Η διδασκαλία του μαθήματος της ιστορίας και οι πρακτικές των εκπαιδευτικών της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης: έρευνα στα δημοτικά σχολεία της Φλώρινας
Abstract
Στις μέρες μας το μάθημα της ιστορίας έχει χαρακτηριστεί ως ένα από τα δύσκολα γνωστικά αντικείμενα του αναλυτικού προγράμματος από αρκετούς μαθητές, οι οποίοι καταφεύγουν στην αποστήθιση του περιεχομένου, με σκοπό να επιτύχουν υψηλή βαθμολογία. Οι αντιλήψεις των εκπαιδευτικών, καθώς και οι μέθοδοι διδασκαλίας που χρησιμοποιούν για την μετάδοση της ιστορικής γνώσης, συνδέονται άμεσα με την στάση που αποκτούν οι μαθητές απέναντι στο μάθημα της ιστορίας. Σκοπός αυτής της εργασίας ήταν να εξεταστούν οι εκπαιδευτικές μέθοδοι που υιοθετούν οι εκπαιδευτικοί στην διδασκαλία της ιστορίας. 227 ερωτηματολόγια συμπληρώθηκαν από φοιτητές του Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης Φλώρινας στα πλαίσια του μαθήματος «Διδακτική της Ιστορίας». Οι φοιτητές επισκέφθηκαν τα δημοτικά σχολεία της Φλώρινας και συμπλήρωσαν ερωτηματολόγιο με αντικείμενο την διδασκαλία του μαθήματος της ιστορίας, μέσα από την παρατήρηση της διεξαγωγής του μαθήματος. Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι, όσον αφορά τις διδακτικές πρακτικές, κυρίαρχες είναι οι παραδοσιακές - δασκαλοκεντρικές μέθοδοι, δηλαδή η διδασκαλία που ακολουθεί μια προκαθορισμένη πορεία και όπου δεν υπάρχει μεγάλη συμμετοχή των μαθητών. Ακολουθούν οι συμβατικές μέθοδοι, με πορεία διδασκαλίας που έχει καθοριστεί από το αναλυτικό πρόγραμμα, και τελευταίες στην προτίμηση των εκπαιδευτικών έρχονται οι εναλλακτικές - σύγχρονες μέθοδοι, όπου ο μαθητής είναι το επίκεντρο της διδακτικής διαδικασίας και ο ρόλος του εκπαιδευτικού είναι καθοδηγητικός. Nowadays the history lesson has been described as one of the difficult courses of the curriculum by several students, who resort in storing the object, in order to achieve a high score. Teachers' perceptions, as well as the teaching methods they use for the transmission of historical knowledge, are directly related to the attitude acquired by students towards the history lesson. The purpose of this work was to examine the educational methods used by teachers in teaching history. 227 questionnaires were completed by university students of the Pedagogical Department of Primary Education of Florina in the course "History Teaching". The university students visited the primary schools of Florina and completed a questionnaire on the subject of teaching the history lesson, through the observation of the conduct of the course. The results showed that, in terms of teaching practices, the traditional - teachercentered methods are predominant, that is, the teaching that follows a predetermined course, and where there is not much student participation. The following are the conventional methods, with a teaching course defined by the syllabus, and last in the preference of teachers come the alternative - modern methods, where the student is the focus of the teaching process and the role of the teacher is guiding