dc.description.abstract | Ο όρος τέχνη έχει αποκτήσει ανά τους χρόνους ποικίλες σημασίες και
υφίσταται διάφορες διαιρέσεις. Μιλώντας γενικά για τέχνη, αυτή περιλαμβάνει την
αρχιτεκτονική, τη γλυπτική και τη ζωγραφική. Έχουν διατυπωθεί διάφορες Θεωρίες
για τη Γένεση των Τεχνών, ενώ η Ιστορία της τέχνης ξεκινά ήδη από την Παλαιολιθική
εποχή. Στην παρούσα εργασία το βάρος πέφτει στη βυζαντινή τέχνη και ειδικότερα
στην Αγιογραφία, σε συνάρτηση με μια σπουδαία καλλιτεχνική προσωπικότητα, τον
Θεοφάνη τον Έλληνα. Η βυζαντινή τέχνη διέθετε δυο όψεις: την εκκλησιαστική και
την κοσμική, λαϊκή. Το αποκορύφωμα της βυζαντινής τέχνης ανάμεσα στο πλήθος των
μνημείων είναι ο ναός της Αγίας Σοφίας στην Κωνσταντινούπολη, όπου διακρίνονται
καθαρότερα τα γνωρίσματά της, με βασικό την τάση προς πολυτέλεια. Μέχρι τον 17ο
αιώνα, η ρωσική ζωγραφική ήταν αποκλειστικά θρησκευτική και κατά κύριο λόγο
ανώνυμη. Στη μεσαιωνική Ρωσία, ήταν εξαιρετικά δύσκολο για έναν καλλιτέχνη να
διατηρήσει το όνομά του και αυτό το κατάφερε πρώτος ο Θεοφάνης και ύστερα ο
μαθητής και βοηθός του, Αντρέι Ρουμπλιόφ. Ο πρώτος, ήταν Βυζαντινός ζωγράφος,
θεωρείται εξέχουσα προσωπικότητα του Μεσαίωνα και έκανε σπουδαία έργα ως
Αγιογράφος, υπηρετώντας με τον δικό του ξεχωριστό τρόπο τον βασικό στόχο της
Αγιογραφίας, το να κάνει δηλαδή, κατανοητές τις ιερές γραφές σε όσους δε μπορούν
να διαβάσουν και να βοηθήσει τους πιστούς να κοινωνήσουν το πνεύμα της
χριστιανικής διδασκαλίας. Στη Ρωσία ονομαζόταν «ο Έλληνας» λόγω της βυζαντινής
του προέλευσης και αυτή η πληροφορία είναι κάτι από τα λίγα πράγματα που είναι
γνωστά για τη ζωή του. Ο Θεοφάνης μεταμόσχευσε μια εντελώς διαφορετική
παράδοση ζωγραφικής στο ρωσικό έδαφος και παρά το γεγονός ότι η πλειοψηφία των
έργων του δεν έχει επιζήσει, η επίδρασή του στον ρωσικό πολιτισμό ήταν τεράστια.
The term “art” has acquired varying meanings over the years and has been
through various divisions. Generally speaking about art, it includes architecture,
sculpture and painting. Several Theories of the Genesis of Arts have been formulated,
while the History of Art begins already in the Paleolithic era. In this thesis we focus on
Byzantine art and more specifically on Hagiography, in connection to a great artistic
personality, Theophanes the Greek. Byzantine art had two aspects: ecclesiastical and
cosmic. The culmination of Byzantine art amongst the multitude of monuments is the
church of Hagia Sophia in Constantinople, where its features are clearer, especially the
tendency of luxury. Until the 17th century, Russian painting was exclusively religious
and primarily anonymous. In medieval Russia, it was extremely difficult for an artist to
preserve his name, and this was accomplished first by Theophanes and then by his
student and assistant, Andrei Rubliov. The first one was a Byzantine painter who is
considered to be a prominent personality of the Middle Ages. As a hagiographer, he has
painted significant pieces, serving the basic aim of Hagiography through his own
unique way. He helped those who couldn’t read, understand the sacred scriptures and
he also helped the faithful to communicate the spirit of Christian teaching. In Russia,
he was called "the Greek" because of his Byzantine origins and this information is one
of the few things that are known about his life. Theophanes transplanted a completely
different tradition of painting on Russian soil, and despite the fact that the majority of
his works have not survived, his impact on Russian culture was enormous. | en_US |