των εκπαιδευτικών, καθώς και το ποσοστό που αυτή μπορεί να επηρεάσει τις εμπειρίες τους στον εργασιακό χώρο αλλά και την επίδοση τους. Η συγκεκριμένη ερευνητική εργασία μελετάει της σχέση της συναισθηματικής νοημοσύνης με τους στόχους επίτευξης των εκπαιδευτικών, το θετικό και αρνητικό συναίσθημα στον χώρο εργασίας καθώς και κατά πόσο σχετίζεται με τον ανταγωνισμό ως τεχνική επίλυσης των συγκρούσεων. Οι εκπαιδευτικοί που συμπλήρωσαν το ερωτηματολόγιο ήταν συνολικά 96 και εργάζονταν στην Α/βαθμια και Β/βαθμια Εκπαίδευση. Από τα ερευνητικά αποτελέσματα προέκυψε πως η συναισθηματική νοημοσύνη συνδέεται θετικά με το θετικό συναίσθημα των εκπαιδευτικών. Επίσης, φάνηκε πως οι εκπαιδευτικοί με υψηλά ποσοστά κατανόησης του εαυτού, αναγνώρισης των συναισθημάτων των άλλων και διαχείρισης των συναισθημάτων είχαν προσανατολισμό των στόχων τους προς το έργο καθώς και υψηλά ποσοστά ανταγωνιστικότητας. Παράλληλα, η ανταγωνιστικότητα φάνηκε να σχετίζεται θετικά με το αρνητικό συναίσθημα των εκπαιδευτικών στον χώρο του σχολείου. Τα αποτελέσματα είναι σημαντικά για το ρόλο της συναισθηματικής νοημοσύνης των εκπαιδευτικών στα εργασιακά τους αποτελέσματα και στη διαχείριση των συγκρούσεων.
In our days, the term of Emotional Intelligence is getting more and more known, while many scientist are interested in its role in behavior and psychology in individuals. Emotional intelligence in the school context is mostly studied focusing on students and their academic performance. Recently, scientist are concerned in the emotional intelligence of teachers, and if in some rate, it can affect not only their experience in working place but also their performance at work. The aim of this research is to investigate the role of emotional intelligence in relation to teachers’ achievement goals, negative and positive emotion in the working place and how they can affect competitive behavior in regards to conflict resolution management. Participants were 96 teachers, who worked in primary and secondary Education. The results showed that emotional intelligence was positively related to teachers’ emotions. Additionally, teachers with high rates of self-emotion appraisal, others’ emotional appraisal and uses of emotion had orientation in mastery goals and high presentence of competitiveness. At the same time, competitiveness was positively related to teachers’ negative emotion. These results are meaningful to understand the role of teachers’ emotional intelligence and its affect in working outcomes and conflict resolution.