Το γκράφιτι ως μια νέα μορφή έκφρασης και μάθησης
Abstract
Η παρούσα εργασία εκπονήθηκε στα πλαίσια της ολοκλήρωσης των σπουδών μου στη Σχολή Κοινωνικών και Ανθρωπιστικών Σπουδών του τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης Φλώρινας, του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας και έχει ως αντικείμενο της τη μελέτη του γκράφιτι ως μια νέα μορφή έκφρασης και μάθησης, καθώς το γκράφιτι αποτελεί πλέον μια αυθόρμητη για πολλούς νέους και όχι μόνο, κουλτούρα και τρόπο έκφρασης αλλά και μάθησης.
Το αντικείμενο της παρούσας εργασίας είναι η πολλαπλή ανάγνωση (έκφραση και μάθηση) του φαινομένου, που λέγεται Γκράφιτι και το βλέπουμε όλο και περισσότερο στην καθημερινότητά μας.
Σκοπός της εργασίας δεν είναι η θετική ή η αρνητική κρίση του γκράφιτι, αλλά η ανάλυση του και κατ’ επέκταση, η αξιοποίηση του ως μια μορφή έκφρασης ή ακόμα και ως μια μορφή μάθησης, αν αυτό μπορεί να ειπωθεί.
Το Γκράφιτι είναι μια εξωτερίκευση των συναισθημάτων, αυτών που μπορούν να εκφραστούν με έναν τέτοιο τρόπο, τα οποία αναγράφονται με τη μορφή κειμένου, όπως οπαδικά ή ερωτικά συνθήματα, με τη μορφή ζωγραφικής, με τη μορφή προσωπογραφίας, τα οποία γίνονται σε επιφάνειες που συνήθως βρίσκονται σε δημόσιους χώρους (για παράδειγμα σε άδειους – μουντούς τοίχους κτιρίων ή σε τοίχους που δεν αξιοποιούνται) και με τη μορφή κειμένων ή συνθημάτων.
Το φαινόμενο του γράφιτι, πρωτοεμφανίστηκε την ίδια περίοδο και στα ίδια μέρη που αναπτύχθηκε το κίνημα του Χιπ χοπ, και ήταν ένα αποτέλεσμα του καταπιεσμένου κόσμου στις φτωχογειτονιές της Αμερικής. Γι' αυτό και πολλοί ερευνητές, θεωρούν ότι το γκράφιτι, αποτελεί μέρος της κουλτούρας του Χιπ χοπ.
Το γκράφιτι όμως, είναι μια μορφή έκφρασης η οποία διχάζει, καθώς μια μεγάλη μερίδα του κόσμου, για πολλού λόγους το θεωρεί βανδαλισμό (όταν είναι σε δημόσια κτίρια, μέσα μεταφοράς κλπ) ενώ μια άλλη μερίδα ανθρώπων το θεωρεί μια μορφή σύγχρονης τέχνης.
Τί είναι όμως πραγματικά και πως μπορεί να οριστεί ως μια μορφή σύγχρονης τέχνης; Με βάση το παραπάνω ερώτημα αποφάσισα να εντάξω το γκράφιτι σ’ αυτή την ερευνητική εργασία ώστε να κατανοηθεί καλύτερα η έννοια καθώς κει η χρήση του στην καθημερινότητά μας και πως αυτό την επηρεάζει τόσο σε επίπεδο έκφρασης, όσο και σε επίπεδο μάθησης.This paper was prepared as part of my studies at the School of Social and Human Studies of the Florina Elementary School, University of Western Macedonia and aims to study graffiti as a new form of expression and learning, as a graph spontaneous for many young people and not only culture and way of expression but also learning.
The object of this work is the multiple reading (expression and learning) of the phenomenon, called Graffiti, and we see it more and more in our daily lives.
The purpose of the work is not the positive or negative judgment of graffiti, but its analysis and, by extension, its use as a form of expression or even as a form of learning, if that can be said.
Graffiti is an externalization of emotions, those that can be expressed in such a way, which are written in the form of text, such as slogans or erotic slogans, in the form of painting, in the form of portraiture, which occur on surfaces that are usually found in public places (for example, empty - hazardous building walls or in unused walls) and in the form of texts or slogans
The graffiti phenomenon first appeared at the same time and in the same places as the Hip Hop movement, and was a result of the oppressed world in America's slums. That's why many researchers believe that graffiti is part of Hip Hop culture.
Graffiti, however, is a form of expression that divides, as a large part of the world, for many reasons considers it vandalism (when in public buildings, means of transport, etc.) while another part of people regard it as a form of modern art.
But what really is it and how can it be defined as a form of contemporary art?
Based on the above question, I decided to incorporate graffiti into this research work in order to better understand the concept as it is used in our daily lives and how it affects it at both expression level and learning level