Η Ειδική Αγωγή στην Ελλάδα από τις αρχές έως τα μέσα του 20ου αιώνα
Abstract
Η παρούσα εργασία αναφέρεται σε μια αναλυτική περιγραφή λειτουργίας και οργάνωσης του επιστημονικού κλάδου της Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα την περίοδο από τις αρχές έως τα μέσα του 20ου αιώνα (1900-1950). Αρχικά, παρατίθεται μια σύντομη ιστορική ανασκόπηση της Ειδικής Αγωγής στο διεθνή χώρο (Ευρώπη, Αμερική, Σοβιετική Ένωση και Αγγλία) την δεκαετία 1700-1800 και ακολουθεί η περίοδος που μας αφορά στην συγκεκριμένη εργασία δηλαδή από τις αρχές έως τα μέσα του 20ου αιώνα για τις προαναφερθείσες χώρες και πιο συγκεκριμένα στην Ευρώπη για της χώρες (Αγγλία και Γερμανία). Έπειτα, η εργασία συνεχίζεται με το κυρίως θέμα σε μια γενική αναδρομή στην Ελλάδα, στην ενεργοποίηση του ενδιαφέροντος τόσο του κράτους όσο και των πολιτών στην ένταξη των Ατόμων με Ειδικές Ανάγκες (Α.Μ.Ε.Α.) και την εκπαίδευση των παιδαγωγών σε ζητήματα ειδικής αγωγής. Στη συνέχεια, αναφέρεται ο ρόλος των σχολικών μονάδων ειδικής αγωγής αλλά και βιογραφικά στοιχεία σημαντικών παιδαγωγών, με έμφαση στη συνδρομή τους για την ανάπτυξη της ειδικής αγωγής, στο πρώτο «μισό» του 20ου αιώνα. Τέλος, αναλύεται ο ρόλος και τα έργα ορισμένων σημαντικών ειδικών παιδαγωγών στην Ελλάδα στο παραπάνω χρονικό διάστημα. The present thesis refers a detail description of the operation and organization of the scientific branch of Special Education in Greece during the period from the beginning to the middle of the 20th century (1900-1950). Initially a brief historical overview of Special Education is given in the international arena (Europe, America, Soviet Union and England) in the 1700s and 1800s, followed by the period from the beginning to the middle of the 20th century for the aforementioned countries and more specifically in Europe for countries (England and Germany). Then, thesis continues with the main topic in a general review in Greece, in the activation of the interest of both the state and the citizens in the integration of People with Special Needs), the training of educators in matters of special education. Then, the special schools are displayed, the role of special education schools is metioned but also biographical data of important educators, with emphasis on their contribution to the development of special education, in the first "half" of the 20th century.