Συμβουλευτική σε γονείς παιδιών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες
Abstract
Όλα τα παιδιά του κόσμου, έχουν μεταξύ τους μικρές διαφορές ως προς τα σωματικά τους χαρακτηριστικά και τις μαθησιακές τους ικανότητες. Όταν όμως οι διαφορές αυτές έχουν μεγάλη απόκλιση σε βαθμό που να απαιτούν εξατομικευμένο και εξειδικευμένο πρόγραμμα και υπηρεσίες, για να επωφεληθούν πλήρως από την εκπαίδευση, τότε αναφερόμαστε στα παιδιά με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες. Το σχολείο αποτελεί καθοριστικό ρόλο στη κοινωνικοποίηση του ατόμου, καθώς δεν του παρέχει μόνο ακαδημαϊκή γνώση, αλλά το προετοιμάζει ώστε να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις της κοινωνίας. Έτσι, μια από τις προκλήσεις που αντιμετωπίζει το σύγχρονο σχολείο είναι να καταφέρει να καταρρίψει τα στερεότυπα που υπερισχύουν στην κοινωνία και να άρει κάθε διαχωρισμό ή αποκλεισμό των παιδιών με κάτι διαφορετικό. Το σχολείο αυτό πρέπει να χαρακτηρίζεται από ευελιξία, ώστε να βοηθά κάθε μαθητή να αναπτυχθεί και να συμμετέχει ενεργά στη μαθησιακή διαδικασία (Σούλης, 2002). Η συμβουλευτική ως μια διαδικασία επικοινωνίας που αποσκοπεί στη παροχή βοήθειας για την επίλυση των προβλημάτων που συναντά το άτομο στις διαπροσωπικές του σχέσεις, αλλά και κατά την προσαρμογή του στο περιβάλλον και την αντιμετώπιση διάφορων συγκρούσεων (Κοσμίδου-Hardy & Γαλανουδάκη-Ράπτη, 1996) μπορεί να προσφέρει πολλά στην ειδική εκπαίδευση. Η συμβουλευτική μπορεί να συμβάλει προς αυτή τη κατεύθυνση καθώς στο πλαίσιο αυτής, ο άνθρωπος γίνεται αποδεκτός με σεβασμό, εκτίμηση και κατανόηση και αντιμετωπίζεται με πνεύμα ισοτιμίας (Rogers, 1959). Ο ρόλος του δασκάλου σε αυτή τη διαδικασία είναι σημαίνουσας σημασίας, αφού είναι το άτομο το οποίο συναναστρέφεται με το παιδί αρκετές ώρες της ημέρας και έχει την ικανότητα να συνάψει μαζί του μια σχέση που να βασίζεται στην αγάπη και την εμπιστοσύνη. Καίριας σημασίας, ωστόσο, είναι και η συμμετοχή του γονέα στη διαδικασία αυτή, εφόσον εκείνος αποτελεί τον συνδετικό κρίκο ανάμεσα στο παιδί και το σχολείο. Τέλος, είναι σημαντικό να λαμβάνεται υπόψη και η συναισθηματική κατάσταση του ίδιου του γονέα από τον σύμβουλο και να καταβάλλονται οι απαραίτητες προσπάθειες για τη βελτίωσή της με απώτερο σκοπό την πρόοδο του παιδιού με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες. All children in the world have small differences in their physical characteristics and learning abilities. But when these differences are so great that they require a personalized and specialized program and services to take full advantage of education, then we are talking about children with special educational needs. The school plays a key role in the socialization of the individual as it not only provides him with academic knowledge but also prepares him to meet the demands of society. Thus, one of the challenges facing the modern school is to be able to break down the stereotypes that prevail in society and to remove any separation or exclusion of children with something different. The school must be characterized by flexibility, in order to help each student to develop and actively participate in the learning process (Soulis, 2002). Counseling as a communication process that aims to provide assistance to solve the problems that the person encounters in his interpersonal relationships but also when adapting to the environment and dealing with various conflicts (KosmidouHardy & Galanoudaki-Rapti, 1996) can be offers a lot in special education. Counseling can contribute in this direction as in this context, man is accepted with respect, appreciation and understanding and is treated with a spirit of equality (Rogers, 1959). The role of the teacher in this process is important, as he is the person who associates with the child several hours a day and has the ability to enter into a relationship based on love and trust. However, the participation of the parent in this process is also important, since it is the link between the child and the school. Finally, it is important to take into account the emotional state of the parent himself from the counselor and to make the necessary efforts to improve it with the ultimate goal of the progress of the child with special educational needs.