Εκπαιδευτικές εφαρμογές της νανοτεχνολογίας σε θέματα πολιτισμού στο Δημοτικό Σχολείο
Abstract
Η νανοεπιστήμη-νανοτεχνολογία ασχολείται με τη διαχείριση και ανασυγκρότηση της ύλης σε ατομικό και μοριακό επίπεδο, σε πεδίο που κυμαίνεται, από 1-100 nm. Αξιοποιεί τις διακριτές ιδιότητες που πραγματοποιούνται στη νανοκλίμακα, όπως είναι το χρώμα, η αγωγιμότητα και ο μαγνητισμός και δημιουργεί κατασκευές που έχουν μοναδικές ιδιότητες λόγω του εξαιρετικά μικρού μεγέθους των νανοσωματιδίων. Η νανοεπιστήμη-νανοτεχνολογία αποτελεί ένα καινοτομικό πεδίο και έχει προσελκύσει πλήθος ερευνητών. Ένα κομμάτι της αποτελεί ο νανοπολιτισμός, ο οποίος ασχολείται με τη μελέτη αρχαίων τεχνουργημάτων που περιέχουν νανοσωματίδια. Κάποια από αυτά είναι η κούπα του Λυκούργου, το μπλε των Μάγια, τα αρχαία Αττικά αγγεία και τα Βιτρό. Η παρούσα εργασία έχει ως σκοπό τη δημιουργία εκπαιδευτικού υλικού για την εισαγωγή του νανοπολιτισμού στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση. Συγκεκριμένα, έπειτα από τη διερεύνηση της βιβλιογραφίας, παρατηρήθηκε ότι οι έρευνες για το συγκεκριμένο πεδίο ήταν περιορισμένες, τόσο για το επίπεδο του Δημοτικού σχολείου, όσο και για τις υπόλοιπες βαθμίδες εκπαίδευσης. Αρχικά, υπογραμμίζουμε τη σημασία του επιστημονικού εγγραμματισμού και αναφέρουμε κάποια ιστορικά στοιχεία για τη νανοεπιστήμη-νανοτεχνολογία. Στη συνέχεια, επικεντρωνόμαστε στο κομμάτι του νανοπολιτισμού μέσα από ορισμένα επιτεύγματα του παρελθόντος και στους λόγους για τους οποίους χρειάζεται να εισαχθεί στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση. Τέλος, παρουσιάζουμε τη δημιουργία εκπαιδευτικού υλικού για το νανοπολιτισμό, την αξιολόγηση της εφαρμοσιμότητάς του από εκπαιδευτικούς Πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης και την καταγραφή προτάσεων για τη βελτίωσή του.Nanoscience-nanotechnology deals with the management and reconstruction of matter at the atomic and molecular level, in a field ranging from 1-100 nm. It utilizes the distinct properties realized in the nanoscale, such as color, conductivity and magnetism and creates structures that have unique properties due to the extremely small size of the nanoparticles. Nanoscience-nanotechnology is an innovative field and has attracted many researchers. A part of it is nanoculture, which deals with the study of ancient artifacts containing nanoparticles. Some of them are the Lycurgus cup, the Maya blue, the ancient Attic vessels and Stained Glass. The present study has as a purpose the creation of educational material for the introduction of nanoculture in Primary Education. Specifically, after researching the literature, it was observed that the researches in this area were limited, both for the Elementary school level and for the other levels of education. Firstly, we emphasize the importance of scientific literacy and report some historical facts about nanoscience-nanotechnology. Subsequently, we focus on the part of nanoculture through some achievements of the past and the reasons why it needs to be introduced in Primary Education. Finally, we present the creation of educational material for nanoculture, the evaluation of its applicability by Primary Education teachers and the record of suggestions for its improvement.