dc.description.abstract | Στην παρούσα εργασία παρουσιάζονται η μεθοδολογία, τα αποτελέσματα και τα συμπεράσματα της έρευνας που υλοποίησα σε Νηπιαγωγεία του Νομού Φλώρινας κατά το ακαδημαϊκό έτος 2019-20. Πρόκειται για μια ποιοτική έρευνα, η οποία αποσκοπούσε στην καταγραφή των αντιλήψεων των νηπιαγωγών σχετικά με την προσέγγιση των ιστορικών γεγονότων και τον εορτασμό των Εθνικών Επετείων (ΙΓ/ΕΕ). Στα διάφορα Προγράμματα Σπουδών για το Νηπιαγωγείο από το 1989 έως και το αναθεωρημένο πιλοτικό ΠΣ (2014) γίνεται αναφορά στο περιεχόμενο και τον τρόπο προσέγγισης θεμάτων που αντλούν από την Ιστορία. Παρατηρούνται σημαντικές αλλαγές σε αυτά τόσο στο περιεχόμενο, όσο και στην προτεινόμενη μεθοδολογία. Το τελευταίο ΠΣ (2014) είναι σε αντιστοιχία με τα όσα υποστηρίζονται από τη βιβλιογραφία σχετικά με τη Διδακτική της Ιστορίας. Η σχολική πραγματικότητα αντικατοπτρίζει όσα περιλαμβάνονται στο αναθεωρημένο Πρόγραμμα Σπουδών; Από πού αντλούν τις πρακτικές τους οι εκπαιδευτικοί προσχολικής ηλικίας και ποιες απόψεις αντανακλούν; Αυτό το σκεπτικό μάς οδήγησε να σχεδιάσουμε και να εκπονήσουμε στο πλαίσιο της πτυχιακής εργασίας μία έρευνα που αποσκοπούσε να ανιχνεύσει και να καταγράψει α) τις απόψεις των νηπιαγωγών σχετικά με τα ΙΓ/ΕΕ στην προσχολική εκπαίδευση και β) τις εκπαιδευτικές πρακτικές και ενέργειες των νηπιαγωγών αναφορικά με αυτά. Η συλλογή δεδομένων έγινε με χρήση μεικτού ερωτηματολογίου και η ανάλυση των δεδομένων βασίστηκε στην εμπειρικά θεμελιωμένη θεωρία. Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι οι νηπιαγωγοί που συμμετείχαν στην έρευνα συμφωνούν με την προσέγγιση και τον εορτασμό των ΕΕ/ΙΓ στο νηπιαγωγείο και πραγματοποιούν σχετικές δράσεις. Τεκμηριώνουν την άποψή τους υπογραμμίζοντας ότι μέσα από τέτοιες δράσεις τα παιδιά γνωρίζουν το παρελθόν της πατρίδας τους και μαθαίνουν Ιστορία χωρίς να αναδεικνύουν την αναγκαιότητα ιστορικού γραμματισμού. Θεωρούν ότι η προσχολική ηλικία δεν είναι εμπόδιο για τέτοιες δράσεις αρκεί να λαμβάνονται υπόψη προϋποθέσεις που αφορούν ζητήματα διδακτικής μεθοδολογίας. Οι πρακτικές τους ωστόσο τις περισσότερες φορές ακολουθούν στερεοτυπικές παραδοσιακές προσεγγίσεις, οι οποίες είναι εμπλουτισμένες μερικώς και με στοιχεία της σύγχρονης διδακτικής, όπως η αξιοποίηση πηγών. Η έρευνα καταλήγει με τη διαπίστωση της αναγκαιότητας για διάχυση του αναθεωρημένου ΠΣ για το νηπιαγωγείο (2014) που περιλαμβάνει την Ιστορία και τη διδακτική της στην αυτόνομη μαθησιακή περιοχή Κοινωνικές Επιστήμες. In the present essay titled “History, national days anniversary and celebration in Early Childhood Education”, the methodology, results and the conclusions of the research conducted in preschool classes in Florina during the academic year 2019-2020 are presented. This is a qualitative research aiming to record the Early Childhood educators’ views as far as the approach towards the historical events and the celebration of the National Days (HE/ND) are concerned. The various Early Childhood Education curricula from 1989 to the revised pilot curriculum (2014) refer to the content and the approach towards issues deriving from History. Significant changes are observed there both in the content and the recommended methodology. The latest curriculum (2014) complies with what is supported by literature related to the Teaching of History. Does the school reality meet the requirements of the curriculum? Following this line of thought within the framework of my thesis, we have designed and carried out a research which aims to detect and record a) Early Childhood educators’ opinions as for as the HE/ND are concerned in preschool education and b) the teachers’ educational practices and actions concerning them. Data has been collected by the use of a mixed questionnaire and its analysis is based on the Grounded theory. According to the findings the Early Childhood educators involved in this study agree with the celebration of HE/ND and carry out relevant actions. They justify their views by stressing that through these actions, children get to know the past of their country and learn History without pointing out the historical literacy’s necessity. They do not perceive preschool childhood as an obstacle for such activities as long as the conditions related to the teaching methodology are taken into consideration. Their practices, however, mostly follow stereotypical traditional approaches, which are partially enriched with modern teaching approaches, such as the use of historical sources. The research concludes to ascertain the necessity for the revised Early Childhood Education curriculum including History and the teaching of History to be diffused in the autonomous learning area of social sciences. | en_US |